Prach, jedovaté zplodiny, dopravní zácpy, zoufalý nedostatek místa k zaparkování. To vše, ve zhoršující se tendenci, čeká v blízké budoucnosti na obyvatele Prahy.

Magistrát na jedné straně musí škrtat ve výdajích na hromadnou dopravu, na straně druhé nemá peníze na budování tolik potřebných záchytných parkovišť na okrajích města.

Lidé dojíždějící do metropole, ať už za prací, nebo za čímkoliv jiným, jednoduše nemohou své auto odstavit na periferii a do centra dojet metrem, jak je to standardem v západních velkoměstech. Na parkovištích P+R (Park & Ride) schází tisíce míst a je téměř jisté, že v horizontu několika let žádná nepřibudou. Jedinou výjimkou se zřejmě stane P+R parkoviště na Černém Mostě, kde se kapacita zvedne asi dvojnásobně. To ale nestačí.

Jak varuje Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat, návštěvníci Prahy budou nuceni zajíždět i nadále co nejhlouběji do centra a otravovat tak Pražanům životní prostředí, nebo zabírat parkovací místa v postranních ulicích na okrajových sídlištích, kde již dnes najít volné místo k zaparkování je velkým dobrodružstvím.

Náměstek primátora odpovědný za oblast dopravy Josef Nosek (ODS) nedávno potvrdil, že magistrát letos nepočítá s výstavbou nových záchytných parkovišť. Rozšiřovat se nebude ani kapacita takřka žádného ze stávajících.

Chybí finance

„V rozpočtu na to nejsou prostředky,“ musel konstatovat Nosek. Praha totiž na tuto problematiku pro letošní rok nemohla vyčlenit více než dva miliony korun. Ty sotva vystačí na nutné opravy a jen stěží umožní naplánovat nové projekty.

O to více alarmující zprávou je skutečnost, že záchytné parkoviště v podobě parkovacího domu, původně dimenzovaného pro šest stovek aut, nevznikne ani u prodloužené trasy metra A.

Město přitom ještě loni v létě slibovalo postavit parkovací dům za více než miliardu korun v těsné blízkosti nové stanice Veleslavín. Ze slibů ale nebude nic.

Dá se tedy očekávat, že právě lidé z Veleslavína, ale i Petřin či Červeného Vrchu v budoucnu nenajdou místo k zaparkování, protože jejich ulice budou doslova přetékat automobily návštěvníků Prahy.

Vratislav Filler upozorňuje, že v současné době Praha disponuje pouhými sedmnácti P+R parkovišti o celkové kapacitě 3000 parkovacích míst. Magistrát prý nedodržel platný územní plán, podle kterého mělo být už v roce 2010 vybudováno pětačtyřicet P+R parkovišť pro 12 tisíc automobilů.

„Dostupná kapacita je zpravidla zaplněna už brzy ráno. Řidiči, kteří přijedou později, nemají šanci,“ říká Filler.

Ani v budoucnu se zlepšení čekat nedá

Praha si podle všeho zadělává na dlouhodobý problém. Varují před tím odborníci z dopravní fakulty ČVUT. Ignorování nutnosti výstavby záchytných parkovišť podle nich navíc může vygradovat zavedením parkovacích zón v okrajových částech Prahy.

Městským částem dochází trpělivost. Například mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka je přesvědčen, že je to jediná možnost, jak zachovat parkovací místa pro rezidenty. Právě v Praze 13, konkrétně v Nových Butovicích a na Zličíně P + R parkoviště jsou. Beznadějně se však zaplní zpravidla do osmé hodiny ranní. O zavedení parkovacích zón usilují i v Praze 6. Rezidenti se dočkají v Dejvicích a v Bubenči. O to horší však bude situace na Petřinách a ve Veleslavíně. Zde, podél prodloužené trasy metra A, měl vzniknout parkovací dům pro 600 automobilů doplněný autobusovým terminálem.

Náklady se podle zastupující ředitelky pražského dopravního podniku Magdaleny Češkové odhadovaly na 1,3 miliardy korun. Projekt byl podle dopravního podniku drahý proto, že by se kvůli němu musel vyztužit tubus metra. Náměstek primátora Josef Nosek přiznává, že kvůli nedostatku peněz ve Veleslavíně vznikne pouze parkovací plocha s mnohem nižší kapacitou. Starostka Prahy 6 Marie Kousalíková se nechala slyšet, že městská část prý bude sama hledat další vhodná místa pro P + R parkování. Absence parkovacího domu by totiž mohla být pro Prahu 6 fatální.

Aktivisté ze sdružení Auto*Mat kritizují magistrát hlavního města za chybné přerozdělování peněz, vybraných v zónách placeného stání v centru metropole. Jen za rok 2010 šlo přibližně o částku 125 milionů korun.

Podle Víta Masare z Auto*Matu by bylo rozumné investovat byť jen část této sumy do rozvoje P + R parkování, což se prý neděje. Náklady, vložené do budování záchytných parkovišť, by se prý městu za čas vrátily v podobě volnějších ulic.

„Praha potřebuje čtyřikrát více záchytných parkovišť, než kolik jich má dnes,“ dodal za Auto*Mat Vratislav Filler.