Mirovský, který má jak ve svojí městské části, tak na magistrátu, kde se dostal do zastupitelstva, na starosti dopravu, nebyl sám, který nešetřil ostřejšího slova na adresu dopravního podniku. Co na to jeho mluvčí Aneta Řehková?

Prahu zasáhla minulé úterý velká dopravní kalamita, poprvé 
v poválečné historii byly na půl dne vyřazeny z provozu všechny tramvaje na území metropole. Jak s odstupem hodnotíte vaše počínání v této krizové situaci?

Hodnotit za zvládnutí kalamity by nás měla především veřejnost a cestující. Do terénu jsme mimořádně nasadili 250 zaměstnanců, z nichž mnozí skoro celé dvě noci nespali. Nasazeno bylo 100 náhradních vozidel autobusů, kompletně jsme obnovili provoz tramvají v momentu, kdy v ostatních městech nebo na železnici problémy stále přetrvávaly. Řada řidičů autobusů šla do práce, i když měli mít volno, za to jsme jim velmi vděční a je potřeba je ocenit. Velmi si vážíme nasazení našich zaměstnanců. Určitě neříkáme, že jsme vše zvládli dokonale, avšak je potřeba vzít v potaz, že podobná situace nastala v minulosti pouze jednou 
v předválečné historii. Dispečeři rovněž potvrdili, že podobnou situaci kvůli námraze v takovém rozsahu nepamatují. 
V posledních letech byl „jen" částečně omezen provoz tramvají i dalších spojů MHD 
v červnu roku 2011 a v roce 2003 kvůli stávkám.

Z některých stran ale zazněla nespokojenost s připraveností dopravního podniku. Lidé hlavně v úterý ráno kritizovali nedostatek informací na zastávkách o tom, že nejezdí tramvaje…

Provoz MHD se měnil z minuty na minutu. V úterý ráno jsme do terénu nasadili maximální počet pracovníků, kteří rozváželi informační vývěsky. Při počtu zhruba 3 000 zastávek v systému pražské MHD není možné obsloužit všechny tyto zastávky během několika minut. Tento proces trvá v řádu hodin. Od ranního výjezdu byly umisťovány základní informace na 300 klíčových zastávkách tramvají. Tramvajových zastávek je 585 a bohužel nebylo 
v našich silách během dvou hodin vytisknout, rozvézt a umístit letáky s informacemi na všechny z nich. V průběhu úterního dopoledne jsme nasadili na důležité dopravní uzly informátory v reflexních vestách, kteří podávali aktuální informace. Informace byly dále hlášeny prostřednictvím sirén v ulicích města či hlášení v metru, průběžně jsme aktualizovali informace na webových stránkách či na Facebooku, posílili jsme i provoz Infolinky DPP. Omlouváme se každému, kdo v daný moment nedostal svou informaci, ale můžeme říci, že jsme ohledně informování cestujících využili maximum zdrojů, které máme nyní k dispozici. Nyní proběhne vyhodnocení stávajících komunikačních kanálů a příprava návrhů na zefektivnění celého systému. Při zajišťování mimořádností v provozu jsme postupovali podle existujících plánů, které byly operativně přizpůsobovány nastalé situaci. Každá tato zkušenost může být poučná a nepochybně se zaměříme i na vyhodnocení stávajících komunikačních kanálů. Právě informovanost občanů a návštěvníků Prahy je během těchto mimořádností klíčové téma.

Už víte, co uděláte jinak, pokud k podobné situaci dojde znovu?

Je potřeba znovu zdůraznit, že šlo o naprosto výjimečnou povětrnostní situaci. Podle historických záznamů byla poslední podobná kalamita v roce 1901. Na studenou měděnou trolej dopadala přechlazená voda, která okamžitě zmrzne. Na trolejovém vedení se velmi rychle tvořila námraza. Totéž se stalo s uhlíkovou lištou na pantografu. Velký ledový obal pak funguje jako izolace (například kovová zábradlí taky na sebe nalepila vodu). V tuto vidíme dvě základní opatření do budoucna. Jedno směrem k posílení informování cestujících v terénu, například formou SMS zpráv. Druhé opatření je technického rázu, jedná se 
o nezávislý trakční prostředek, kterým dokážeme rychleji odtáhnout nefunkční tramvaje do vozoven.