VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na dohled sochy svatého Václava rostou koleje. Kudy budou jezdit tramvaje?

/FOTOGALERIE/ Rekonstrukce budov Národního muzea vrcholí a dělníci veškeré úsilí směřují ke slavnostnímu otevření dne 28. října 2018. Mezi starou budovou a bývalým sídlem Federálního shromáždění dokonce pokládají koleje, aby bylo okolí Vinohradské ulice připraveno na stavbu tramvajové trati. Jenže zatím není jasné, kudy se bude jezdit. Ani kdy se tak stane.

7.8.2018
SDÍLEJ:

Mezi starou a novou budovou Národního muzea se zkušebně pokládají koleje, na Václavské náměstí by se mohly vrátit tramvaje.Foto: Facebook/PID

"Tramvajové koleje vyrostly na dohled od sv. Václava!" oznámil radostně facebookový profil Pražské integrované dopravy (PID) s tím, že "koleje se mají v blízké budoucnosti napojit na jižní straně na stávající trať ve Vinohradské a Škrétově ulici, na severu je pak v plánu trať k Hlavnímu nádraží a snad i přímo přes horní polovinu Václavského náměstí, bude-li tomu nakloněno vedení hlavního města Prahy."

Z prostoru pod "vocasem", který se stal oblíbeným místem srazů, zmizel tramvajový provoz v polovině prosince 1980. O dva roky později byly koleje vytrhány a jako památka po veřejné dopravě na Vaclavském náměstí zůstaly v jeho půlce historické vozy, v nichž je nyní kavárna.

Přitom ve spodní části náměstí se jako první objevila trať koňské dráhy už v září 1875. Od budovy Muzea na Můstek začala koňka jezdit až od 20. května 1884. Provozovalo ji Generální ředitelství Pražské tramwaye. Po šestnácti letech Praha trasu elektrifikovala. U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se opět hlasitě mluví o návratu tramvají na "Václavák".

Institut plánování a rozvoje Prahy vypracoval studii, na jejímž základě byly teď mezi budovy Národního muzea položeny tramvajové koleje v délce 80 metrů a budou realizovány i stožáry veřejného osvětlení s přípravou na instalaci trolejového vedení.

Podle webu Prazsketramvaje.cz by mělo tohle tramvajové spojení odnikud nikam součástí tratě Muzeum - Hlavní nádraží - Bolzanova, pro které se v současné době pořizuje změna územního plánu a jeho realizace je možná nejdříve v řádu pěti let. "Na své první tramvaje však nové koleje nebudou čekat tak dlouho, neboť se již projekčně připravuje jejich napojení kolejovým trojúhelníkem na stávající tratě ve Vinohradské a Škrétově ulici," dodává web s tím, že výstavba je reálná zhruba za dva roky.

Prazsketramvaje.cz také varuje před tím, aby se neopakoval případ Wilsonova mostu v Hradci Králové, kde byly v roce 1910 položeny koleje pro budoucí tramvajový systém. Ten však nikdy nevznikl a koleje byly v roce 1932 odstraněny. Nebo v brněnské Marhautově ulici jsou nyní v prostoru nadjezdu silničního Husovického tunelu tramvajové pražce připraveny, jenže kdy se tato trať zprovozní, není vůbec jisté.

Ani v hlavním městě nepanuje jasná vize. Probírá se několik variant, některé jsou součástí připravovaného Metropolitního plánu. V budoucnu buď pojedou tramvaje z Vinohradské ulice doprava podél magistrály Bolzanovou ulicí, kde je prostor pro zastávku Opera, přes Vrchlického sady na zastávku Hlavní nádraží. To je podle pražského dopravního podniku priorita, protože by došlo k přímému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tak přetíženému Karlovu náměstí i navazující Ječné ulice.

Nebo by se po více než čtyřiceti letech také mohly tramvaje vrátit do Opletalovy ulice, kde na parkovišti zbyly fragmenty původní tratě. Na návrat kolejí přímo na Václavské náměstí se tak úplně netváří radnice Prahy 1. Ale nostalgie některých obyvatel metropole může být silnější. "Doufejme, že koleje u Národního Muzea v Praze půjdou cestou zahraničních příkladů a za několik let se zde svezeme tramvají," uzavírá web Prazsketramvaje.cz a uvádí několik evropských měst, která postupovala v rozšíření dopravní sítě podobně jako (možná) Praha.

Autor: Michael Bereň

Místo události:
7.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 12 500 Kč Pomocní skladníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo pracoviště:, - Jirny, Poděbradská 700, , Prvotní kontakt:, - tel.: 775 228 637, - osobně na adrese Koněvova 1705/138, Praha 3, Po-Čt od 09:00 do 15:00, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání. Pracoviště: Livol works s.r.o. - jirny, Poděbradská, č.p. 700, 250 90 Jirny. Informace: Lidiya Voloshchuk, +420 775 228 637. Výroba - Výroba Ruční balič 12 800 Kč Ruční baliči ruční balič. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12800 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: místo výkonu práce: Madeta a.s, Průmyslová 575, Planá nad Lužnicí. Pracoviště: Maxtiana s.r.o., Tigridova, č.p. 1501, 140 00 Praha 4. Informace: Mikhail Egorenkov, +420 776 717 673. Gastronomie - The PUB Praha 6 hledá kuchaře 30 000 Kč Pomocný kuchař Moderní značková restaurace The Pub Praha 6, ulice Čs armády 22 hledá pomocného kuchaře/kuchařku, se znalostí teplé i studené kuchyně, osobnost se zájmem o moderní gastronomii. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Odborný pracovník 28 000 Kč Odborní pracovníci kalkulací, cen, nákladů a rozpočtů Kalkulant profesí TZB. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost Stangl Technik Česko spol. s r.o. je dodavatelem vyspělých technologií a poskytovatelem plného servisu v oblasti TZB(ÚT,VZT, klimatizace, elektro, MaR,..), obnovitelných zdrojů Energie, komunikační techniky, průmyslových instalací a inženýringu., , Náplň práce:, -příprava rozpočtů profesí TZB, -kontrola projektů, -práce v programech MS Office, -komunikace s dodavateli, , Očekáváme:, - SŠ vzdělání v oboru strojírenství, ideálně TZB, -orientaci v projektové dokumentaci, -základní znalost používaných materiálů, -řidičský průkaz skupiny B, -praxe v oboru není podmínkou, , Nabízíme:, -smlouvu na dobu neurčitou, -mobilní Telefon, -5 týdnů dovolené, -roční prémie, -profesní růst a možnost dalšího vzdělávání, -přátelský a neformální kolektiv, -firemní akce, , Svůj strukturovaný životopis a motivační dopis zasílejte na Michaela.bousova@stangl-technik.cz. Pracoviště: Stangl technik česko spol. s r.o., Dobronická, č.p. 1256, 148 00 Praha 414. Informace: Michaela Boušová, +420 775 755 808.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Devadesátiletý Jindřich Kochrda pracuje v McDonald´s už deset let. Při oslavě zavzpomínal s kolegy i vedením franšízového řetězce.
5

Pracuje i v devadesáti. Pražský McDonald’s má nejstaršího brigádníka v Česku

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT