Libeňský most v havarijním stavu. To není žádná novinka, že to ale dojde tak daleko, čekal jen málokdo. Jenže skutečnost je taková, že od 1. července přestávají přes most jezdit dvě tramvajové linky 12 a 25. Most tak má být ušetřen velkého provozu a jeho životnost tím má být alespoň na čas prodloužena.

„I nadále zde budou jezdit linky 1, 3 a 15, na nichž budou i nadále nasazovány nízkopodlažní vozidla. Přesto musel být provoz z důvodu špatného stavu mostu omezen,“ potvrdil Filip Drápal, mluvčí Ropidu, společnosti na organizování pražské integrované dopravy (PID).

Jiná možnost nebyla

O rekonstrukci Libeňského mostu se diskutuje už dlouhé měsíce a všichni vědí, že oprava je z důvodu havarijního stavu nevyhnutelná. „O omezení provozu rozhodlo jednání z konce týdne,“ pokračoval Filip Drápal.

Rozsáhlá rekonstrukce by měla začít v tomto roce, nyní si ale nikdo není jistý, jestli tomu tak nakonec opravdu bude. „Zatím nemáme harmonogram prací. S opravou samozřejmě počítáme. Zásadní bude, zda město na rekonstrukci uvolní peníze, nevíme, zda-li se šetření nedotkne i této akce. Rozhodnutí tak bude na magistrátu, jinak jsme připraveni začít letos,“ potvrdil Tomáš Mrázek, mluvčí technické správy komunikací (TSK). Ještě na jaře to přitom vypadalo, že opravy začnou na přelomu srpna a září.

Už nyní je omezena rychlost tramvají, které přes most jezdí zhruba 10 kilometrů za hodinu.

Opravy za půl miliardy

Práce si vyžádají nejméně půl miliardy korun a po dobu jejich trvání bude most pro dopravu zcela uzavřen. Do oprav se zapojí i dopravní podnik. „V našich plánech počítáme s opravou kolejí od křižovatky na Palmovce až ke křižovatce ulic Komunardů a Dělnická. Budeme ale navazovat až po zahájení prací TSK, vše jsme plánovali na rok 2010,“ doplnil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Dvě linky budou jen jednou

Změny ve vedení tramvají od 1. července se dotknou stovek cestujících. „O špatném stavu Libeňského mostu se ví moc dobře už několik let, přesto se oprava nechává na poslední chvíli. Úplně stejné to bylo například u trati v a okolí Vyšehradského tunelu. V tomhle už mě město nepřekvapí. Jinde rozhazuje a tady šetří,“ zlobil se jeden z občanů Prahy 8 Vojtěch Reitinger.

„Linky 12 a 25 budou ukončeny už v Holešovicích a dále se v podstatě změní v jednu dvojlinku, když budou od Holešovic přečíslovány,“ navázal Filip Drápal. Cestující, kteří tyto dvě linky používají, by tak měli sledovat nové jízdní řády, které budou platit zatím na dobu neurčitou.

V ohrožení jsou samozřejmě také linky 1, 3 a 15, které přes most jezdí. Pokud by zde byl provoz úplně přerušen provoz, a je to reálné, směr by změnilo hned pět linek, což by znamenalo další komplikace. Libeňský most totiž spojuje centrum s Palmovkou, která je důležitým dopravním uzlem v Praze.

Pokud se na opravu mostu dostane, měla by trvatjeden rok.

Oprava Libeňského mostu? Rozhodnou peníze

Zahájení oprav se původně plánovalo na letošní podzim a rekonstrukce měla stát podle prvních propočtů zhruba půl miliardy korun.

„To byla částka, která nyní už vůbec nemusí platit,“ řekl Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací hlavního města (TSK).

Uvažuje se také o demolici

Most mohou nakonec i zbourat. Nové výpočty nákladů na rekonstrukci totiž hovoří o sumě dvakrát až třikrát vyšší, tedy o jedné až půldruhé miliardě korun.

„Jde o to, jak velký bude rozsah oprav,“ pokračoval Mrázek, který nevyloučil ani to, že most bude zbourán a postaven nový. „Jako památka chráněn není, takže by to bylo možné,“ poznamenal.

Pochybnosti o opravách

„Můžeme opravit most podle původních plánů, ale jeho životnost prodloužíme zhruba o deset až patnáct let a pak bude muset někdo přijít po nás a opravovat ho znovu. Proto je nutné vše přehodnotit. Výhodnější by bylo učinit takové zásahy, aby byla životnost mostu prodloužena například o sto let,“ navázal městský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Ten také potvrdil, že se teď o Libeňském mostě intenzivně jedná a že už za několik dní by mohlo padnout definitivní rozhodnutí. „Všechno je to hlavně o penězích, ty nakonec rozhodnou o tom, kdy a v jakém rozsahu budeme most opravovat,“ konstatoval.

Zasáhnout může krize

To potvrdil i mluvčí TSK Tomáš Mrázek. „S opravou samozřejmě počítáme. Zásadní bude, zda město na rekonstrukci uvolní peníze, a to zatím nevíme. Šetření v souvislosti s protikrizovými opatřeními se mohou dotknout i Libeňského mostu. Rozhodnutí tak bude především na magistrátu, jinak jsme připraveni začít letos,“ prohlásil.

Betonový most navržený v kubistickém slohu je nejdelším silničním mostem v hlavním městě. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928, a to u přiležitosti 10. výročí vzniku Československé republiky. Libeňský most trochu poničily i srpnové povodně v roce 2002. Jeho rekonstrukce se původně plánovala už na rok 2007, ale ze záměru sešlo.