Prodloužení trasy A na ruzyňské letiště, výstavba nové trasy D – blízká budoucnost pražského metra je dobře známa. Jakým směrem se ale bude jeho rozvoj ubírat pak?

Za několik desítek let by cestující v pražském metru mohli zaslechnout následující hlášení: „Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice: Pankrác – přestup na linky D a E.“

O trase E se uvažuje téměř třicet let

Právě o výstavbě polookružní trasy E ve vzdálenější budoucnosti se totiž mluví nejčastěji. Zatím není jasné, kudy přesně by pátá linka podzemky vedla. Pokud by se ale projektanti drželi starších plánů, „éčko“ by propojilo mimo jiné stanice Pankrác, Smíchovské nádraží, Hradčanská, Vltavská a Palmovka.

„První studie trasy E vznikaly už v 80. letech, její vedení ale dosud nebylo ustáleno. Vážně se ovšem uvažuje o stanici Pankrác, kde by se tak křižovaly celkem tři trasy, a to C, D a E ,“ prozradil Deníku Pavel Fojtík, vedoucí archivu pražského dopravního podniku.

Pomoc přetíženým tramvajím

Tato trasa metra by zajistila rychlé spojení mezi Prahou 4 a 5, významnou tangentou by byla také v oblasti Holešovic. Ulehčila by zejména často přetíženým tramvajovým spojům, například v úseku mezi stanicemi I. P. Pavlova a Karlovo náměstí.

Možná podoba systému pražského metra.

Zamýšlená linka metra však zatím není v územním plánu a o její výstavbě se uvažuje jen v delším horizontu. „Je to opravdu daleký výhled, až po roce 2020. Do té doby bude aktuálnější prodloužení trasy A na východním konci druhé větve v úseku Strašnická – Zahradní Město – Nádraží Hostivař,“ potvrdil městský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Další možnost - větvení tras

Větvení současných tras je další možností budoucího rozvoje metra. V dnešní době si takový prvek nedokážeme představit. Ve vzdálené budoucnosti se ale předpokládá na trase A z Bílé Hory na Zličín a na opačné straně do Běchovic.

S odbočkou se počítalo také při projektování stanice Stodůlky na trase B.

Rozšiřování tras všichni nevítají

Budování dalších tras metra má ale i své odpůrce. Například urbanista Ivan Lejčar se domnívá, že doplnění stávající sítě metra jsou schopny zajistit tramvaje a vlaky.

„Vývoj musí jít dál, bude ovšem záležet na dalším rozvoji města. Trasy A, B, C, D v rozumné míře ano, linku E bych ale nedělal,“ říká urbanista. Praha není Moskva, máme hustou tramvajovou síť. Okružní propojení může být zajištěno tramvajemi s vloženými rychlodrážními úseky podobnými Barrandovu nebo Krejcárku. Sázím však hlavně na plně průjezdnou příměstskou železnici skrze širší centrum Prahy,“ říká urbanista.

Fanouškové metra jdou oproti tomu ve svých představách výrazně dál. Přesvědčíte se o tom na internetové stránce www.metroweb.cz. Nachází se tam kupříkladu mapa možného vývoje metra až do roku 2100. Trasa F na ní spojuje Zbraslav a Bohnice, G protíná centrum po ose Malešice – Řepy, stávající trasa C má konečné stanice v Čakovicích a Uhříněvsi. V těchto případech se už se ale jedná o čistou fikci.

Vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík v rozhovoru pro Deník předpovídá:

Praha se bez okružní trasy v budoucnu neobejde

Podle Pavla Fojtíka, historika pražského dopravního podniku, bude výstavba trasy metra E za určitou dobu nutností.

Je možné v hlavním městě očekávat stavbu dalších tras metra, včetně linky E, nebo dojde spíše k tomu, že se bude rozšiřovat tramvajové síť?

Domnívám se, že polookružní trasa E dříve nebo později bude. Potřeba si to vyžádá, tramvaje totiž nejsou všemocné, i když jsem jejich velkým příznivcem. Výstavba tramvajových tratí rychlodrážního charakteru, která se plánuje například do Suchdola, je jednoznačně levnější než stavba metra. Kromě financí je to ale také otázka toho, jak se bude území rozvíjet, jaké budou požadavky. Například v úseku Dvorce – Zlíchov se výstavba tramvajové trati plánuje.

Nebyla by stavba metra E ve stejných místech zbytečný luxus?

Myslím si, že vedení metra v tomto úseku je reálná záležitost. Můj osobní názor je takový, že zde může vést jak metro, tak tramvajová trať. Každý prostředek totiž zajišťuje odlišné přepravní vztahy.

Jakým směrem obecně se podle vás vývoj metra v Praze bude dále ubírat?

Těch možností je celá řada. Nikde se například nepíše, že se metro nemůže větvit. Trasa A může pokračovat ze Strašnic do Hostivaře nebo z Bílé Hory na Zličín. Odbočka je možná i ve stanici Stodůlky na trase B. Nedaleko vyrůstá obrovské Západní Město, ještě jsem ale neslyšel nic o jeho dopravní obslužnosti.