Cestující získají možnost kombinovat kralupskou hromadnou dopravu s ostatními železničními i autobusovými linkami PID. Zároveň však zůstane zachována alternativa místního jízdného pro jednorázové cesty. Zdejší MHD obsluhuje také Nelahozeves, Veltrusy a Miřejovice.

„Lidé jednak ušetří peníze, zároveň to bude pro ně i pohodlnější, protože například při cestě z Prahy nebudou muset pokaždé řešit nákup další jízdenky," vysvětluje mluvčí organizátora Pražské integrované dopravy Ropid Filip Drápal.

Jednání o rozšíření se zadrhávají

Naopak mnohem komplikovanější projekt propojení veřejné dopravy hlavního města a Kladna zatím vázne. „Praha a Středočeský kraj vyjádřily vůli realizovat tento projekt, nicméně je tam překážka na straně města Kladna, které se postavilo proti a do integrace jít nechce.Přesto by měla pokračovat další jednání s primátorem Kladna (Milanem Volfem pozn. red.), abychom si vysvětlili věci, které vidí jako negativní," tvrdí Filip Drápal.

S tímto tvrzením ale kladenský magistrát zásadně nesouhlasí. „V žádném případě není pravdou, že odmítáme zapojení kladenské MHD s Pražskou integrovanou dopravou.

Jedná se o stále otevřenou otázku, bohužel vedení města dosud nikdo neoslovil s konkrétní koncepcí ani analýzou," zlobí se tisková mluvčí Kladna Lenka Růžková.

Podle ní naopak primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) už před několika měsíci vyzval středočeského hejtmana Miloše Peteru (ČSSD) ke komplexnímu řešení. Kladno v první fázi navrhuje vytvořit společného organizátora dopravy zastoupeného jak Prahou, tak Středočeským krajem a to včetně zástupců dotčeným měst a obcí. Ten by pak mimo jiné pokrýval finanční ztráty z provozu této služby.

Jednání v této otázce se Ropid nebrání. „MHD v Kladně nyní platí město, takže je otázka, jakým způsobem by se následně přerozdělilo financování, aby i doprava přímo v Kladně mohla být zapojena," říká Drápal.

Opencard v Kladně není funkční

Dalším nedořešeným problémem je podle magistrátu v Kladně chybějící jednotný tarifní systém včetně odbavovacího systému. Pražská opencard totiž není kompatibilní s čipovými kartami zavedenými v systému Středočeské integrované dopravy, které jsou také ve velké míře využívány v kladenské městské dopravě.

„Koncept nového návrhu musí respektovat dopravní i tarifní potřeby města a jeho obyvatel a také celého regionu zapojeného do našeho integrovaného systému," dodává Růžková.

Prvním krokem je nyní podle názoru Filipa Drápala nastavení jasného modelu spolupráce. „Záležet bude na penězích, ale i na ochotě všech zúčastněných stran," myslí si mluvčí Ropidu.

V rámci sjednocení dopravy se počítá i se zapojením soukromých dopravců, kteří jezdí mezi Prahou a Kladnem. Ti dnes žijí pouze z komerčního zisku. Nově by ale dostávali dotace, na nich by se finančně podílela Praha a Středočeský kraj. Jezdit by tak mohli častěji i v hodinách, kdy je cestujících méně a vypravit autobusy se jim v současnosti nevyplácí.

Ve sjednoceném systému dopravy s Kladnem pak vidí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) výhody i pro hlavní město.

„Hlavním přínosem atraktivnější veřejné dopravy pro Prahu bude kvalitní alternativa k automobilové dopravě, která trápí zejména oblast Prahy 6 nejen kolonami na příjezdových tazích, ale i počtem parkujících Středočechů v ulicích metropole," prohlásil nedávno náměstek Dolínek.

Podle Ropidu lidé ušetří tisíce

Hlavní přínos by ale měl být finanční úspora. Podle propočtů Ropidu by lidé mohli po sjednocení systémů při pravidelném cestování zaplatit i o tisíce korun ročně méně.

„Oproti dnešnímu stavu ušetří cestující na trase Praha Kladno po zavedení integrace až 16 korun na jednu cestu při dalším pokračování pražskou MHD. Při pravidelném dojíždění pak ušetří s využitím dlouhodobých časových kuponů až 9 tisíc korun ročně. A nejde jen o finanční úsporu, zlepší se provázanost jednotlivých linek na trase a také cestovní komfort díky přísnějším standardům kvality," je přesvědčen ředitel společnosti Ropid Petr Tomčík.

Pražská integrovaná doprava v současnosti zahrnuje metro, tramvaje, železnici, městské a příměstské autobusové linky, lanovou dráhu na Petřín, několik přívozů a síť parkovišť P+R. Zasahuje na území hlavního města Prahy a okresů Středočeského kraje Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Beroun, Příbram, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Benešov, Mladá Boleslav a Nymburk.