O vzniku železničního muzea na Masarykově nádraží se hovoří od přelomu tisíciletí, kdy jeho vznik podpořila vláda. Projekt byl dlouho „u ledu“. Nové vedení Národního technického muzea (NTM) jej ale považuje za jednu ze svých priorit a chtělo by na nádraží v centru mít do tří let výkladní skříň tuzemské železnice. České dráhy (ČD) by muzeum raději měly mimo hlavní město.

Bude prý stísněné

Náklady na vznik muzea v prostoru bývalého lokomotivního depa jsou odhadovány na půl miliardy korun. S financováním by neměl být problém, už nyní má NTM k dispozici 300 milionů korun. V muzeu má podle plánu najít místo 40 velkých a 10 malých vozidel. „Do konce září chci mít memorandum s magistrátem a dalšími subjekty, což posune realizaci muzea dále,“ sdělil Deníku ředitel NTM Horymír Kubíček. ČD se jako správci areálu nápad příliš nezamlouvá. „Není napojeno na kolejiště, je stísněné a komplikovaně přístupné pro veřejnost,“ vyjmenoval důvody nesouhlasného stanoviska Karel Tabery z odboru majetkového podnikání ČD.

Dopravce navrhuje umístění muzea do železničních stanic v Olomouci a Děčíně. „Jsou prostornější a celkově vhodnější. Navíc při umístění muzea mimo Prahu je větší šance se dostat k dotacím z Evropské unie,“ dodal Tabery. České dráhy však i přes nesouhlas s umístěním muzea do metropole nevylučují jeho podporu. „Není důvod být nyní negativní k otázce zapůjčení exponátů. Nejdříve však musí přijít konkrétní koncept muzea,“ sdělil Ondřej Kubala z Českých drah.