Už v roce 2009 by podle plánů města a dopravního podniku mohla začít výstavba nového úseku trasy A i zcela nové trasy D. Otázkou je, najdou-li se na to v rozpočtu města a státu a ve fondech EU peníze. Celkové náklady na prodloužení trasy A na Ruzyň a první etapu výstavby trasy D se totiž dohromady odhadují zhruba na 70 miliard korun.

„Devadesát procent výstavby metra platí Praha. To je evropská rarita a musíme se snažit tento stav změnit. Výstavbu by měl finančně zajistit i státní rozpočet a zdroje z EU. Je ostuda, že Praha odvede nejvíc daní ze všech regionů, ale má z nich od státu nejméně.“ říká starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Prodloužení trasy A na letiště v Ruzyni bude přelomovou stavbou v historii pražského metra. Nový úsek by měl měřit 12,8 kilometru, tedy více než celá stávající trasa, a nebude jen rychlým spojením centra města s terminály pražského letiště.

Velmi usnadní život i obyvatelům sídlišť Petřiny, Červený Vrch a Dědina, umožní bezbariérový přístup do motolské nemocnice a zlepší autobusovou a vlakovou dopravu ve Středočeském kraji.

Přichází lehké metro

Nová trasa D pravděpodobně zavede do pražského metra revoluční novinku. Jezdit po ní totiž bude takzvané lehké metro, které jezdí v menší hloubce, má kratší nástupiště, zvládne větší zatáčky a stoupání a jeho vozy nemají strojvůdce.

Jako první by se měl začít stavět úsek z Pankráce na Nové Dvory, kde má metro nahradit nevyhovující autobusovou dopravu. Až poté připadá v úvahu další rozšíření trasy.

Ta by vedla z Nových Dvorů přes Libuš na stanici Písnice a na druhé straně pak z Pankráce přes stanice náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru na Hlavní nádraží. Celá trasa má měřit přes deset kilometrů.