Až desetimilimetrová mezera mezi pohyblivým schodem a bočnicí eskalátoru metra se v poslední době stala osudnou už čtyřem dětem. Jedno z nich dokonce muselo po zaklínění do mezery podstoupit amputaci tří prstů na noze. Naposledy se zranilo dítě minulý týden na Andělu. Dopravní podnik se sice hájí tím, že ony problematické eskalátory sovětské výroby splňují veškeré technické náležitosti, včera však přesto přišel s řešením nevyhovující situace.

Výměna všech pohyblivých schodů starší výroby prý není v současné době reálná, vzhledem k tomu, že by si vyžádala investici ve výši pět až šest miliard korun. „Začneme s instalací odkláněcích kartáčů. Ty by měly minimalizovat riziko dalšího podobného úrazu,“ sdělil včera generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák a znovu zdůraznil lítost nad všemi smutnými událostmi z poslední doby.

Náklady půjdou do milionů

„Náklady se budou pohybovat v řádech milionů, maximálně desítek milionů korun,“ doplnil ho místopředseda představenstva a náměstek pražského primátora Rudolf Blažek (ODS). Do investičního plánu by se toto opatření mělo promítnout už v září.

„Nové prvky by měly být instalovány během následujících šesti měsíců. Přesto je potřeba si uvědomit, že pohyblivé schody jsou pouze stroje. Dodržování všech bezpečnostních pokynů je nezbytné. Jen tak se dá stoprocentně předejít nehodám,“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku David Vodrážka (ODS).

V pražském metru dle sdělení dopravního podniku stále fungují sto tři původní eskalátory z osmdesátých let. Nejstarší byly uvedeny do provozu už v roce 1980. Pětapadesát z nich pochází z bývalého Sovětského svazu. A právě na ně by měly být odkláněcí kartáče namontovány v první řadě.

Začne se na Andělu a Můstku

„Začne se na vytížené stanici, kde se zranily děti, tedy na Andělu,“ ujistil generální ředitel Dvořák.

Další stanice na trase B budou následovat. Kartáče se co nejdříve objeví i na Florenci či Křižíkově. I zde vzniká mezi schodem a bočnicí až dvojnásobně širší mezera, než kterou dovolují předpisy u novějších typů eskalátorů. Krajní hodnota jsou čtyři milimetry. Odkláněcí kartáče by měly podle Dvořáka donutit cestující včetně dětí stoupnout si do bezpečné vzdálenosti od bočnice.

Staré schody až do roku 2020

„Od úrazu stoprocentně neuchrání. Neposedné děti si musí především ohlídat rodiče,“ podotkl Vodrážka.

„Znovu opakuji, že na jaře letošního roku prošly pohyblivé schody ve stanicích metra Můstek, Anděl, Florenc, Náměstí Republiky a Křižíkova technickou revizí Drážního úřadu. Kontroloval i dodržování výkonu pravidelné údržby. Eskalátory vyrobené mezi roky 1981 až 1988 označil za odpovídající bezpečnostním normám,“ připomněl Dvořák a dodal, že životnost zmiňovaných zařízení je datována až do roku 2020.

Nedá se prý očekávat, že by před tímto datem dopravní podnik sáhl k zásadní obměně eskalátorů. Samozřejmě z finančních důvodů.

Děti dostanou brožuru a poučení

Důležitější než samotné kartáče bude podle mínění vrcholných činitelů představenstva dopravního podniku Blažka a Vodrážky chystaná informační kampaň zaměřená na mateřské školy a také žáky prvních stupňů škol základních. „Odstartuje už v září a názorně předvede, jak by se děti měly a naopak neměly chovat na eskalátorech,“ konstatoval Vodrážka.

Kromě toho by měly do škol a školek z dopravního podniku doputovat také obrázkové brožury a letáky s instrukcemi jak se chovat v metru.
„Pan předseda i já máme malé děti a shodneme se na tom, že ve všech případech stojí za zraněním na eskalátorech neukázněnost. Není to tak, že by dopravní podnik cokoliv zanedbal,“ dodal Rudolf Blažek.

„To se samozřejmě týká i dospělých. Každým rokem zaznamenáváme až sto čtyřicet úrazů na pohyblivých schodech metra. Jsou způsobeny hlavně alkoholem, drogami nebo překotným spěchem,“ doplnil Dvořák.