Největší vodní dílo v metropoli čeká očista. Na hostivařské vodní nádrži odstartovalo odbahnění.

Přehrada je vypuštěna a po jejím dně jezdí celkem osm bagrů, které kypří bahno, aby ho mohla odvést nákladní auta.

Kolemjdoucí práce bezpečně poznají, aniž by se museli přiblížit k břehům přehrady. Revitalizaci vodní plochy totiž provází zápach z hnijícího bahna. Co našli vodohospodáři na jejím dně? „Geodeti při vyměřování našli lidské tělo, které údajně patřilo cizinci,“ prozradil Dan Frantík z Odboru ochrany prostředí magistrátu. Jiná tajemství dno přehrady zatím nevydalo.

„Vzhledem k tomu, že nádrž byla postavena v 60. letech, nedá se předpokládat, že by na dně byly třeba zbraně, tak jako se našla nevybuchlá mina při čištění potoka ve Stromovce,“ dodal Frantík.

Dno přehrady je ale podle odborníků zrádné, jsou v něm různé propady, které není na první pohled vidět. „Už se nám stalo, že se bagr v centrální části probořil do bahna,“ řekl Karel Plucar, generální ředitel společnosti Pas Plus, která odbahnění provádí.

Důvodem, proč stavaři musejí být zvláště opatrní, je skutečnost, že přehrada má velmi malý odtok. Pokud nastanou přívalové deště, velmi rychle se dno naplní vodou a těžká technika může zapadnout. Pak nezbývá než čekat, až voda odteče. „Stroje proto musejí být přes noc zaparkované na vyvýšených místech,“ upřesnil Plucar.

Kudy budou vozidla odvážet bahno? V minulosti si obyvatelé z okolí stěžovali na to, že nechtějí, aby vozidla jezdila rezidenčními oblastmi. „Ulice U Břehu, hráz a levá část břehu, po níž vede cyklostezka směrem na Průhonice, zůstane pracemi nedotknuta,“ objasnil Frantík.

Společnost, která odbahnění provádí, vybuduje na vypuštěném dnu provizorní komunikaci, po které budou nákladní auta jezdit směrem do Petrovic.

Další trasa, kterou auta s bahnitým nákladem pojedou, povede Euklidovou ulicí dále Novopetrovickou směrem k Dolním Měcholupům.

Bahno skončí v Uhříněvsi

close zoom_in Konečnou budou náklaďáky mít v Uhříněvsi. „Z bahna vznikne val, který poslouží jak protihluková stěna u překladiště v Uhříněvsi,“ dodal Karel Březina, primátorův první náměstek, který dočasně „zdědil“ životní prostředí po Lukáši Plachém. Ten opustil místo kvůli údajnému korupčnímu skandálu.

Trasu pro odjezd náklaďáků povolila radnice Petrovic. „Uvidíme, jak na to budou reagovat místní. Ulicemi bude projíždět deset aut za hodinu, což je celkem dost, ale zase doufám, že o to rychleji práce skončí. Město slíbilo, že komunikaci poté uvede do původní podoby,“ řekla Olga Hromasová, starostka Petrovic. Dodala ještě, že slavnostní zahájení prací na odbahnění se konalo už podruhé. „Loni jsme tu také stáli, ale pak se nic nedělo,“ vzpomněla si starostka.

Přehrada byla vypuštěna v loňském roce. Práce na odbahnění dna se zastavily kvůli sporům firem, jež soutěžily o zakázku. Prověřoval je totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Toho roku je škoda. I kvůli rekreantům. Vyvážení bahna má trvat do července. Pak se začne přehrada zase napouštět,“ řekl na hrázi hostivařské přehrady Karel Březina. Celková částka, kterou město z kasičky za revitalizaci přehrady zaplatí je 75 milionů korun.

Na zadní straně vodního díla blíže k Petrovicím vzniknou také dva ostrovy, aby na nich mohli v klidu hnízdit ptáci, které jinak ruch rekreantů ruší.

K revitalizaci hostivařské nádrže město přistoupilo proto, že voda v nádrži v minulých letech byla v letní sezoně silně znečištěna. Hygienici zaznamenávali každoročně zvýšené množství sinic.

Výzkumy, které se při odbahnění nádrže provedly, dokonce odhalily několik černých výpustí, jež do Botiče přiváděly splaškovou vodu ze středočeských obcí.

Čísla o přehradě
Velikost zatopené plochy – 35 hektarů
Objem zadržované vody – 1,31 milionu kubíků
Výstavba přehrady – 1959 – 1963
Množství sedimentu – 197 tisíc kubíků
Výška bahna – 2,7 metru
Počet bagrů, které budou odklízet bahno – 8
Cena za odbahnění nádrže – 75 milionů korun