Elektronické cedule na každé zastávce s aktualizovanými jízdními řády, přehledné informační tabule, aplikace pro řidiče o volných parkovištích či facebookový chat s dopravním podnikem. To je jen málo ze senzačních prvků, které by mohly v příštím roce zlepšit cestujícím orientaci ve městě. Projekt je nyní ve fázi návrhů, definitivní verze celého systému bude známa na jaře. 

Podle radního pro dopravu Adama Scheinherra nový systém městskou dopravu zefektivní a zjednoduší. Vše se zrychlí díky online datům. „Chceme, aby městská doprava byla hodnotná značka,“ řekl Scheinherr.

Díky mapám s barevně vyznačenou docházkovou vzdáleností se zlepší i pěší doprava. Cedule budou například informovat i o tom, že někde je efektivnější projít pěšky pasáží než jet zastávku tramvají. Lépe označeny budou i vstupy do metra a ubude reklamy.

Inspirace v zahraničí

I když dosavadní pražský systém není špatný, v porovnání s jinými městy má řadu chyb. Nejdále je v navigaci Londýn, Mnichov či Curych, kterými se Praha inspiruje. „Lidi štve nejvíce to, že se v některých situacích cítí zmateni. Například na Masarykově nádraží je vstup do metra označen pouze malou žlutou cedulkou v rohu, podobně je tomu i na Veleslavíně,“ uvedla Andrea Čirličová, jedna z realizátorek studie

„Na hlavním nádraží zase není vůbec značen východ k autobusu na letiště. Lidé se musejí stále ptát. Složitý je i podchod na Florenci, kde se dá snadno zamotat,“ dodala Čirličová.

Některé šipky směřující na Florenc zase neuvádějí, že se jedná o ústřední autobusové nádraží. Problematické jsou i cedule na Černém Mostě. Ty ukazují pouze čísla nástupišť, a ne směr autobusů.

Cedule za rok

O tom, jak bude nový systém vypadat, zatím rozhodnuto nebylo. „S výsledky studie jsme velice spokojeni. V příštích týdnech dokončíme návrhovou část,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID), který je zadavatelem projektu.

Návrhová část půjde v příštích týdnech ke schválení na magistrát, včetně posudkových cen, které zatím nejsou známé. „Mohlo by tak být v horizontu tří až čtyř měsíců, následně proběhne soutěž na zhotovitele zadání,“ doplnil radní Scheinherr.

Na projektu bude spolupracovat ROPID s dopravním podnikem a dalšími firmami. „První cedule pak uvidíme v ulicích začátkem příštího roku,“ dodal Tomčík.