VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro za 50 let? Trasa E obkrouží centrum

Praha - Plány na rozšíření podzemní dráhy jsou smělé. Po dostavbě trasy D ale dostane před pátou linkou přednost spojení do Hostivaře.

23.9.2008
SDÍLEJ:

PŘÍŠTÍ ZASTÁVKA... KDO VÍ? Plány na rozšíření sítě pražského metra jsou, teď jen najít peníze.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Prodloužení trasy A na ruzyňské letiště, výstavba nové trasy D – blízká budoucnost pražského metra je dobře známa. Jakým směrem se ale bude jeho rozvoj ubírat pak?

Za několik desítek let by cestující v pražském metru mohli zaslechnout následující hlášení: „Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice: Pankrác – přestup na linky D a E.“

O trase E se uvažuje téměř třicet let

Právě o výstavbě polookružní trasy E ve vzdálenější budoucnosti se totiž mluví nejčastěji. Zatím není jasné, kudy přesně by pátá linka podzemky vedla. Pokud by se ale projektanti drželi starších plánů, „éčko“ by propojilo mimo jiné stanice Pankrác, Smíchovské nádraží, Hradčanská, Vltavská a Palmovka.

„První studie trasy E vznikaly už v 80. letech, její vedení ale dosud nebylo ustáleno. Vážně se ovšem uvažuje o stanici Pankrác, kde by se tak křižovaly celkem tři trasy, a to C, D a E ,“ prozradil Deníku Pavel Fojtík, vedoucí archivu pražského dopravního podniku.

Pomoc přetíženým tramvajím

Tato trasa metra by zajistila rychlé spojení mezi Prahou 4 a 5, významnou tangentou by byla také v oblasti Holešovic. Ulehčila by zejména často přetíženým tramvajovým spojům, například v úseku mezi stanicemi I. P. Pavlova a Karlovo náměstí.

#nahled|https://g.denik.cz/63/63/2303_pd__4x_metro_b_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/63/63/2303_pd__4x_metro_b.jpg|Možná podoba systému pražského metra.#

Zamýšlená linka metra však zatím není v územním plánu a o její výstavbě se uvažuje jen v delším horizontu. „Je to opravdu daleký výhled, až po roce 2020. Do té doby bude aktuálnější prodloužení trasy A na východním konci druhé větve v úseku Strašnická – Zahradní Město – Nádraží Hostivař,“ potvrdil městský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Další možnost - větvení tras

Větvení současných tras je další možností budoucího rozvoje metra. V dnešní době si takový prvek nedokážeme představit. Ve vzdálené budoucnosti se ale předpokládá na trase A z Bílé Hory na Zličín a na opačné straně do Běchovic.

S odbočkou se počítalo také při projektování stanice Stodůlky na trase B.

Rozšiřování tras všichni nevítají

Budování dalších tras metra má ale i své odpůrce. Například urbanista Ivan Lejčar se domnívá, že doplnění stávající sítě metra jsou schopny zajistit tramvaje a vlaky.

„Vývoj musí jít dál, bude ovšem záležet na dalším rozvoji města. Trasy A, B, C, D v rozumné míře ano, linku E bych ale nedělal,“ říká urbanista. Praha není Moskva, máme hustou tramvajovou síť. Okružní propojení může být zajištěno tramvajemi s vloženými rychlodrážními úseky podobnými Barrandovu nebo Krejcárku. Sázím však hlavně na plně průjezdnou příměstskou železnici skrze širší centrum Prahy,“ říká urbanista.

Fanouškové metra jdou oproti tomu ve svých představách výrazně dál. Přesvědčíte se o tom na internetové stránce www.metroweb.cz. Nachází se tam kupříkladu mapa možného vývoje metra až do roku 2100. Trasa F na ní spojuje Zbraslav a Bohnice, G protíná centrum po ose Malešice – Řepy, stávající trasa C má konečné stanice v Čakovicích a Uhříněvsi. V těchto případech se už se ale jedná o čistou fikci.

Vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík v rozhovoru pro Deník předpovídá:

Praha se bez okružní trasy v budoucnu neobejde

Podle Pavla Fojtíka, historika pražského dopravního podniku, bude výstavba trasy metra E za určitou dobu nutností.

Je možné v hlavním městě očekávat stavbu dalších tras metra, včetně linky E, nebo dojde spíše k tomu, že se bude rozšiřovat tramvajové síť?

Domnívám se, že polookružní trasa E dříve nebo později bude. Potřeba si to vyžádá, tramvaje totiž nejsou všemocné, i když jsem jejich velkým příznivcem. Výstavba tramvajových tratí rychlodrážního charakteru, která se plánuje například do Suchdola, je jednoznačně levnější než stavba metra. Kromě financí je to ale také otázka toho, jak se bude území rozvíjet, jaké budou požadavky. Například v úseku Dvorce – Zlíchov se výstavba tramvajové trati plánuje.

Nebyla by stavba metra E ve stejných místech zbytečný luxus?

Myslím si, že vedení metra v tomto úseku je reálná záležitost. Můj osobní názor je takový, že zde může vést jak metro, tak tramvajová trať. Každý prostředek totiž zajišťuje odlišné přepravní vztahy.

Jakým směrem obecně se podle vás vývoj metra v Praze bude dále ubírat?

Těch možností je celá řada. Nikde se například nepíše, že se metro nemůže větvit. Trasa A může pokračovat ze Strašnic do Hostivaře nebo z Bílé Hory na Zličín. Odbočka je možná i ve stanici Stodůlky na trase B. Nedaleko vyrůstá obrovské Západní Město, ještě jsem ale neslyšel nic o jeho dopravní obslužnosti.

Autor: Jan Brodníček

23.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Potravinářství - Paní na pečení sladkého pečiva 24 000 Kč Antonínovo pekařství - řemeslné pekařství v Praze, hledá pro své provozovny paní na pečení sladkého pečiva. Nabízíme práci v pěkném prostředí, 12/hod směny, krátký/dlouhý týden, denní nebo noční. Požadujeme chuť do práce a ochotu učit se. Nabízíme: plat 24-30.000 Kč, týden dovolené navíc, stravenky, příspěvky na dovolenou, jídlo a nápoje na směně zdarma. Místo prac.: Antonínovo pekařství Praha 10, Praha 8. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel odborných předmětů 26 000 Kč Učitelé odborných předmětů (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) Učitelé odborných předmětů pro strojní obory. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MVP: Zelený pruh 1294/50, 14000 Praha 4, Kontakt: mnovakova@zelenypruh.cz, Požadujeme vzdělání se stroj. zaměřením, nejlépe na CNC stroje. Přijmeme i studenty dokončující magisterské studium, pedagogické vzdělání umožníme vystudovat při zaměstnání. Plat je uveden nástupní, rozhoduje délka praxe, po zkušební době osobní příplatek.. Pracoviště: Akademie řemesel praha - střední škola technická, Zelený pruh, č.p. 1294, 147 00 Praha 47. Informace: , . Doprava a logistika - Řidič nákladních vozidel 7,5t 43 000 Kč Řidič 7,5t Mechanik, přijmeme řidiče nákladních vozidel 7,5t, pro stabilní pravidelnou práci, nejedná se o sběrnou přepravu. Stáří vozidel je 2 roky. Ke sjednání schůzky nás kontaktujte na uvedený MT v prac. dnech 8-17:00 hod. Výroba - Výroba Ruční balič 12 200 Kč Ruční baliči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: PP na 90 dní., Kont.:email: la.porta@seznam.cz, tel. Po a St 9-11 hod. na tel.: 776 032 432, , Jedná se o ruční balení a manipulaci s ovocem a zeleninou, požadujeme dobrý zdravotní stav, manuální zručnost a pečlivost.. Pracoviště: La porta del sole s.r.o. - lipence, K Radotínu, č.p. 492, 155 31 Praha 511. Informace: Ivan Vintonyak, +420 776 032 432.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Billboardy v Praze. Ilustrační foto.
10

Kverulant: Praze utekly stamiliony z pronájmu reklamních ploch

Jak jsme žili v Československu. Chodov.
8

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT