Sobotní farmářské trhy navštíví během prodejní sezony tisíce lidí. Každý má přitom možnost uložit zhruba čtyři pětiny nabízeného sortimentu do vlastnoručně donesené nádoby zejména do papírových sáčků, krabiček a lahví. Kdo zapomene nebo nechce nic nosit, dostane ekologický obal, papírový nebo vratný od prodejce. Filozofie trhu, která se snaží o zredukování jednorázových obalů, připouští výjimky například u vakuovaného masa.

„Na rozdíl od trhů v centru metropole, kam míří stovky turistů, je Heřmaňák spíše sousedský. Je to takový retro svět z doby, kdy ještě nebylo úplně všechno jen na jedno použití,“ popsala atmosféru trhu pořadatelka Šárka Sedláčková ze spolku Archetyp.

Sdružení, které stálo před 12 lety u zrodu farmářských trhů v metropoli chce „bezobalový koncept“ postupně přenést i na Náplavku, kde provozuje další prodejní místo, zasvěcené menším lokálním producentům.

„Bude to ale úkol na víc let. Organizace trhu s minimem obalů je náročná nejen na pořadatele, ale hlavně na zákazníky, kteří se potřebují s tím systémem sžít,“ dodala Sedláčková. Tři kamenné obchody ve stejném duchu provozuje v Praze firma Bezobalu.