"Tramvajové koleje vyrostly na dohled od sv. Václava!" oznámil radostně facebookový profil Pražské integrované dopravy (PID) s tím, že "koleje se mají v blízké budoucnosti napojit na jižní straně na stávající trať ve Vinohradské a Škrétově ulici, na severu je pak v plánu trať k Hlavnímu nádraží a snad i přímo přes horní polovinu Václavského náměstí, bude-li tomu nakloněno vedení hlavního města Prahy."

Z prostoru pod "vocasem", který se stal oblíbeným místem srazů, zmizel tramvajový provoz v polovině prosince 1980. O dva roky později byly koleje vytrhány a jako památka po veřejné dopravě na Vaclavském náměstí zůstaly v jeho půlce historické vozy, v nichž je nyní kavárna.

Přitom ve spodní části náměstí se jako první objevila trať koňské dráhy už v září 1875. Od budovy Muzea na Můstek začala koňka jezdit až od 20. května 1884. Provozovalo ji Generální ředitelství Pražské tramwaye. Po šestnácti letech Praha trasu elektrifikovala. U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se opět hlasitě mluví o návratu tramvají na "Václavák".

Institut plánování a rozvoje Prahy vypracoval studii, na jejímž základě byly teď mezi budovy Národního muzea položeny tramvajové koleje v délce 80 metrů a budou realizovány i stožáry veřejného osvětlení s přípravou na instalaci trolejového vedení.

Podle webu Prazsketramvaje.cz by mělo tohle tramvajové spojení odnikud nikam součástí tratě Muzeum - Hlavní nádraží - Bolzanova, pro které se v současné době pořizuje změna územního plánu a jeho realizace je možná nejdříve v řádu pěti let. "Na své první tramvaje však nové koleje nebudou čekat tak dlouho, neboť se již projekčně připravuje jejich napojení kolejovým trojúhelníkem na stávající tratě ve Vinohradské a Škrétově ulici," dodává web s tím, že výstavba je reálná zhruba za dva roky.

Prazsketramvaje.cz také varuje před tím, aby se neopakoval případ Wilsonova mostu v Hradci Králové, kde byly v roce 1910 položeny koleje pro budoucí tramvajový systém. Ten však nikdy nevznikl a koleje byly v roce 1932 odstraněny. Nebo v brněnské Marhautově ulici jsou nyní v prostoru nadjezdu silničního Husovického tunelu tramvajové pražce připraveny, jenže kdy se tato trať zprovozní, není vůbec jisté.

Ani v hlavním městě nepanuje jasná vize. Probírá se několik variant, některé jsou součástí připravovaného Metropolitního plánu. V budoucnu buď pojedou tramvaje z Vinohradské ulice doprava podél magistrály Bolzanovou ulicí, kde je prostor pro zastávku Opera, přes Vrchlického sady na zastávku Hlavní nádraží. To je podle pražského dopravního podniku priorita, protože by došlo k přímému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tak přetíženému Karlovu náměstí i navazující Ječné ulice.

Nebo by se po více než čtyřiceti letech také mohly tramvaje vrátit do Opletalovy ulice, kde na parkovišti zbyly fragmenty původní tratě. Na návrat kolejí přímo na Václavské náměstí se tak úplně netváří radnice Prahy 1. Ale nostalgie některých obyvatel metropole může být silnější. "Doufejme, že koleje u Národního Muzea v Praze půjdou cestou zahraničních příkladů a za několik let se zde svezeme tramvají," uzavírá web Prazsketramvaje.cz a uvádí několik evropských měst, která postupovala v rozšíření dopravní sítě podobně jako (možná) Praha.