Atmosféra, že by se dala krájet, tak to včera vypadalo před budovou ministerstva kultury. Desítky zaměstnanců sem přišly, aby vyjádřily nesouhlas se sloučením Státní opery Praha a Národního divadla. „Jde jen o prachy,“ znělo z hloučku.

Ministerstvo kultury připomínalo dobře střeženou pevnost. Zatímco jindy se dovnitř dostanete bez problémů, tentokrát rozkaz zněl jasně: „Bez novinářského průkazu nikoho dál nemůžu pustit,“ hlásil recepční.

Uvnitř je o poznání klidněji. Ministr kultury Jiří Besser přítomné ujišťuje: „Rozhodnutí transformovat Národní divadlo a Státní operu Praha bylo správné.“

Na sloučení opery s divadlem podle něho vydělají všichni. Diváci i zaměstnanci. Diváci by podle něho měli těžit z kvalitnějšího programu a lepší dramaturgie. A zaměstnanci zase z vyšších platů. Přičemž „samostatnost a značka Státní opery Praha zůstane zachována,“ slíbil Besser.

„Podle nás je to jinak, Státní operu Praha jakožto příspěvkovou organizaci zruší a zůstane jen nápis na domě,“ tvrdí šéf operních odborů Miroslav Svoboda, který nechyběl mezi protestujícími.

O tom, že bude opera jakožto příspěvková organizace zrušena, už přitom není pochyb. Je to jasně uvedeno v dokumentu, který ministerstvo kultury v létě adresovalo šéfovi Národního divadla Ondřeji Černému a redakce Pražského deníku má jeho kopii k dispozici. Mezi oběma stranami sporu teď zuří zákopová válka. Při posledních dvou Černého projevech k zaměstnancům opery došlo k pískání a protestnímu odchodu víc než poloviny lidí ze sálu.

Propouštět se nebude, platy porostou

Černý včera na dotaz, zda ví, že před budovou ministerstva kultury stojí desítky zaměstnanců opery, reagoval udiveně: „Oni přišli?“

„Co bychom mu říkali, nemá to smysl,“ řekl na dotaz Pražského deníku Svoboda. Umělci podle něho mají před sebou nejistou budoucnost.

„Po třiceti letech v opeře máme 20 tisíc hrubého. Slibují nám dorovnání platů na úroveň Národního divadla, ale zajímalo by mě, o jakém dorovnání je řeč, když teď mi kolegové z Národního říkali, že jim platy k 1. říjnu o tisícovku snížili. A peníze tam mají ještě menší než my,“ tvrdí odborářský šéf.

Černý ale na dálku uklidňuje: Propouštět se nebude a platy porostou. Zaměstnanci opery ale mají jasno. Před budovou opery pověsili symbolické parte.

ČERNÝ versus SVOBODA

Co říká ředitel Národního divadla Ondřej Černý, obhájce sloučení opery s divadlem:

„Divák na první pohled sloučení nijak nepozná. Dlouhodobě ale tento krok otevírá možnost dalšího rozvoje umělecké činnosti a tedy i širší nabídky.“
„Značka Státní opera Praha zůstane zachována.“
„Integrace uměleckých sil Národního divadla a Státní opery je velkou šancí pro budoucnost opery a baletu v Praze.“
„V první fázi, která trvá do roku 2012, počítáme i s dorovnáním platových podmínek zaměstnanců SOP na úroveň ND, respektive jejich navýšení od 1. ledna 2012.“
„Rok Rappl, který bude od 1. ledna šéfovat operu souboru ve Státní opeře Praha i v Národním divadle, je renomovaný tvůrce, zkušený operní manažer a vynikající člověk.“

Co říká šéf operních odborů Miroslav Svoboda, kritik sloučení opery s divadlem:

„Na první pohled divák nic nepozná, ale jestliže už dnes umělci pracují od úterý do neděle, jak to bude vypadat, když se bude propouštět a dojde ke sloučení? Programové nabídce ani uměleckým výkonům to určitě neprospěje. Zůstane jen nápis na domě. Právně fungovat nebudeme.“
„Slibu o zvýšení platů nerozumím. Kolegové z Národního divadla mají často ještě méně než my.“
„Pan Černý a pan ministr nám slibují, že se nebude propouštět. Náš šéf pan Rok Rappl ale říká něco jiného. Nevíme, co si máme myslet.“
„Panu Rapplovi nezazlívám, že je mladý, ale dva roky z Brna a nic proti tomu nepovažuji za dostatečnou praxi. Je to jako byste dorostence povýšil na trenéra národního týmu.“

Čtěte také: V Praze vznikne národní balet. Státní opera ale musí skončit