Tyto dvě lokality na hranici městských částí Praha 3 a 9 dělí jen pár kilometrů, pěšky je to vlastně kousek. Není třeba využít MHD. Ale postoj ke dvěma developerským projektům snad vzdálenější být nemůže.

Zatímco další fáze Zeleného města v oblasti Třešňovka u konečné tramvají na Spojovací se lidem vůbec nelíbila, projekt společnosti T.E mezi ulicemi Na Jarově, Květinková a Habrová by neměl vyvolat tolik protestů.

Proti výstavbě stometrového komplexu se třemi budovami o 17, 22 a 30 podlažích se loni postavilo město a s mrakodrapy nesouhlasil ani pražský Institut plánování a rozvoje (IPR).

Stavba může poškodit krajinný ráz

"Navržený objekt se ve své první variantě zcela vymyká výškovým a objemovým parametrům okolní zástavby. Stavba může dramaticky poškodit krajinný ráz. Zelené město včetně Trojlístku představuje sídlištní formu zástavby na místě, kde mohla vzniknout zástavba tradiční městské formy s kvalitnějšími veřejnými prostranstvími a veřejnou vybaveností. V lokalitě je k dispozici pouze Kaufland, chybí mateřská a základní škola, zdravotnické či další služby," kritizovaly mezi svými kauzami webové stránky Žižkov nezastavíš.

Web spravuje Strana zelených z Prahy 3, která upozorňuje na ztrátu další zelené plochy. Ani místní nechtěli, aby se oblíbený park Třešňovka proměnil z místa k relaxaci na mohutný bytový komplex trčící do nebe.

Kontroverzní plány se tak zasekly, ale už brzo by mohl ožít nedaleký brownfield o celkové rozloze tří hektarů, který je v územním plánu zanesen jako VN - nerušící výroba. Jsou zde objekty autoservisů, dílen, administrativní budovy, logistické a distribuční centra.

V polovině července odkoupila část - konkrétně 14 tisíc metrů čtverečních - stavební skupina T.E. "Naším cílem je najít pro areál na Jarově smysluplnější využití, které by odpovídalo současnému rozvoji Prahy a potřebám jejích obyvatel. Chceme tak pomáhat přirozenému přerodu tváře města," citoval partnera skupiny T.E Martin Hubinger server E15.cz. S plánem developera, který vybudoval například Barrandovskou zahradu a rozjel několik dalších bytových projektů, souhlasí i starosta třetí městské části Alexander Bellu (ODS). Nyní se řeší potřebné úřední formality.

Protesty proti změně busu č. 124

"Přeměna území na smíšené a obytné může pozitivně dotvořit okolní městskou strukturu, zlepšit prostupnost území a nabídnout nové lokální centrum se službami a atraktivními veřejnými prostory," vítají Zelení.

Avšak jedno riziko přece jen vidí - nové byty, kanceláře a obchody by mohly zvýšit objem dopravy v ulici Na Jarově. "Ta slouží jako spojnice mezi Malešickou a Koněvovou, o jejíž zklidnění a kultivaci usiluje MČ Praha 3. Dopravní obsluze záměru může pomoci plánované vybudování tzv. Jarovské spojky – nové ulice spojující Malešickou a Českobrodskou, včetně tramvajové tratě směrem do Malešic," radí web Žižkov nezastavíš.

"Žižkováci" se přitom aktuálně zlobí na dopravní podnik a organizátora pražské integrované dopravy Ropid, které v souvislosti s rozsáhlými změnami v MHD rozhodly, že autobusová linka č. 124 bude od začátku školního roku končit na Želivského. Nepojede tak až na zastávku Habrová, ta se nachází jen kousek od zmiňovaného jarovského stavebního pozemku.