Před domem máme oranžovou zónu, zaplatil jsem nehorázné sumy za parkovací karty a nemůžu mít auto před domem!" rozhořčuje se na facebookové stránce jeden z obyvatel Prahy 8. Sociální sítě se od první říjnové soboty plní naštvanými komentáři. Nespokojenost obyvatelé projevují už na několika stránkách i speciálně vytvořených skupinách. Od 1. října totiž začaly na vybraných lokalitách Karlína, Kobylis, Libně a Ládví fungovat problematické parkovací zóny.

Bude modré i sídliště? 

„Způsob, jakým jsou modré zóny nyní na Praze 8 (Kobylisy, Ládví) provedeny, odráží naivní a hloupé řešení tohoto problému: my jsme Pražáci, kdo je víc," uvádí jeden z obyvatel městské části.

Nekoncepčnost rozmístění zón a finanční stránka. Tak by se daly shrnout hlavní okruhy problémů, které na sociálních sítích rezonují. Rezidenční místa jsou totiž často umístěná i na sídlištích, kde podle obyvatel naprosto postrádají smysl.

Zón je zatím nedostatek 

„O víc než o polovinu nám v ulici modré zóny snížily možnost parkování. Za modrou všude stojí auta," zní jeden z příspěvků. Stát za zónami se ale nesmí, kromě ohraničeného území totiž všude platí zákaz zastavení.

Modré zóny podle obyvatel nepatří ani do vilové zástavby. V celku je pak zavedení zón podle obyvatel zejména tahání peněz z jejich kapes.

Komunikace byla nedostatečná 

Jasné je jedno, největší prohřešek radnice obyvatelé vidí v její nedostatečné schopnosti komunikovat. Systém parkování podle nich vznikal od stolu, bez ohledu na skutečné potřeby občanů městské části. „Názorů na zóny je mnoho a každá oblast má svá specifika, proto je důležité vše prodiskutovat s místními, a to se nestalo!" lze si na facebooku přečíst.

Podle radního Prahy 8 pro dopravu Karla Šaška nejsou výtky ohledně nedostatečné komunikace na místě. „Pracovali jsme se studií vypracovanou v roce 2012, která reflektuje parkovací potřeby v městské části. Po zavedení parkovacích zón obyvatelé Prahy 8 dlouhodobě volali," vysvětluje.

Navíc se podle radního ke konceptu zón mohl kdokoliv vyjádřit. Argumenty vůči nesmyslnému rozmístění radní komentuje potřebou předejít tzv. dominovému efektu. „Šlo nám o to, abychom předešli komplikacím na hranách jednotlivých zón, snažili jsme se, aby byl tento efekt co nejvíce eliminován," popsal radní.

Budoucnost je ve hvězdách 

Jak to bude s parkováním v Praze 8 dál, je otázka času. „Po tak krátké době nedokážeme říct, zdali je systém funkční, či nikoliv," popisuje Karel Šašek. Radnice je připravená přijímat podněty a požadavky a bude o nich jednat.

„Už teď evidujeme i několik petic, které volají po rozšíření zón," uvedl. „Vždy je více negativních projevů než pozitivních. Protože ten, kdo je spokojený, nemá potřebu se vyjadřovat," dodává radní.

Proti zónám vznikla petice 

Pravdou je, že ve změti naštvaných komentářů lze nalézt i několik pozitivně laděných solitérů. Ty se ale většinově týkají jedné konkrétní oblasti a nevnímají problémy ve svém celku.

Vylévání si zlosti na internetu ale rozhodně není to jediné, čeho jsou rozzlobení rezidenti schopní. Kromě publikování v místním periodiku a sdílení problémů vznikla už na konci září petice za celkovou úpravu, změnu či zrušení modrých zón. Ve hvězdách tak zůstává, zdali podněty adresované vedení radnice budou vyslyšeny.

Co se píše k zónám
Logo Facebook 
„Před domem mám nově oranžovou zónu. Zaplatil jsem nehorázné sumy za parkovací karty. V životě jsem neměl problém před domem zaparkovat a nyní tam parkovat nesmím!" Jirka Šilhavý

„Jestli je to služba pro Pražany, tak proč za ní máme platit?" Jiří Foki

„Je to š(Š)aškovina teď, když se všude platí, je záměr naprosto jasný…" Hana Vedralová

„Lidi chtějí jezdit autem. Jak s tímto faktem pracuje politická reprezentace? Zkrátka to zakáže, nahází klacky pod nohy." Dan Kříž

„Já říkám pořád, že defenestrace měla něco do sebe…" Karin Čeledová

„Každý, kdo udělá cokoli proti nesmyslným modrým zónám, budiž pochválen." Karel Kaput Fotr

Čtěte také: Jednotná parkovací zóna? Nejdříve po roce 2019