„Za rok 2006 jsme za práce na soupravách metra museli zaplatit přes šestnáct milionů korun,“ uvedl Ondřej Pečený z dopravního podniku (DP).
Dopravní podnik chce kromě dalšího posilování ostrahy zázemí metra od nového roku zahájit velkou informační a preventivní kampaň mezi cestujícími. Zároveň připravuje psychologická školení pro řidiče, jak se mají při kontaktu s vandaly chovat.

Ničitelé jsou dobře organizováni

Nejdražší je přitom odstraňování grafity, ale dopravce musí platit i za opravu pořezaných sedaček, ukradených hasících přístrojů, či poškrábaných a rozbitých skel. Na mytí graffity a náhrady rozbitých informačních zařízení ve stanicích metra vynaložil dopravce loni přibližně čtyři miliony korun a na odstraňování škod na samotných stanicích se ročně vydá 3,2 milionu korun.

Nejčastějším místem útoků na metro je depo, kde mají vandalové na svou činnost více času a prostoru. Ostraha těchto míst se za posledních deset let výrazně zlepšila, ale někdy je dobrý systém kamer v kombinaci se strážní službou neúčinný. „Jsou to organizované skupiny, které to prostředí už detailně znají a soustředí se na to, jak ochranu přelstít,“ vysvětlil odborový předák Jíří Obitko.

Nastupují generace bez sebeúcty?

Řádění vandalů se však netýká jen metra, ale i dalších prostředků MHD. Celkové škody pak stoupají do závratných výšek. „Škody na tramvajích a autobusech způsobené vandalismem jdou ročně rovněž do milionů,“ přiznal Pečený. Jen opravy zastávkových přístřešků a staničních zařízení stojí ročně daňové poplatníky 6,5 milionu korun.

Podle psychologa Karla Humhala nejsou vyhlídky do budoucna dobré a ničení bude pokračovat. Nastupuje prý generace, která nemá úctu k sobě samé. „Mladí často mordují sami sebe, příznakem této doby je sebe destrukce. Jelikož nemají tito lidé úctu k sobě samým, tak ji nemají ani k věcem, které pak ničí. Dopravní prostředky a zařízení jsou pak jednoduchým terčem,“ řekl Deníku Humhal.

 

Na cestující kampaň, na řidiče školení


Dopravní podnik chce od příštího roku kvůli vandalismu působit na řidiče i cestující. „Je potřeba mezi nimi nastolit smír. Pokud se budou obě strany více respektovat, snad se ničení majetku sníží,“ sdělil Ondřej Pečený z dopravního podniku (DP).

Od začátku příštího roku tak začne rozsáhlá kampaň, která má zatím pracovní názvy Desatero dobrého řidiče a Desatero dobrého cestujícího.
Lidé se setkají hlavně s letáky, brožurami a plakáty. Kampaň naváže na již běžící projekt, díky němuž se mohou lidé na zastávkách autobusů a tramvají, ale i ve stanicích metra setkat s informacemi o vandalismu v Praze.

Od Nového roku také hodlá dopravní podnik zavést psychologické kurzy pro řidiče. Ti na nich budou probírat s odborníky různé situace, do kterých se mohou dostat při kontaktu s vandalismem.

„Právě jejich postoj a reakce totiž mohou řádění vandalů zastavit, nebo naopak podnítit,“ vysvětlil smysl psychologických kurzů pro řidiče. Měli by se jich zúčastnit řidiči tramvají, autobusů i strojvedoucí metra. (puc)