VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro za 50 let? Trasa E obkrouží centrum

Praha - Plány na rozšíření podzemní dráhy jsou smělé. Po dostavbě trasy D ale dostane před pátou linkou přednost spojení do Hostivaře.

23.9.2008
SDÍLEJ:

PŘÍŠTÍ ZASTÁVKA... KDO VÍ? Plány na rozšíření sítě pražského metra jsou, teď jen najít peníze.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Prodloužení trasy A na ruzyňské letiště, výstavba nové trasy D – blízká budoucnost pražského metra je dobře známa. Jakým směrem se ale bude jeho rozvoj ubírat pak?

Za několik desítek let by cestující v pražském metru mohli zaslechnout následující hlášení: „Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice: Pankrác – přestup na linky D a E.“

O trase E se uvažuje téměř třicet let

Právě o výstavbě polookružní trasy E ve vzdálenější budoucnosti se totiž mluví nejčastěji. Zatím není jasné, kudy přesně by pátá linka podzemky vedla. Pokud by se ale projektanti drželi starších plánů, „éčko“ by propojilo mimo jiné stanice Pankrác, Smíchovské nádraží, Hradčanská, Vltavská a Palmovka.

„První studie trasy E vznikaly už v 80. letech, její vedení ale dosud nebylo ustáleno. Vážně se ovšem uvažuje o stanici Pankrác, kde by se tak křižovaly celkem tři trasy, a to C, D a E ,“ prozradil Deníku Pavel Fojtík, vedoucí archivu pražského dopravního podniku.

Pomoc přetíženým tramvajím

Tato trasa metra by zajistila rychlé spojení mezi Prahou 4 a 5, významnou tangentou by byla také v oblasti Holešovic. Ulehčila by zejména často přetíženým tramvajovým spojům, například v úseku mezi stanicemi I. P. Pavlova a Karlovo náměstí.

#nahled|https://g.denik.cz/63/63/2303_pd__4x_metro_b_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/63/63/2303_pd__4x_metro_b.jpg|Možná podoba systému pražského metra.#

Zamýšlená linka metra však zatím není v územním plánu a o její výstavbě se uvažuje jen v delším horizontu. „Je to opravdu daleký výhled, až po roce 2020. Do té doby bude aktuálnější prodloužení trasy A na východním konci druhé větve v úseku Strašnická – Zahradní Město – Nádraží Hostivař,“ potvrdil městský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Další možnost - větvení tras

Větvení současných tras je další možností budoucího rozvoje metra. V dnešní době si takový prvek nedokážeme představit. Ve vzdálené budoucnosti se ale předpokládá na trase A z Bílé Hory na Zličín a na opačné straně do Běchovic.

S odbočkou se počítalo také při projektování stanice Stodůlky na trase B.

Rozšiřování tras všichni nevítají

Budování dalších tras metra má ale i své odpůrce. Například urbanista Ivan Lejčar se domnívá, že doplnění stávající sítě metra jsou schopny zajistit tramvaje a vlaky.

„Vývoj musí jít dál, bude ovšem záležet na dalším rozvoji města. Trasy A, B, C, D v rozumné míře ano, linku E bych ale nedělal,“ říká urbanista. Praha není Moskva, máme hustou tramvajovou síť. Okružní propojení může být zajištěno tramvajemi s vloženými rychlodrážními úseky podobnými Barrandovu nebo Krejcárku. Sázím však hlavně na plně průjezdnou příměstskou železnici skrze širší centrum Prahy,“ říká urbanista.

Fanouškové metra jdou oproti tomu ve svých představách výrazně dál. Přesvědčíte se o tom na internetové stránce www.metroweb.cz. Nachází se tam kupříkladu mapa možného vývoje metra až do roku 2100. Trasa F na ní spojuje Zbraslav a Bohnice, G protíná centrum po ose Malešice – Řepy, stávající trasa C má konečné stanice v Čakovicích a Uhříněvsi. V těchto případech se už se ale jedná o čistou fikci.

Vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík v rozhovoru pro Deník předpovídá:

Praha se bez okružní trasy v budoucnu neobejde

Podle Pavla Fojtíka, historika pražského dopravního podniku, bude výstavba trasy metra E za určitou dobu nutností.

Je možné v hlavním městě očekávat stavbu dalších tras metra, včetně linky E, nebo dojde spíše k tomu, že se bude rozšiřovat tramvajové síť?

Domnívám se, že polookružní trasa E dříve nebo později bude. Potřeba si to vyžádá, tramvaje totiž nejsou všemocné, i když jsem jejich velkým příznivcem. Výstavba tramvajových tratí rychlodrážního charakteru, která se plánuje například do Suchdola, je jednoznačně levnější než stavba metra. Kromě financí je to ale také otázka toho, jak se bude území rozvíjet, jaké budou požadavky. Například v úseku Dvorce – Zlíchov se výstavba tramvajové trati plánuje.

Nebyla by stavba metra E ve stejných místech zbytečný luxus?

Myslím si, že vedení metra v tomto úseku je reálná záležitost. Můj osobní názor je takový, že zde může vést jak metro, tak tramvajová trať. Každý prostředek totiž zajišťuje odlišné přepravní vztahy.

Jakým směrem obecně se podle vás vývoj metra v Praze bude dále ubírat?

Těch možností je celá řada. Nikde se například nepíše, že se metro nemůže větvit. Trasa A může pokračovat ze Strašnic do Hostivaře nebo z Bílé Hory na Zličín. Odbočka je možná i ve stanici Stodůlky na trase B. Nedaleko vyrůstá obrovské Západní Město, ještě jsem ale neslyšel nic o jeho dopravní obslužnosti.

Autor: Jan Brodníček

23.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Floristka na HPP do obchodu P1 18 000 Kč

Floristka P1 Přijmeme floristku na HPP do kamenného obchodu na Prahu 1. Krátký/dlouhý týden. Nástupní plat 18.000Kč čistého.

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč

Montážní dělníci ostatních výrobků. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: truhlář,elektrikář, montážní pracovník na výstavách a veletrzích. Pracoviště: Gendai, s.r.o.001, Libčická, č.p. 1, 252 65 Tursko. Informace: Jan Rácz, .

Informační technologie - Informační technologie Programátor 35 000 Kč

Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt e-mailem., , Náplň práce: , Hledáme kolegu pro 3rd lvl support, který by měl primárně na starosti distribuci oprav, software a operačních systémů na koncové stanice, správu a rozvoj patchmanagement řešení a mobile device/application management., , NÁPLŇ PRÁCE :, - SCCM, - OSD pomocí SCCM a MDT, - Software Deployment, - MDM a MAM, - příprava a správa patchmanagement řešení, , - U všech výše zmíněných bodů je výhodou, ale ne podmínkou dvouletá zkušenost v prostředí obdobném nebo většího rozsahu, tj. správa minimálně 3000 koncových zařízení, - MS certifikaci v oblasti správy Workstation nebo Serever výhodou, nikoliv podmínkou, , Nabízíme:, Přátelský kolektiv a týmovou spolupráci, Možnost podílet se na implementaci nejmodernějších IT technologií, a to zpravidla platformy Microsoft, Různorodou činnost v zajímavém prostředí zdravotnického sektoru, , " Zázemí velké fakultní nemocnice v centru Prahy, " 5 týdnů dovolené a 1 týden volna na zajištění osobních záležitostí., " Příspěvek na stravování, " Další zaměstnanecké benefity. Pracoviště: Všeobecná fakultní nemocnice v praze, U nemocnice, č.p. 499, 128 00 Praha 28. Informace: Kateřina Toušková, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 25 000 Kč

Řidiči tahačů ŘIDIČ SK. C+E - TURNUSY TÝDEN PRÁCE / TÝDEN VOLNO. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: PRAVIDELNÁ PRACOVNÍ DOBA + TURNUSY TÝDEN PRÁCE A TÝDEN VOLNO, , PROČ PRACOVAT PRO NÁS ? NABÍZÍME.... , , - práci u úspěšného, prosperujícího a významného zaměstnavatele , - dlouhodobou a stabilní práci na hlavní pracovní poměr a pracovní smlouvu , - velmi zajímavé finanční ohodnocení , - PRAVIDELNOU PRACOVNÍ DOBU + KAŽDÝ DEN NÁVRAT DOMŮ , , NABÍZÍME PRÁCI, TOMU KDO..., , - má zkušenosti s řízením, vlastní ŘP sk. C a E, PROFESNÍ PRŮKAZ , - je trestně bezúhonný , - má příjemné vystupování a je časově flexibilní , , CO BUDETE DĚLAT ? , , - rozvážet rychlo-obrátkové zboží , - zodpovídat za zboží a vozidlo , - dodržovat pracovní rozvrh a určené trasy , , V případě zájmu volejte na 602 774 016 nebo pište na email: listopadp@cargo.hortim.cz , , PODÍVEJTE SE NA NÁS: , www.youtube.com – video „Vítej v týmu“ , www.cargohortim.cz , , CARGO-HORTIM, spol. s r.o. je součástí skupiny Hortim Group, největšího importéra ovoce a zeleniny, která působí na českém trhu od roku 1993 a řadí se mezi společnosti s velkým obchodním významem.. Pracoviště: Cargo-hortim, spol. s.r.o. modletice 67, provozovna billa, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Petr Listopad, +420 323 625 322.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalové utkání Fortuna ligy mezi celky AC Sparta Praha  a 1. FK Příbram 19. srpna v Praze. Červenou dostal Jaroslav Tregler.
15

Sparťané nevyužili dlouhou přesilovku. S Příbramí jen remizovali

Letiště Václava Havla.
14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT