Pražští občanští demokraté možná „vědí, jak pokračovat“, ale ve znalostech pravopisu jasno nemají. V metropoli totiž rozvěsili předvolební plakáty, které obsahují gramatické chyby. Na jednom z poutačů, který je umístěn u tramvajové zastávky na náměstí Míru ve směru do centra, Pražanům říkají: Víme jak pokračovat. V hesle chybí čárka před spojkou jak.

„Tečka na konci hesla být nemusí, ale čárka před výrazem „jak“ v každém případě být má,“ potvrdila Deníku Ivana Svobodová z jazykové poradny Ústavu pro jazyk český Akademie věd České republiky.

Na volebním plakátu je fotografie současné starostky Prahy 2 Jany Černochové (ODS). „Já se přiznám, že jsem se ještě neměla čas vidět. Ani jsem nebyla přítomna u výběru hesel, protože kandiduji na nevolitelném místě. Ale okamžitě budu informovat volební štáb,“ sdělila Deníku Jana Černochová. Členové volebního štábu ODS na Praze 2 Deníku ihned po telefonátu se starostkou volali.

Záměr

„My jsme o tomto hesle vedli diskuzi. Nechtěli jsme oddělovat ta dvě slova čárkou, protože pro nás je důležité zdůraznit „víme jak“. Chtěli jsme umocnit ten smysl,“ snažila se o vysvětlení Alexandra Udženija, předsedkyně ODS druhého pražského obvodu a členka volebního štábu. Praha 2 si nenajala žádnou vel-kou reklamní agenturu, s menšími spolupracuje. Předvolební kampaň podle Udženije zajišťují i najatí jednotlivci a známí. „Kamarádka na mateřské dovolené třeba vytváří hesla, máme omezený rozpočet, který by neměl překročit 700 tisíc korun,“ dodala Udženija.

Neprofesionalita, nebo šotek?

Kromě Prahy 2 se chyby dopustil i tým, který připravoval kampaň v desátém pražském obvodě. U jména Borise Šťastného je na billboardech špatně napsaná zkratka pro titul absolventa lékařské fakulty. Místo správného MUDr. na plakátech visí Mudr.

„Slyším to poprvé. Tiskařský šotek se dostal i do dílny našich přetížených grafiků a korektorů ve volebním štábu. Já si ale na titulu nezakládám. Důležité je, co chceme Pražanům nabídnout,“ komentoval chybu Šťastný s tím, že ji dá odstranit.

Podle politologa Tomáše Lebedy pravopisné chyby v kampani před volbami signalizují, že najatí lidé, kteří kampaň vytvářejí, pracují vysoce neprofesionálně. „Je s podivem, že si politici nezkontrolují, pod čím je jejich podobizna a podpis,“ sdělil Lebeda. Podle něj je nezvládnutý pravopis spíše úsměvný.

„To přece mluví samo za sebe, další komentář není potřeba,“ dodal Lebeda.