Otevření stavby, která vyjde na necelých 20 miliard korun, plánuje Praha na začátek dubna.

Ministerstvo dopravy, které evropské peníze na stavbu metra přerozděluje, v roce 2013 kvůli údajným chybám zkrátilo dopravnímu podniku strop pro čerpání evropských dotací o 25 procent.

Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold řekl, že úřad od listopadu projekt znovu kontroluje a připustil, že by ministerstvo mohlo původní korekci přehodnotit. Výsledek bude znám v následujících dnech. Teprve poté by měl podnik začít dotace čerpat. Ředitel DPP Jaroslav Ďuriš předpokládá, že prvních 800 milionů korun přijde v dubnu, původně to přitom mělo být na podzim loňského roku.

Kontrolu stavby na konci uplynulého roku zahájil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a znovu se jí zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). A právě na jeho rozhodnutí závisí, zda Praha dostane na dostavbu metra dlouho očekávanou poslední tranši z jedenáctimi­liardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB).

Půjčka dvou miliard korun

Aby mohla stavba metra dál pokračovat, musela Praha vloni podniku půjčit dvě miliardy korun. „I díky tomu v tuto chvíli nemáme finanční problémy s dokončením stavby," tvrdí ředitel. Další peníze od města podle něj nebudou třeba.

Dopravní podnik, který je největší firmou v majetku města v ČR, zatím za stavbu zaplatil 15,5 miliardy korun. Vyrovnává se navíc s problematickými změnami a vícepracemi, které v průběhu let na stavbě vznikly.

Na šestikilometrové trase prodlouženého metra jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Ve zkušebním provozu by se první metro mělo na trasu vydat 6. dubna.