Začíná totiž dlouho slibovaná důkladná oprava této národní památky a odborníci tvrdí, že nezůstane kámen na kameni. A to vše za plného provozu, i když se procházející budou muset smířit pouze se čtyřmetrovým koridorem. Od stavby je bude oddělovat stěna, jejíž horní část bude průhledná. „Návštěvníci budou tak trvale vidět na průběh prací a stavba tak bude nepřetržitě kontrolovatelná,“ řekl Martin Doksanský, ředitel firmy SMP (Stavba mostů Praha), která zakázku od města získala.

Použijí se i peníze z veřejné sbírky

Rekonstrukce mostu bude rozdělena do dvou na sobě nezávislých etap. Ta právě začínající přijde na více než 222 milionů korun. „Náklady bude plně hradit město z vlastního rozpočtu a použije i peníze, které byly vybrány při veřejné sbírce,“ tvrdí primátor Pavel Bém. Oněch osm milionů, které se na účtu města na opravu sešly, ale město už prostavělo v roce 2005 na zabezpečení osmého a devátého pilíře proti podemletí. Pro právě zahajovanou etapu oprav ale má ještě k dispozici 5,5 milionu korun od soukromé osoby.

Opravy začnou na malostranské straně obnovou kanalizačního systému. Po dobu prací bude na vodě na plavidlech umístěn jeřáb, který bude pomáhat při přesunu materiálu. A co vše se bude opravovat? Most musí především získat novou izolaci. „Systém, který se nainstaloval zhruba před čtyřiceti lety, se příliš nepovedl,“ zhodnotil zásah při poslední opravě konzervátor Národního památkového ústavu Ondřej Šefců. Nejstarší kamenný most v Praze přirovnává ke střeše o rozměrech 500 na 9 metrů, do níž notně zatéká. Stavbaři nyní celou mostovku rozeberou, včetně kamenného zábradlí, a odstraní podkladovou vrstvu. „Pak se nastříká nová izolace, překryje ji asfalt a další vrstvy a na ně přijde dlažba,“ popsal postup práce ředitel SMP Doksanský.

„Nepředpokládám, že by se mohlo něco zkazit. Bude záležet na kvalitě materiálů, která je však dnes neskonale vyšší, než při minulé opravě,“ uvedl Šefců. Náročnější podle něho bude druhá etapa, kdy dojde na výměnu kamenů v mostních obloucích. Šefců předpovídá, že se povedou vášnivé spory mezi techniky, technology, kameníky i památkáři.

Odborníci odhadují, že tato druhá etapa rekonstrukce Karlova mostu může trvat až deset let. Zkoumat se bude každý kvádr a rozhodovat, co sním. Buď v mostu zůstane, nebo ho čeká čištění či dokonce výměna. „Budeme usilovat o to, aby zůstalo v mostě maximum kamenů z doby jeho stavitele Parléře. V mostě vlastně vidíme cosi jako vzácnou sochu, a tak je k němu třeba přistupovat,“ řekl. Předpokládá se, že tato část oprav bude stát čtvrt miliardy korun.