Nejnověji se k trendu připojil pražský magistrát, který dohodl spolupráci se záchrannou službou a pro varování bude využívat její aplikaci Záchranka. V mobilech ji má podle mluvčího úřadu Víta Hofmana 920 tisíc uživatelů z celé republiky. Zprávy budou chodit v podobě push notifikací.
Magistrát vyjde tato spolupráce na deset tisíc korun měsíčně. „Rozhodli jsme se projekt podpořit, protože aplikaci považujeme za jeden z velmi dobrých nástrojů, jak Pražany a vlastně všechny návštěvníky Prahy rychle varovat či upozornit na jakoukoli krizovou situaci,“ pronesl náměstek primátora Petr Hlubuček. Doplnil, že město může aplikaci využívat třeba při povodních či zamoření ovzduší zplodinami.

Pracovat s ní budou zaměstnanci Operačního střediska Krizového štábu hl. města Prahy, kteří drží nepřetržité služby. „Vycházíme z faktu, že chytrý mobilní telefon má už dnes v kapse skoro každý,“ dodal náměstek.
Varianty i pro "off-line" generaci
Některé městské části zase využívají aplikaci Mobilní rozhlas. Jednou z nich je i Praha 7. „Kdo se zapojí do Mobilního rozhlasu, nebude už muset v době krizových událostí, jako je smog nebo požár, otevírat okna, aby se z veřejných hlášení dozvěděl, že je otevírat nemá,“ podotknul starosta Prahy 7 Jan Čižinský.
Lidé si u této aplikace mohou sami zvolit, o čem chtějí být informováni. Vybírat mohou třeba z dopravních omezení, přerušení dodávek energií, blížících se akcí a podobně.

„Mobilní rozhlas mohou ale využít i ti, kdo nemají chytrý telefon. Pokud projeví zájem, informaci jim můžeme poslat i prostřednictvím SMS zprávy, případně e-mailu. To záleží na nich,“ vysvětlil mluvčí sedmé městské části Martin Vokuš.
Ti, kdo neovládají zařízení s internetem, se mohli registrovat pomocí formuláře vytištěného v radničním měsíčníku. V něm si sami zvolili, kam jim má úřad zprávy zasílat.
Sirény neutichnou
Aplikaci Mobilní rozhlas používají také městské části Praha 5, 10 a 15. Neznamená to však, že úřady s okamžitou platností zruší dosavadní způsoby komunikace. „K případnému varování obyvatel je dále možné využít například sirény, webové a facebookové stránky a média,“ vyjmenoval Hofman.
Další možností je využití městské policie. „Strážníci objíždějí jednotlivé ulice a hlášením informují obyvatele,“ doplnil Vokuš. Obě vyjmenované aplikace jsou dostupné pro zařízení s androidem i iOS zdarma.
Co je Záchranka
Aplikace je určena pro chytré telefony. Lze ji využít místo linky 155 a přivolat si sanitku. Denně tak v celé republice učiní průměrně 50 lidí. Výhod přináší hned několik – především dispečeři získají přesné GPS souřadnice místa, kde se zraněný nachází. To usnadní jeho hledání například v přírodě. Operátor tísňové linky vidí také přímo na svém monitoru stav baterie mobilního telefonu a kontakty na blízké osoby.
