Stavět se začne nejdříve za pět let, už teď ale vyvolává mezi Pražany ostrý spor. Řeč je o plánované spojnici Karlína a Holešovic.
Jádrem úrazu je místo, kde bude Rohanský most stát. Podle původního návrhu měl spojovat ulice Komunardů a Thámovu, jak počítá územní plán. Magistrát ale před dvěma lety přišel s variantou jeho posunutí dále po proudu Vltavy k ulicím Jateční a Urxova. V původním návrhu totiž údajně nebyl dostatek prostoru pro nájezd tramvají.
S tím však hlasitě nesouhlasí obyvatelé novostaveb v Jateční ulici. Ti nyní zveřejnili výsledky studie, kterou si zadali u renomovaného architekta Patrika Kotase.
„Z mostu se bude linout hluk, který tu nechceme. Sousedé si vzali hypotéky na nové byty, aniž by tušili, že se jim před okny postaví most,“ řekla Marta Pakostová, která hájí zájmy společenství vlastníků jednotek jednoho z domů.
Bude potřeba most zvýšit??
Podle architekta Patrika Kotase vytváří původní verze spojení ulic Komunardů a Thámovy logickou osu. „Je to nejbližší spojnice dvou městských čtvrtí. V Karlíně se napojuje na stanici metra Křižíkova. Na tuto osu navazuje i pěší tunel na Žižkov. U vítkovského vrchu se navíc počítá se stanicí městské železnice,“ vysvětlil Kotas.
Na holešovické straně bude podle něj jen zapotřebí zvýšit úroveň mostu oproti nábřeží asi o dva metry. „To ale nebude problém,“ domnívá se architekt.
Nepočítalo se s tramvajemi
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) ale tato varianta možná není. „Nad polohou Rohanského mostu stále diskutujeme, až budou diskuze ukončené, vyhlásíme architektonickou soutěž,“ sdělil s tím, že stavět by se mohlo nejdříve za pět let.
„Studii si zadalo SVJ jednoho domu, které si nepřeje mít Rohanský most ve vzdálenosti asi 40 metrů od oken. Prosazují ho proto v poloze, kde jej budou mít od svých oken asi 7 metrů jiní obyvatelé,“ vysvětlil Scheinherr. Most a domy v Jateční navíc oddělí i protihluková bariéra.
Původní varianta podle náměstka nepočítala s tramvajovou tratí. „Pokud jí chceme, a je tam nutná, tak to dělá velké problémy, aby se dostala na předpolí. Kvůli tomu by také vznikl další problém s hlukem,“ dodal Scheinher.
Jasno zatím není
Podle architekta Kotase je však tato spojnice výrazně delší, netvoří přirozenou osu a nereflektuje přirozené křižovatky ve městě. „Další nevýhoda je, že na straně Karlína nenavazuje na stanici metra ani nemá pokračování směrem na Žižkov,“ míní Kotas. Mostní konstrukce by také musela být výrazně delší a stavba se prodraží.
Magistrátní varianta vyžaduje změnu územního plánu. Tu aktuálně prověřuje Institut plánování a rozvoje, který stavbu posuzuje v souvislosti s celým územím Rohanského ostrova. Jasno však zatím není.