Jenže nakupovat roční kupon v létě je absurdní. O kompenzacích pro ty, kteří si takový kupon logicky koupí nyní, městská rada zatím ještě ani nejednala.

Nabízí se tak nákup měsíčních kuponů. Přestože v součtu za dvanáct měsíců vyjdou asi o tisícovku dráž, pořizuje si je mnohem více lidí. Asi dva miliony každý rok. Na roční kupon v ceně 4750 korun jednoduše nemají hotovost. 

A na tom se rozhodla vydělat jistá soukromá firma. Slibuje svým zákazníkům nakoupit roční kupony a požaduje od nich měsíční splátky. Vyjdou o sedmdesát korun levněji (480 korun), než měsíční kupon (550 korun), oficiálně distribuovaný dopravním podnikem (DPP).

Přesto firma na každém takovém cestujícím vydělá přes tisíc korun ročně. Takový je rozdíl mezi dvanácti splátkami od cestujících a cenou oficiálního ročního předplatného kuponu. Zdálo by se, že všechny strany mohou být spokojeny. Až na samotný DPP.

Až dva tisíce korun ročně!

Pokud se soukromé firmě podaří „odloudit" mu předplatitele měsíčních kuponů, může tratit obrovské sumy. Na každém takovém cestujícím až dva tisíce korun ročně! I proto DPP před zřejmě legálním obchodním tahem firmy varuje cestující.

Lidé, kteří nemají hotovost na roční předplatný kupon na městskou hromadnou dopravu v ceně 4750 korun, nebo MHD nevyužívají celoročně, nakupují měsíční kupony za 550 korun. Teď je ale mohou mít za 480 korun. Nabízí jim to soukromá firma, která se rozhodla vydělat na značném rozdílu v ceně ročních a měsíčních kuponů.

Nahrává jí navíc fakt, že politici magistrátní koalice dosud nesplnili předvolební slib zlevnit roční kupón o jedenáct stovek na 3650 korun, což řadu zklamaných cestujících „zavane" do množiny měsíčních předplatitelů.

Jak novátorský projekt funguje?

„My jednorázově koupíme roční kupon za 4750 korun od DPP a nahrajeme ho klientovi na kartu. On nám pak měsíčně splácí 480 korun. Pokud by si kupoval měsíční kupony, zaplatil by za rok 6600 korun, s námi zaplatí jen 5760 korun, čímž ušetří 840 korun ročně," popsal mechanismus mluvčí projektu Ondřej Moravec.

Firma, která za projektem stojí, prý dosud zaznamenala pozitivní reference od svých klientů. Přestože kdyby tito klienti zakoupili oficiální roční kupon od DPP, ušetřili by 1010 korun. „Je to alternativa pro ty, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí kupovat roční kupony," konstatoval Moravec.

Nová služba je podle něj adresována právě těm cestujícím, kteří jsou zvyklí nakupovat měsíční kupony. Tito podle něj jednoznačně ušetří. Navíc se prý každý měsíc nemusejí starat o nákup dalšího kuponu, čímž uspoří i čas. Také mohou službu zdarma kdykoliv přerušit.

Varování Dopravního podniku

Dopravní podnik (DPP) přesto před tímto způsobem pořizování kuponů varuje. Odkazuje se přitom hlavně na citlivá osobní data, která cestující poskytují soukromé firmě údajně bez záruky na jejich patřičnou ochranu. Moravec ovšem garantoval, že je s nimi nakládáno přesně dle znění zákona na ochranu osobních údajů.

DPP rovněž vadí, že na trhu ztrácí výsadní postavení dosud jediného legálního distributora předplatných kuponů. Mluvčí DPP Jiří Štábl poznamenal, že podnik cestujícím takový způsob pořizování kuponů nedoporučuje. „My, jako výhradní distributor se na této službě nijak nepodílíme a nepodporujeme ji," zdůraznil Štábl.

Nepotvrdil, že by na alternativní službě závislé na existenci elektronické jízdenky mohl DPP výrazně prodělávat. Prý ji nevyužívá mnoho zákazníků. Přesto na každém takovém cestujícím, který službu využije, bude DPP tratit skoro 2000 korun ročně.

Novou službu by do budoucna mohl ohrozit přechod na papírové kupony. Ten má ale dle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) pouze jistit cestující pro případ, že by se nedostávalo dalších licencí na Opencard.

Ceny kuponůRoční kupon - 4750 Kč
Měsíční kupon - 550 Kč (12 x 550 = 6600 Kč)
Měsíční splátka za roční kupon, nabízený firmou - 480 Kč (12 x 480 = 5760 Kč)
Politiky slibovaná cena ročního kuponu od poloviny letošního roku - 3650 Kč

Čtěte také: Vedení Prahy schválilo možný návrat papírových kuponů MHD