Před několika lety stačilo málo, aby rovným dílem dobrý nápad a oblíbená hračka zmizela navždy všem z očí.

Jak říká její současný zachránce, z postavičky Igráčka se mohla stát jen plastová mrtvolka.

„Když jsme obnovili jeho výrobu a prodej, každý nás poplácával po zádech, jaký jsme měli čuch, ale nikdo si už neuvědomoval, kolik práce a energie jsme museli vynaložit pro to, aby se vše podařilo,“ říká Miroslav Kotík, jednatel společnosti Efko.

Právě on je tím, kdo loni, navzdory nejistým obchodním časům, vdechl společně se svým týmem opětně život Igráčkovi coby legendární hračce současných pětatřicátníků a čtyřicátníků.

Nový život malé legendě

S hračkou si tak dnes mohou znovu hrát i jejich děti.

A Igráček se u nich těší ještě větší popularitě, než tomu bylo dříve. Jeho plastový svět se totiž rozrostl o spoustu nových tématických doplňků.

V rámci veletrhu hraček For Toys 2011 navíc obdržel prestižní odborné ocenění Správná hračka. A dokonce: může se pochlubit vlastním časopisem, jehož první číslo právě vychází ve velkorysém nákladu 100 tisíc výtisků.

V rozhovoru jsme Miroslava Kotíka požádali, aby nám současné znovuzrození Igráčka přiblížil.

Jak vlastně jeho resuscitace od chvíle, kdy jste jej zakoupil, probíhala?
Koupili jsme ho zhruba před pěti lety. A po celou tu dobu pracovali na tom, jak hračce vetknout tvář, která by děti, ale třeba i dospělé, znovu oslovila. Za tím účelem jsme si nechali udělat nejenom placený průzkum, ale pečlivě se také radili s konstruktéry a návrháři, když jsme pro něj vymýšleli doplňky.

Jaké konkrétní změny podle vás Igráčkovi nejvíce prospěly?
Třeba obal v podobě rozkládacího kufříku, který se po otevření mění v obchůdek. Také má nové stylové autíčko pro nejrůznější povolání, kterými kdysi proslul. Jeho výbavičku včetně obalu jsme oblékli do moderních barev s řadou nových potisků a za využití nových materiálů. Implantovali jsme mu otočné paže… To vše najednou posunulo postavičku o poznání dále.

Všiml jsem si také, že už se dnes Igráček nespecializuje pouze na úřední či řemeslné profese, ale je z něj konečně i civil.
Správně. Tady jsme se nechali inspirovat přímo zákazníky a dětmi, které před tím pochopitelně mrzelo, že když si hráli s postavičkami třeba právě na obchod, mohli v něm nakupovat jen policista či hasič. Proto jsme mu pořídili i kompletní a početnou civilní rodinu.

Proč myslíte, že lidé na Igráčka začali zapomínat? Ve své době to byl přece nadčasový nápad.
Ano, ale po revoluci se přestal rozvíjet. Postavička se vlastně už jen montovala z dílů, které nějak zbyly. Lisovala se na vyběhaných formách se špatnými přestřiky. Chyběla mu barevná sladěnost a často se rozpadal. Uškodila mu i špatná úroveň prodeje, igelitový sáček s nějakými plastikovými drobnostmi opravdu mohl jen těžko zaujmout.

Nový příchod Igráčka na trh byl pro vás loni velkým úspěchem. Ale aby měla hračka vlastní časopis, to už je trochu taková kuriózní mediální bomba…
Igráček je hračka, která rozvíjí dětskou fantazii a tvořivost. Proč by tedy v tomto duchu nemohl mít podobný časopis? Zaměřili jsme se proto na koncept, který by děti tímto záběrem oslovoval a přinášel jim zajímavosti ze světa zábavy, vědy, techniky a počítačů, ale v moderním stylu. Většina dětských časopisů je podle mě moc upovídaných a když děti vidí hodně textu, spíše je to od četby odradí. Takže jsme to vzali z jiného konce a postavili magazín na stručných zajímavostech, které jsou ale předkládány tak, že svoje čtenáře motivují k tomu, aby si na jejich základě vyhledali to, co je z tématu opravdu zajímá.

Je pravda, že jste do časopisu implantovali čárový kód, který umožňuje některé zajímavé informace přenést i do mobilního telefonu?
Ano, stačí jen vyfotit tzv. QR kód mobilním telefonem, a ten už ho pomocí speciálního programu, kterým nové telefony disponují, dekóduje.

První číslo časopisu má náklad 100 tisíc kusů. Není to trochu megalomanské?
Doufám, že ne, protože ho nebudeme prodávat jen přes PNS, ale zájem projevila i kamenná hračkářství a současně jdeme i do škol, neboť na časopis máme velmi pozitivní ohlasy ze strany učite­lů. Navíc každé číslo bude obsahovat přidanou hodnotu dárek v podobě Igráčka, a zde začínáme novou postavičkou jednoho z ústředních hrdinů z příběhu komiksových stránek. A to vše za cenu, která, jak věřím, malé i velké zákazníky asi potěší.

V závěru otázka přímo na vás: prý si vás i obchodní partneři ukládají do mobilu pod jménem Igráček?
Ano. A vy to uděláte také… (smích)