Desetikorunu za den zaplatí každý Pražan vlastnící roční kupon na městskou hromadnou dopravu. Zatímco oproti státům západní Evropy jde o malou částku, na estonský Tallin česká metropole stále ztrácí.

Prosperita má jednoduché vysvětlení 

Pobaltské město před třemi lety zavedlo pro své obyvatele hromadnou dopravu zdarma. A překvapivě na tom neprodělává. Naopak, město je ročně v zisku 20 milionů eur, jak o tom minulý týden informoval britský deník The Guardian.

Důvod prosperity je jednoduchý. Kvůli bezplatné veřejné dopravě se mnoho lidí přihlásilo k trvalému pobytu do Tallinu. Díky tomu stoupá počet peněz, které město dostává od státu za registrovaného obyvatele.

Podobná praxe funguje ve Frýdku-Místku 

Za jednu osobu město získá 1000 eur z daně z příjmu každého obyvatele. Od spuštění projektu tak ve městě k tehdejším 416 tisícům občanů přibylo dalších 25 tisíc lidí.

Estonsko však není jedinou zemí, kde lze na bezplatnou MHD narazit. Od roku 2011 je stejná praxe zavedena ve Frýdku-Místku. Díky tomu začalo veřejnou dopravu využívat více obyvatel.

Pražané se bezplatné MHD jen tak nedočkají

Česká metropole se k Frýdku-Místku a Tallinu zatím nepřipojí. „Je výrazně jednodušší bavit se o MHD zdarma, když máte jen povrchovou dopravu jako v Tallinu. S metrem jsou provozní náklady rázem větší," řekl Pražskému deníku Ondřej Mirovský, předseda Strany zelených v Praze. Právě zelení prosadili tisícikorunové zlevnění ročního kuponu na MHD.

Udělat zdarma jen povrchovou dopravu a metro nechat placené by pak podle něj nadělalo více škody než užitku. „Myšlenka hromadné dopravy zdarma je však koncepčně správná. Když zvýšíte dostupnost MHD, stoupne zájem cestujících. V případě zpoplatnění metra by však tramvaje mohly být zase přeplněné, tudíž by nebylo tak pohodlné jimi jezdit," doplnil Mirovský, jenž je i členem magistrátního výboru pro dopravu a dopravou se zabývá i jako místostarosta na sedmičce.

Ceny jízdného by Mirovský neměnil  

Mirovský však nevylučuje, že by veřejná doprava v Praze mohla být někdy v budoucnu zdarma. „Současný koncept je v pořádku. Cenu jízdného bych proto neměnil. Nebránil bych se však vypracování studie, která by se věnovala tomu, jaké by to bylo, kdyby se jezdilo zadarmo," uvedl.

O tom, že by mohla být veřejná doprava ve městě bezplatná, nechce slyšet šéf pražské ODS Filip Humplík, který dlouhodobě kritizuje i zlevnění ročního jízdného. „Bylo by to hezké, ale populistické gesto. Nevyřešilo by vůbec nic. Jen by to zaťalo další sekeru do rozpočtu města," řekl pro Pražský deník.

Zdarma jezdí jen některé skupiny cestujících 

S jeho názorem souhlasí Marek Bělor, který se ve sdružení Auto*mat zabývá právě hromadnou dopravou. „MHD v Praze je až příliš levná. Jen 20 procent z celkových nákladů se pokryje z jízdného, zbytek doplácí Praha ze svého rozpočtu. Takže ' peníze pak chybí jinde," tvrdí Bělor. Podle něj by se tak mělo jízdné zdražit, aby krylo až polovinu nákladů.

Bělor zároveň Pražskému deníku sdělil, že by jízdné zdarma nepřesvědčilo řidiče, aby volant vyměnili za madlo. „Už nyní za veřejnou dopravu skoro nic neplatíme, a přesto to automobilisty nepřimělo k tomu, aby MHD využívali," řekl Bělor.

Zatím je hromadná doprava v Praze zdarma pro osoby do 15 let, rodiče s dítětem starým do tří let, seniory starší 65 let a psy. Do budoucna by se mohla upravit cena krátkodobých jízdenek.

Čtěte také: V Praze vznikne osm nových autobusových linek, další změní trasy