Emil Příhoda během života nashromáždil a zrenovoval kolem sedmi desítek osobních, nákladních i vojenských a dalších vozidel, která sériově vyráběla největší předválečná československá automobilka i její poválečná nástupkyně.

Automobily zn. Praga v Automuzeu Emila Příhody. Ilustrační foto.
Praha chce vyjednávat s majiteli budovy muzea a sbírek automobilů Praga

Majitelé dali muzeu výpověď 

Příhoda otevřel muzeum ve statku nedaleko Rudné v roce 2000, předtím ho provozoval už od padesátých let jako soukromé. V dědickém řízení přišel o vlastnictví areálu muzea a to je od roku 2016 znovu zavřené. Budova je odpojená od elektřiny, nevytápěná a už několikrát byla vykradena.

Majitelé objektu dali muzeu výpověď a sbírka by se musela do září vystěhovat. Řešení má přinést prodej celého objektu včetně veteránů metropoli. Její vedení se bude muset dohodnout se všemi majiteli na ceně, která se odhaduje na několik desítek milionů korun.

Umělecké centrum Pragovka.
Pragovka Art District se otevře studentům a absolventům

Přesun sbírky do Vysočan? 

Příhodova kolekce jediné značky je jednou z největších na světě a mohla by se stát základem budoucího muzea automobilů v místě původního sídla firmy Praga ve Vysočanech. Podle rok starých příslibů primátorky Adriany Krnáčové (ANO) by takové muzeum mělo být součástí umělecko-spole-čenského komplexu ArtDistrict Pragovka.

„Přesun sbírky do Vysočan je jednou z možností, v tuto chvíli je ale to předčasné. Ukázalo se, že místo zatím není dostatečně připraveno,“ upřesnil radní pro oblast majetku Grabein Procházka (ANO).

Hala č. 19 (nástrojárna) závodu Praga. Ilustrační foto.
Pragovka v pražských Vysočanech otevírá venkovní umělecký prostor

Zlatou érou podniku byla První republika 

Příhodova sbírka navíc vedle kompletních vozů oplývá několika stovkami tisíc dalších artefaktů, náhradních dílů nebo technických plánů. Velká, profesionálně vedená muzea aut v zahraničí ale nezajímají jen nadšence do spalovacích motorů. Instituce v italské Modeně nebo německém Stuttgartu atraktivně znázorňují vývoj automobilové techniky na pozadí společenských změn.

Firma zahájila výrobu na konci prvního desetiletí minulého století. První republika už ale byla zlatou érou podniku. Osobní auta Praga používal už poslední rakouský císař Karel I., první československý prezident i členové vlády.

Návštěvníci si prohlížejí jeden z exponátů vystavených v areálu bývalé továrny Praga v Praze
V pražských Vysočanech vznikne muzeum automobilů Praga