Jinými slovy ti řidiči, kteří od jiné osoby koupili vozidlo a dosud jej na sebe nemají přeregistrované, toto nebezpečí vyřazení hrozí. Povinnost registrace vyplývá ze změny zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Nový systém jasně nastavil pravidla registrování vozidel i v oblasti vymáhání škod. Ministerstvo dopravy představilo novou aplikaci, kde si občané mohou ověřit, zda se problém netýká také jich.
Důsledkem vyčištění systému od vozidel s nedokončenou registrací dojde k eliminaci obcházení ekologické likvidace vozidla i kriminality spojené s nelegálními machinacemi s vozidly při registrování vozidel. „Nový systém jasně nastavil pravidla registrování vozidel v České republice. Bude tak jasné, kdo je za vozidlo odpovědný. To je důležité nejen pro stát, ale chrání to i motoristy, kteří auto kupují, či prodávají," řekl ministr dopravy Daniel Ťok.
Přestože již minulá právní úprava nedovolovala provozovat vozidlo s nedokončenou registrací, lidé, kteří přijdou dát věci do pořádku a takové vozidlo přihlásí, nezaplatí žádnou pokutu.
„V praxi docházelo například k situacím, kdy bylo odhlášeno vozidlo na jiného vlastníka bez jeho vědomí nebo na sebe naopak nový vlastník auto nepřepsal a dále jej provozoval, což způsobovalo problémy zejména tehdy, když takovým vozidlem byly porušovány právní předpisy. K těmto situacím už do budoucna nedojde. Jedná se o krok správným směrem, jednoznačně chránícím občany před podvody spojenými s registracemi aut," dodal ministr Ťok.
Tři tisíce lidí denně
Podle ředitele Josefa Mihalíka jsou příslušné úřadovny připraveny zvládnout i případný nápor s dostatečnou kapacitou pracovníků. „Samotný registr funguje bez technických problémů, v podstatě naše úřadovny navštíví zhruba tři tisíce lidí denně," doplnil Josef Mihalík.
Pondělní hodina před polednem v čekárně registru vozidel v ulici Na Pankráci čp. 17 spíše připomínala pauzu na oběd. Nikoliv ale za úřednickou přepážkou, ale na neobsazených židlích. Všeho všudy pouhých šest lidí, kteří se dostavili dát své vozidlo do registračního pořádku. „Raději jsem si udělal chvíli volna a své auto chci řádně přihlásit. Koupil jsem ho od kamaráda koncem března. Takže jsem vlastně rád, že tady skoro nikdo není a za chvíli přijdu na řadu," sdělil Jan Komárek.
Datum třináctého, jak doufá, mu smůlu nepřinese. Na toto magické datum prý silně věří. „Vloni jsem měl třináctého února docela ošklivou havárku," podotkl s tím, že alkohol před jízdou rozhodně nepožil.
Pod vlivem alkoholu i drog
Jsou to právě hříšníci za volantem, kteří v poslední době silně zaměstnávají úředníky z odboru správních činností. Respektive vzestupná tendence případů dopravních přestupků a jejich vyřizování ve správním řízení. „Víc jak případů alkoholu za volantem evidujeme záchyt řidičů pod vlivem drog," vysvětloval Josef Mihalík, ředitel odboru.
Problém v časovém prodlení pak nastává tehdy, když například jednotlivé případy zdrogovaných řidičů musí odbor nechat posoudit znalcem. „Dá se říci, že na silnicích nyní převládají narkomani a to je přímo děsivé. Alkohol přece jen z člověka po několika hodinách vyprchá. Avšak droga v těle účinkuje i několik dní," popisuje Josef Mihalík.
Na to upozorňuje i Besip z ministerstva dopravy. Podle něj stále více nehod mají na svědomí řidiči, kteří sednou za volant pod vlivem drog. Ti nejčastěji bourají v Praze. Naopak bouraček, za kterými stojí alkohol, je ve srovnání s minulými roky méně. Častěji však při nich někdo zemře. Jenomže předloni řidiči pod vlivem drog či léků zavinili téměř jedenáctkrát více nehod než v roce 1993.