„Konečná stanice, prosíme, vystupte.“ Na tom, že toto hlášení uposlechnou všichni cestující, není nic zvláštního. Ale v budoucnu se tak zachovají i strojvedoucí metra. Zmáčknou tlačítko ve speciální skřínce na kraji nástupiště a v klidu přejdou na přední hranu toho opačného. Mezitím prázdný vůz podzemky dojede na obratovou kolej a za chvíli se v přesně stanoveném intervalu vydá zpět na opačné nástupiště, kde už na něj počká připravený strojvedoucí.

Ušetří 140 tisíc korun

Právě tento systém zkouší na stanici Dejvická Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP).

„Pokud dostaneme všechna povolení, vše by mohlo začít fungovat již za dva roky. Měsíčně takto dokážeme ušetřit 140 tisíc korun,“ sdělil Jan Svoboda z DP.

Při současném systému musí totiž u obracení vlaků asistovat kromě strojvedoucího další dva lidé.

Testování na Dejvické probíhalo doposud v noci, po prázdninách začne další fáze přes den o víkendech. Zatím je speciálním počítačovým sy– stémem vybavena jedna souprava metra, dopravce jich však při uvedení do provozu chce mít takto vybaveno 25.

Po celé trase zatím ne

Kromě ušetřených pracovních sil si dopravní podnik slibuje od zavádění nového systému také zrychlení provozu. Minimální interval je 90 vteřin, ale byť si to ve špičkách poptávka žádá, někdy je problém ho dodržet.

„S bezobslužným obratem ušetříme několik vteřin, což je v celkovém hodnocení výborné,“ řekl technolog DP Lubomír Čabelka.

Je možné, že jednou pojede metro bez strojvedoucího po celé trase? Možná, ale určitě ne v dohledné době.

„Žádá si to splnění celé řady technických podmínek a pražské metro je v tomto ohledu nevyhovující, protože takto nebylo projektováno,“ dodal Čabelka.

Plány pro novou linku

D Šance na vozy podzemky bez strojvedoucího, které jezdí například na jedné trase v Londýně, se nabízí na plánované trase D. Tu chce Praha začít stavět do tří let a povede mezi Prahou 2 a oblastmi v jižní části metropole. Proti sobě zatím stojí varianta klasického metra, ale také toho takzvaně lehkého, vedeného z části nad zemí. „Líbí se mi ta představa, protože z hlediska investičních nákladů vidím dost pozitiv,“ sdělil ředitel DP Martin Dvořák.

Jak funguje bezobslužný provoz:
Strojvedoucí na konečné vystoupí, speciálním tlačítkem odešle vůz na
obratovou kolej a vůz se podle časové potřeby vrátí zpět na opačné nástupiště,
kde kromě cestujících čeká v přední části i strojvedoucí.
Pro srovnání současný stav v době dopravní špičky je následovný:
Na konečné vystoupí strojvedoucí a nahradí ho pracovník obratové čety.
Další pracovník dopravního podniku současně nastoupí do kabiny v posledním
voze. Metro odjede na obratovou kolej a podle časové potřeby
jeho kolega v zadní části vrátí vůz na opačné nástupiště. Tam ho vystřídá
kmenový strojvedoucí.