Pro chodce a cyklisty není cesta na ostrov Štvanice pohodlná.

Dostanou se na něj totiž jen přes Hlávkův most, na kterém je neustále hustý provoz aut.

V budoucnu by sem však měly vést tři nové lávky. O dvou ve východní části ostrova se mluví už dlouho, ale kvůli táhnoucím se debatám o zvažované přeměně celého ostrova k jejich výstavbě zatím nedošlo a debaty kolem nich utichly.

Ty však opět začnou díky podnětu radních Prahy 1 z minulého týdne. Chtějí navrhnout magistrátu, aby do úpravy pražského územního plánu zahrnul možnost výstavby třetí lávky. Ta by vedla z nábřeží Ludvíka Svobody na západní cíp ostrova, na kterém leží hydroelektrárna.

„Radní se shodli na tom, že lávka pro cyklisty i pěší bude přirozeným spojením s náplavkou a nábřežím,“ sdělil Deníku mluvčí radnice Prahy 1 Alexandr Koráb.

Systém cyklostezek

Podnět má poměrně velkou šanci, že se do plánu dostane. Podporuje ho město i opozice. „Je to dobrý nápad, protože zřizovat cyklostezky podél řek je moderní trend a lávka na Štvanici by umožnila prodloužení současného systému cyklostezek v centru a nábřeží,“ řekl radní pro oblast životního prostředí Petr Štěpánek (Strana zelených).

Podle zastupitele Prahy 1 Pavola Škraka (ČSSD) by díky lávce došlo k organickému propojení nábřeží Ludvíka Svobody a ostrova. „Ten by plnil funkci sportovní a nábřeží zase tu oddechovou,“ uvedl.

Podle Kateřiny Klasnové (Věci veřejné) by se lávka stala satisfakcí pro pejskaře, kteří přijdou o prostor na venčení právě kvůli probíhající rekonstrukci nedalekého parku Novomlýnská. „Jednoduše přejdou na ostrov, kde je pro ně místa dost,“ sdělila.

Důležitá je návaznost

Všichni oslovení představitelé města i Prahy 1 se shodují na tom, že lávka v západní části má smysl pouze v případě, když dojde k revitalizaci celého ostrova a hlavně výstavbě dalších dvou lávek ve východní části na Prahu 7 i 8.

„Právě běží veřejná soutěž na zhotovitele přeměny Rohanského ostrova. A podmínkou pro každého je, aby do projektu zahrnul lávku mezi tímto ostrovem a Štvanicí,“ potvrdil Deníku radní pro územní rozvoj Jiří Langmajer.

Také myšlenka lávky mezi Štvanicí a Bubenským nábřežím žije dál. „Projekt lávky podporujeme od začátku století, protože by se stal velkým přínosem pro rekreanty i okolní obyvatele,“ řekl mluvčí radnice Prahy 7 Martin Vokuš.

Výstavba tří lávek na ostrov Štvanice, včetně revitalizace celého ostrova, by měla proběhnout do roku 2013.