Tento stav potrvá až do verdiktu rozhodčího soudu, který má určit, zda je smlouva na výstavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem platná. Město firmě dluží 2,2 miliardy korun a tvrdí, že v současné chvíli platit nemůže kvůli údajné neplatnosti smlouvy. Prý ji za éry bývalého primátora Pavla Béma neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo. Ke konzervaci staveniště se ale naštěstí neschyluje. Město by to stálo stamiliony korun. Praha se jistí pokračujícími pracemi na technologické části Blanky, které na základě platné smlouvy zajišťuje firma ČKD Praha DIZ. Platnost smlouvy mezi Prahou a ČKD Praha DIZ si obě strany ještě nechají potvrdit právním posudkem. „Budeme ho znát do 16. prosince," sdělil včera resortně odpovědný náměstek primátora Jiří Nouza. Město podle něj musí postupovat opatrně. A není divu, protože po špatné zkušenosti v kauze opencard, kdy radní i primátora obvinila policie, se chce vedení města vyhnout dalšímu možnému stíhání kvůli porušení zákona o zadávání veřejných zakázek a zákona o hlavním městě Praze.
„Staveniště ohrazujeme neprůhledným plotem a bude tam i ochranka. Je tam řada drahých komponent a taky hodně měděných kabelů. Pokud to nezatlučeme prkny, tak to nikdo neuhlídá," sdělil ČTK mluvčí Metrostavu Polák.
Volný podle Poláka zůstane pouze vjezd v Tróji, aby se na staveniště dostali lidé z firmy ČKD Praha DIZ.
Staveniště tunelového komplexu Blanka nezůstane bez stálého bezpečnostního ani technického dozoru. Mluvčí firmy František Polák včera sdělil, že na dílo budou několikrát denně dohlížet techničtí specialisté.
„Kromě nich tam bude i havarijní četa pro případ nečekaných situací," poznamenal Polák. Zaměstnanci Metrostavu budou prý i nadále v případě potřeby pokračovat v odčerpávání průsakových a dešťových vod. Naopak dělníci subdodavatelských firem podle Poláka staveniště opustí úplně.
Co ještě zbývá dokončit?
Co ještě zbývá dodělat, aby mohl být tunelový komplex Blanka otevřen na jaře příštího roku pro zkušební provoz? Polák včera sdělil, že největší část prací k dokončení se týká Trojského mostu.
„Musíme tam namontovat zábradlí, dokončit vozovku i chodníkovou vrstvu. Také tramvajovou trať a osvětlení. Je potřeba dodělat odvodnění a napojit most na obou stranách na stávající vozovky," vyjmenoval Polák. Kromě toho musí Metrostav po hrubých terénních úpravách vybudovat na Letné 14hektarový park, který je součástí projektu. Firma také musí kabely propojit zhruba 20 křižovatek v okolí, aby dokázaly komunikovat se systémy v tunelu Blanka. Centrální dispečink bude na Strahově.
„Poslední věcí, která je z pohledu peněz triviální, ale z časového hlediska je náročná, jsou takzvané dokončovací práce. K těm patří například požární ucpávky kabelů procházejících stěnou, revize všech dveří, dokončení obložení kolem přístrojů, kde třeba chybí několik kachliček a podobné drobnosti, kterých je tam velmi mnoho," popsal některé práce mluvčí Metrostavu a zdůraznil, že bez těchto „drobností" nelze stavbu uvést do provozu.