VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Libeňský most asi vyrazí minibusy. Kvůli jeho uzavření politici neodstoupí

Úplný zákaz vjezdu nebyl nutný. Je třeba to napravit, míní šéf dopravního výboru městského zastupitelstva. Stavbu není možné zbourat a postavit novou, pilíře by to nevydržely.

24.1.2018 1
SDÍLEJ:

Uzavření Libeňského mostu 19.ledna.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

Na uzavřený Libeňský most se má už brzy vrátit hromadná doprava. Zatím ovšem jen v podobě minibusů, které váží méně než pět tun. Zaznělo to včera na jednání dopravního výboru městského zastupitelstva. Zpráva Kloknerova ústavu, na jejímž základě byl Libeňský most minulý týden z hodiny na hodinu uzavřen, toto nezapovídá.

Most není možné zbourat 

Podle předsedy výboru Matěje Stropnického (Trojkoalice, SZ) se dá zajít ještě dál. „Řešení je v dočasném umístění semaforů a dopravu by mohli řídit strážníci,“ navrhl.

Alespoň částečný návrat MHD na Libeňský most opět přijde na přetřes na čtvrteční schůzi pražského zastupitelstva. Stropnický včera navíc upozornil, že podle závěrů Kloknerova ústavu není možné most zbourat a postavit nový.

Budou padat hlavy

„Pilíře by totiž neunesly novou konstrukci,“ varoval. Soudní znalkyně v oblasti dopravních staveb a mostních konstrukcí Miroslava Pošvářová včera zmínila, že oprava mostu vyjde až na půl miliardy korun. Podle zjištění Pražského deníku se za náhlé uzavření Libeňského mostu nikdo z vedení Prahy nechystá vyvodit politickou odpovědnost.

Přestože jeho žalostný stav byl dlouhodobě známý. Hlavy zřejmě padnou na Technické správě komunikací, jejíž dozorčí rada se sejde v pátek. Obdobný postup byl zvolen v případě zřícení Trojské lávky. Zatím dočasného odvolání z funkce se tehdy dočkal šéf mostařů TSK Jan Zemánek.

Bylo opravdu nutné Libeňský most okamžitě uzavřít?


ANO: PETR DOLÍNEK

Petr Dolínek se účastnil 16. října on-line rozhovoru v Pražském deníku.

Pokud bude památkou, problém se potáhne

Proč se Libeňský most nezačal opravovat dřív? Jeho žalostný stav byl znám už mnoho let.
Opravovat se mohlo začít již v roce 2015, dnes by již most byl opraven, respektive postaven částečně nový. Bohužel se do celé věci vložili aktivisté, kterým se povedlo rekonstrukci zablokovat tím, že podali žádost o posouzení, zda most není památkově chráněn. Současně na jaře roku 2016 nevzalo zastupitelstvo města na vědomí informace o velmi špatném stavu mostu a padlo rozhodnutí, že se nebude postupovat podle platného stavebního povolení, ale má se připravovat „citlivá“ rekonstrukce, která však nebyla nijak projekčně připravena.

Vy se kloníte k úplné přestavbě mostu?
Ano. Na přestavbu mostu má Praha platné stavební povolení. Pokud most nebude prohlášen za kulturní památku, jsme schopni jej ještě letos po dokončení výběrového řízení předat zhotoviteli. Do dvou let od předání by poté mohl být otevřen nový, bezpečný a funkční most. Takzvaná citlivá rekonstrukce by se naopak musela připravit, navíc podle odborníků je velká část mostu z důvodu jeho stavu neopravitelná.

Proč musel být Libeňský most uzavřen z hodiny na hodinu?
Ve čtvrtek minulého týdne obdržel správce stavby výsledky nejnovějších měření Kloknerova ústavu, která ukázala, že jedna část libeňského soumostí, konkrétně rámový most, je v havarijním stavu. Nechat po mostě dál jezdit tramvaje a auta by bylo velice nezodpovědné a krajně nebezpečné.

Jak opravu zkomplikuje očekávané rozhodnutí ministerstva kultury ohledně možné památkové ochrany?
Rozhodnutí ministerstva ovlivní budoucnost Libeňského mostu zásadně. Jak jsem již zmínil, pokud budeme postupovat podle platného stavebního povolení, mohl by most začít bezpečně sloužit Pražanům už v roce 2020. Pokud ale bude prohlášen za kulturní památku, vše se protáhne o řadu let.


Jaký další velký most a na jak dlouho se v Praze bude muset uzavřít? V havarijním stavu je nejspíš také Hlávkův most, zhoršuje se zřejmě i stav Barrandovského.
U Barrandovského mostu už soutěžíme projektanta, který následně připraví projekt rekonstrukce včetně dopravního řešení po dobu jejího průběhu. Hlávkův most se měl podle plánu začít opravovat neprodleně po dokončení rekonstrukce Libeňského mostu. V polovině prosince zde proběhlo statické kontrolní měření přechodových desek Hlávkova mostu. Podle předběžných výsledků je zde možné dopravu zachovat.

Neuvažuje vedení města o zlevnění MHD, třeba i dočasném, kvůli aktuálním problémům s infrastrukturou?
Poté, co jsme razantně zlevnili roční kupon, můžou cestující jezdit po Praze veřejnou dopravou za 10 korun denně. Naopak, když nebudeme opravovat, tak se v budoucnu sníží komfort pro cestující. Chápu, že uzavírky řidiče štvou. Ale říkám otevřeně, že opravovat se musí.

Náměstek primátorky pro dopravu a poslanec za ČSSD.

NE: JAN ČIŽINSKÝ
Starosta Prahy 7 Jan Čižinský

Most můžeme opravit, nemusí se bourat

Proč se Libeňský most nezačal opravovat dříve? Náměstek primátorky Dolínek tvrdí, že za zdržením stojí aktivisté, ale i Praha 7.
Pan Dolínek dostal zadání od pražského zastupitelstva před dvěma lety, aby most urychleně opravil ve stávající šíři. Neudělal nic. Nyní hledá viníka, aby nemusel před veřejností přiznat, že za uzavření Libeňského mostu může sám. Měl most v součinnosti s památkáři opravovat a vykašlal se na to. Vymlouvá se nyní na lhůty a straší veřejnost, že most jako památka bude opravován osm let. My jsme museli v Praze 7 po zvolení kompletně předělat projekt na rekonstrukci památkově chráněné Vodárenské věže na Letné a nyní se rekonstrukce dokončuje!

Jaký je hlavní důvod odkládání opravy? Měl by za to někdo vyvodit politickou odpovědnost a složit funkci?
Hlavním důvodem je podle mne to, že Technická správa komunikací a pan náměstek Dolínek má projekt na zbourání mostu. Jiný projekt pan náměstek nenechal vytvořit a jen čekal. A nyní chce asi použít ten projekt na zbourání a na postavení širšího mostu dálničního typu, který ale Praha podle všech studií vůbec nepotřebuje a potřebovat nebude. Za stav Libeňského mostu jsou zodpovědní komunisté, kteří jej nechali chátrat a pak všichni porevoluční radní z ODS či jiných stran a také pan Nouza z TOP 09 a nyní pan náměstek Dolínek. Ti všichni jej neopravovali a nevytvořili ani projekt na jeho opravu a nezorganizovali ani architektonickou soutěž na případný nový most. Kdybych já byl na místě pana Dolínka, tak bych odstoupil již po zřícení lávky v Troji.

Prospěla by víc „citlivá“ rekonstrukce Libeňského mostu než jeho celková přestavba?
Rekonstrukce by byla pro Pražany mnohem přijatelnějším řešením, protože by most nemusel být zcela uzavřen. Most je tvořen čtyřmi oblouky vedle sebe a je možné opravovat nejdříve jednu polovinu, a na druhé nechat provoz, a pak to prohodit.

Proč musel být most uzavřen z hodiny na hodinu?
Řízení o prohlášení památkou zavazuje majitele, aby se o most staral jako o památku. Proto jsem také tak rozčilený, když náměstek Dolínek říká, že nemohl nic dělat. Ze zákona měl povinnost se o most starat, jenže se nestaral. Urgoval jsem to u něj několikrát, ale neuspěl jsem. Nemám důvod nevěřit Kloknerovu ústavu, že bylo třeba most uzavřít. Ale také věřím Kloknerovu ústavu, že je most možné opravit. A pokud se řeší havárie, tak se nejprve opravuje a až poté papíruje.

Jak moc komplikuje uzavírka mostu život lidem z Holešovic nebo protějšího břehu?
Uzavírka mostu komplikuje život nejen lidem z Holešovic či z Prahy 8. Komplikuje život všem Pražanům, kteří přes most jezdili tramvají či autem. Lidé si velmi stěžují a mají pravdu. Proto také podporuji rekonstrukci mostu, protože zboření bude mít za následek, že několik let tam most nebude vůbec.

Starosta Prahy 7, zastupitel hlavního města a poslanec za KDU-ČSL

Autor: Jana Kašparová, Jan Prokeš

24.1.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 12 200 Kč

Strojírenští technici projektanti, konstruktéři Programátor robotů Trumpf. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce : Na Folimance 2155/15, Praha 2 - Vinohrady, Způsob prvního kontaktu : telefonicky na č. 773 081 737 nebo e-mailem - i_kucher@hotmail.com, Kontaktní osoba : pan Ivan Kucher, Upřesňující informace : tvorba NC programů pro CNC a průmyslové roboty, modelování v CAD. Požadujeme možnost cestovat, základní znalost AJ popř. ruštiny, spolehlivost, chuť pracovat. Programování v SolidWorks - výhodou. , Zaměstnanecké výhody : zajištěné ubytování. Pracoviště: Kucher maschinenbau s.r.o., Na Folimance, č.p. 2155, 120 00 Praha 2. Informace: Ivan Kucher, +420 777 081 731.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 16 000 Kč

Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Švadlena. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: . Pracoviště: Gatebo s.r.o. 002, Žirovnická, č.p. 3133, 106 00 Praha 106. Informace: Šárka Alijová, +420 234 090 300.

Doprava a logistika - Řidič skupiny C + profesní průkaz 30 000 Kč

Přijmeme řidiče skupiny C a profesním průkazem na MAN TGX 15 palet pro pravidelnou každodenní linku, rozvoz paletových zásilek. Odjezd ‪9:00 z‬ Prahy 9 Kyje do Chrášťan. ‪V 10:00‬ nakládka, následně rozvoz po Plzeňském kraji. Plat 30.000Kč čistého.

Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 20 450 Kč

Specialisté v oblasti hospodaření s majetkem státu a organizací referent/referentka oddělení Kontroly II. odboru Kontroly. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20450 kč, mzda max. 30750 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: požadavky na uchazeče: , , vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu, obor právo nebo ekonomie výhodou, vhodné i pro absolventy, praxe v oboru výhodou , samostatnost, spolehlivost, komunikační schopnost, pečlivost, znalost práce s PC (MS Office, ASPI), znalost SAP výhodou, státní občanství České republiky, občanství jiného členského státu Evropské unie nebo občanství státu, který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru, trestní bezúhonnost, splnění podmínek ustanovení § 17 odst. 2 a odst. 3 zákona č. 201/2002 Sb., , , charakteristika pracovního místa:, , vyřizování stížností, petic a dalších podání, komplexní výkon kontrolní činnosti v ekonomické, hospodářsko-správní a v jiné oblasti vnitřní činnosti Úřadu, vypracovávání programů a metodik ke kontrolním akcím, vedení kontrolních skupin. Pracoviště: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových - 001, Rašínovo nábřeží, č.p. 390, 128 00 Praha 28. Informace: Martina Agyagosová, +420 225 776 686.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Při páteční nehodě na Lhotce bylo zraněno pět lidí.
11

Na Lhotce boural policejní vůz s osobákem. V nemocnicích skončilo pět zraněných

Letiště Václava Havla.
14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT