Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metropole potmě. Jak se tu nevidomí orientují?

Praha - Hlavní město je součástí unikátního celostátního systému navigace. Ten se neustále zdokonaluje. Jaké jsou jeho mouchy? Tři sta metrů dlouhá trasa jako nepřekonatelná překážka. Tak působila na nevidomé až donedávna cesta z úřadu městské části Prahy 6 na metro. Nově je ale úsekem provede akustický naváděcí systém. Tedy sekvence nahrávek, které nevidomého kousek po kousku provedou tam i zpátky.

19.4.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Ukázka navigačnío systému pro nevidomé, Praha, 18.4.2017Foto: Deník / Cvrčková Klára

Systém začíná tzv. digitálním hlasovým majáčkem, který je nad vchodem do budovy. „Jedná se o zařízení s radiovým přijímačem, téměř každá osoba se zrakovým postižením totiž u sebe má malou vysílačku,“ popsal nevidomý Lukáš Treml ze společnost Dinasys, která trasu vytvořila.

Trasa je dost složitá 

Z vysílačky nevidomý vyšle signál a majáček se ozve. „Má to dvě fráze, v první je na začátku tzv. trylek, podle něj poznám, jestli je vchod v rovině, nebo jsou tam schody, následuje název budovy, případně i adresa,“ vysvětlil Treml. Když zrakově postižený zmáčkne vysílačku podruhé, vyslechne návod, jak se dostane do budovy a k prvnímu styčnému místu uvnitř, v případě radnice tedy na recepci.

Pomocí dalších nahrávek se poté postupně po jednotlivých kouscích může dostat z úřadu na stanici metra Hradčanská a zpátky. „Trasa je dost složitá, je na ní několik nebezpečných míst, navíc akustická navigace je pro velice samostatné nevidomé,“ dodal Treml.


Podobných akustických systémů je po Praze vytvořených několik. Zřídily si je kromě šesté městské části například úřady Praha 1, 2, 8 či 10. „Vytváříme je ale i pro jednotlivé úřady či soukromníky. Například jsme dělali informační systém v domově pro zrakově postižené Palata,“ vysvětlila Ivana Kapková ze společnosti Dinasys.

Bezpečné město 

Podle odborníků si metropole v oblasti orientace nevidomých vede velmi dobře. Celorepublikový systém, jehož je součástí, je totiž v rámci Evropy naprosto unikátní, protože je ve všech městech unifikovaný. „Frekvence vysílačky je stejná, můžu se dokonce orientovat i na Slovensku,“ dodal Treml.

Stavební úpravy v podobně naváděcích pruhů, signálních pásů u přechodů a dalších opatřeních jsou dány zákonem. „Jedná se o opatření, která vedou k bezpečnosti a samostatnosti nevidomých, podařil se vytvořit účinný a uživatelsky vstřícný systém,“ okomentoval nevidomý Viktor Dudr z Metodického centra pro odstraňování bariér. 

Orientace v metru 

Samostatnou kapitolou v oblasti orientace zrakově postižených je veřejná doprava a v metropoli zejména metro. Dopravní podnik na jednotlivých zastávkách instaluje akustické značení. „V loňském roce podnik upravil 7 stanic metra, jako je Vltavská, Nádraží Holešovice či Háje. Další budou následovat. Letos se úpravy týkají například stanice Hlavní nádraží,“ vysvětlil ředitel metodického centra František Brašna.

V nejbližší době úprava projde stanice metra Palmovka. „Ve stanici nainstalujeme pět nových orientačních hlasových majáčků,“ popsala mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Majáčky signalizují například provozní chod eskalátorů, polohy výtahů či výstupy z vestibulů ve vazbě na povrchovou dopravu.

Na nevidomé cestující je připravena i povrchová doprava. „Na tramvajích a autobusech pak hlasové majáčky hlásí číslo a cílovou zastávku linky. Zvláštním typem je pak akustické zařízení signalizující požadavek na otevírání všech dveří souprav,“ dodala Řehková.

Problémy a nebezpečná místa 

Nedostatky má metropole podle nevidomých spíše individuální. Při stavebních úpravách totiž často dochází ke vzniku nebezpečných míst. „Například signální pásy přechodů někdy navádí nevidomého přímo do křižovatky, což je velmi nebezpečné,“ vysvětlil Dudr. Projektanti se totiž nedokážou vžít do role zrakově postiženého a neví tak, jak přesně úpravu provést.

I městská hromadná doprava má své potíže. „Problémem je, že v autobusech a tramvajích mají řidiči na starosti hlášení stanic, stává se tak, že hlášení je posunuté a člověk vystoupí jinde. To je pro nás velká komplikace,“ dodal Lukáš Treml.

Autor: Jana Kašparová

19.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení