Už jen deset dní zbývá do omezení jízdy na kole v pěších zónách v centru města. Šestadvacátého dubna totiž vejde v platnost opatření, vydané radnicí Prahy 1 jedenáctého tohoto měsíce a vyvěšené na úřední desce. Cyklisté tak mezi desátou hodinou dopolední a sedmnáctou hodinou odpolední dostanou stopku do několika ulic a na některá náměstí.

Chodníky určené chodcům 

Starosta jedničky Oldřich Lomecký (TOP 09) hájí kontroverzní opatření tím, že primární je bezpečnost chodců, ale i samotných cyklistů. Ulice Prahy 1 podle něj přes den nenabízejí dost prostoru pro obě skupiny tak, aby nedocházelo ke sporům a střetům.

„Právě takových konfliktů jsme svědky den co den, a to je podstata problému. Chodníky jsou určeny především chodcům, a ti si stěžují,“ argumentoval už dříve pro Pražský deník starosta.

Odpůrci kroku radnice 

Zdejší radní pro dopravu Richard Bureš (ODS) potvrdil, že obdobně záležitost vyhodnotily i bezpečnostní a dopravní komise městské části. Poněkud odlišně se ale k omezení staví náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a hovoří o nutnosti stavebních úprav Národní či Rytířské ulice pro objízdné trasy. „Plošný zákaz vhodný není,“ vzkázal na začátku dubna.

Odpůrci kroku radnice, včetně téměř čtyř tisíc signatářů petice či provozovatelů služeb sdílených kol, ale zatím nemusí házet flintu do žita. Dopravní iniciativa Auto*Mat hovoří o možnosti soudního přezkumu opatření. 

Zástupce hájil záměr starosty 

Praha 1 se ale brání tomu, že by cyklisty „vyháněla“. „Prostě jen zúžíme výjimku, kterou dosud cyklisté na pěších zónách měli,“ hájil záměr opakovaně zástupce zdejšího starosty a radní pro dopravu Richard Bureš (ODS).

Jezdci na kolech prý v inkriminovaný čas dostanou k dispozici plnohodnotné objízdné trasy. Tam, kde jezdí dosud, je to dle závěrů bezpečnostní a dopravní komise Prahy 1 nebezpečné kvůli velké kumulaci lidí.

Bezpečněji nebude, varují kritici 

Jenže jedni z nejhlasitějších odpůrců opatření, zástupci dopravní iniciativy Auto*Mat varují „bezpečnostní si-tuace se nezlepší, ba právě naopak.“ S tím souhlasí opoziční zastupitel městské části Petr Kučera (Zelená pro jedničku) a upozorňuje, že do pěších zón může vjíždět na speciální povolení několik stovek aut, většinou zásobovacích. Poukázal při tom na statistiku, podle které za zhruba osmdesát procent sražených chodců v pěších zónách mohou právě auta, nikoliv kola.

„A teď mají být cyklisté odkloněni například na Smetanovo nábřeží, které je pro jízdu na kole nejnebezpečnější ulicí v centru Prahy,“ upozornil Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Opatření se pravděpodobně dostane do kolize také s progresivně rostoucím trendem sdílení kol. V centru metropole je totiž hned několik stanovišť, nabízejících desítky kol.

Některá jsou přímo v blízkosti pěších zón. Pokud si tedy zájemce kolo vypůjčí po 25. dubnu a pojede například z náměstí Republiky ulicí Na Příkopě, narazí na problém. V daný čas už nebude možné pěší zónou projet. Cyklistovi tak nezbude, než asi 200metro-vý úsek kolo vést, případně se vydat objízdnou trasou přes Havířskou a Rytířskou ulici.

Kde má platit opatřeníNa Můstku, 28. října, Na Příkopě (pěší úsek od Václavského náměstí po Havířskou), Václavské náměstí (nejspodnější část), Železná (od Havelské směrem ke Staroměstskému náměstí), Melantrichova, náměstí Republiky, Celetná, náměstí Franze Kafky, Malé náměstí, Staroměstské náměstí, Maiselova (mezi Širokou a Břehovou), Michalská, Vejvodova, Jalovcová, Jilská (od křižovatky se Zlatou po Karlovu), Karlova