Kde vzít peníze na rozvoj levnější a ekologicky šetrnější tramvajové dopravy?

Priority města jsou jinde

Přestože dopravní podnik na zastupitelském výboru dopravy představil více než dvacet tratí, o jejichž výstavbě by uvažoval, Praze na ně chybějí peníze.

„Poslední trať kompletně financovaná z peněz města byla trať na Barrandov. Nedávno otevřené prodloužení tramvajové trati na Radlické se částečně financovalo z fondů Evropské unie,“ sdělil David Dohnal z investičního odboru Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP).

„Pochybuji, že město, jehož prioritou je v současnosti stavba městského okruhu, dá v příštím roce na tramvajové tratě více peněz než letos. Ostatně za osm let se v Praze postavilo pouze pět kilometrů kolejí,“ obává se zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Peníze spolykají hlavně opravy

Vystavět jeden kilometr kolejové dráhy pro tramvaje stojí přibližně 500 milionů korun. Podle některých zastupitelů jsou peníze potřeba hlavně na opravu stávajících kolejových těles. „Dát peníze na opravu kolejí je zásadní. Teprve pak je možné stavět nové,“ domnívá se David Vodrážka (ODS), předseda zastupitelského výboru pro dopravu.

„Jeden kilometr nové tramvajové trati stojí tolik, kolik by bylo potřeba na opravy nevyhovujících povrchů,“ doplnil zastupitel Jiří Witzany (SNK-ED).

Začlenění do územního plánu

Podle Davida Dohnala je ale navrhované tratě nutné začlenit do územního plánu. „Nechceme, aby město stavělo všechno, ale aby si vytipovalo jednu nebo dvě tratě, které skutečně postaví a samozřejmě i s využitím evropských peněz, pokud to bude možné,“ řekl.

Mezi tratěmi, které by ve výhledu do roku 2015 mělo město postavit, je například tramvajová trať spojující Barrandov, Holyni a Slivenec, či Vinohradskou ulici s Malešicemi.

Březina: Stavbu nelze provést

„Přeložka inženýrských sítí je tak nákladná, že z investičních důvodů nelze stavbu provést,“ sdělil Karel Březina (ČSSD), jenž zároveň nesouhlasí s případným návratem tramvají na Václavské náměstí, který v seznamu zamýšlených tratí také figuruje.

Podle Dohnala na návratu tramvají na Václavské náměstí netrvá ani pražský dopravní podnik.

Zástupci magistrátu nereagovali

Zástupci vedení města včera na dotazy Deníku, zda město hodlá vůbec pokračovat ve výstavbě tramvajových linek, neodpověděli. Radovan Šteiner (ODS), radní pro dopravu, se omluvil s tím, že je nemocný a na otázku, jak si představuje budoucnost tramvajové dopravy v Praze, nereagoval.

Primátor Pavel Bém (ODS), který má na starosti finanční sféru města, rovněž neodpověděl, zda Praha hodlá zvýšit v příštím roce rozpočet na rozvoj tramvajových sítí.

Jaký je výhled do budoucna?

V metropoli je v současné době celkem 141,7 kilometru tramvajových tratí. Dopravní podnik zpracoval výhled rozvoje kolejové sítě do roku 2015. Většina uvažovaných tratí není podrobně zpracována.

Výjimku podle Davida Dohnala z investičního odboru dopravního podniku tvoří již otevřené prodloužení tramvajové trati z Laurové ulice na Radlickou, které bylo pro cestující zprovozněno letos 4. října a stálo 510 milionů korun.

„Podrobnějšího rozpracování z více než dvaceti návrhů se dočkalo zavedení tramvají na nový most do Troji, které se staví v rámci Městského okruhu a prodloužení barrandovské tratě směrem do Holyně a Slivence,“ shrnul Dohnal projekty, kterých se Pražané mohou dočkat nejdříve.

#nahled|https://g.denik.cz/63/75/info_nove_tram_trate_sip-galerie.jpg|https://g.denik.cz/63/75/info_nove_tram_trate.jpg|Připravované tramvajové tratě v Praze.#

Nové linky

Partyzánská – Trojská
Povede přes nový Trojský most, budovaný v rámci Městského okruhu.
Podbaba – ČD Podbaba
Jde o úvodní etapu tramvajového napojení Suchdola. Jedná se o prodloužení tratě ulicí Podbabskou z obratiště u hotelu Crowne Plaza na úroveň železniční zastávky Praha – Podbaba. Zprovoznění se předpokládá v roce 2010.
Barrandov – Holyně – Slivenec
Jedná se o prodloužení tramvajové trati ze Sídliště Barrandov do cílového prostoru jihozápadně od Holyně a severně od Slivence. Součástí konečné stanice bude rovněž terminál návazných autobusových linek PID, předpokládá se i umístění záchytného parkoviště P+R. V současnosti se zpracovává a projednává dokumentace pro územní řízení. Realizace se předpokládá v letech 2010–2011.

Ostatní tratě

Vinohradská – Sídliště Malešice
Od Vinohradské povede ve středním dělicím pásu Počernické až k Dřevčické ulici.
Na Florenci
Po dostavbě bude možné zrušit tramvajovou smyčku Těšnov, kde se uvažuje o nové zástavbě.
Zlíchov – Dvorce
Propojí tramvajové tratě na obou březích Vltavy.
Na Veselí – Pankrác
Povede v ose ulice Na Pankráci od křižovatky s ulicí Na Veselí po úroveň stanice metra Pankrác.
Pankrác – Budějovická – Dvorce
Bude ukončena na křižovatce s Olbrachtovou ulicí.
Kobylisy – Sídliště Bohnice
Povede z Kobyliského náměstí Čimickou ulicí a bude ukončena smyčkou ve Zhořelecké.
Sídliště Modřany – Sídliště Libuš – Nové Dvory
Povede ulicí Generála Šišky po křižovatku s Novodvorskou. Ukončena bude s vazbou na stanici metra D Nové Dvory.
ČD Podbaba – Suchdol
Povede při železnici do Starého Suchdola.
Vršovická – Chodovská
Jedná se o napojení na stávající síť ve Vršovické , s napojením na trať v Chodovské.
Spořilov – Chodovec – Opatov
Povede kolem Chodovské tvrze na Chodovec a Litochlebské nám.