Metro je v současnosti samozřejmou součástí pražské MHD, ne vždy tomu ale tak bylo. O tom, co provázelo stavbu jednotlivých částí, si můžete přečíst v našem seriálu.

Slaví se už několik dní s předstihem

Oslavy půl století jsou po Praze v plném proudu již několik dní. Zájemci se mohli například podívat do depa Kačerov, kde si užili přehlídku současné techniky i historických vozidel, či nahlédnout do prostor, kam se běžně člověk nedostane.

Zajímavosti nabídl i systém dispečerského řízení dopravy metra nebo výstava ukazující vývoj eskalátorů, které k metru neodmyslitelně patří.

Putovní výstava s historickými fotkami a příběhy také koluje po Praze. Nová putovní výstava k 50. výročí pražského metra odstartovala ve středu 24. dubna. Expozice mapuje metro od dávné historie až po automatizaci. Nyní se nachází ve stanici metra Kačerov, kde bude až do 17. května, kdy se přesune na další stanoviště, tentokrát na Jungmannovo náměstí.

Překvapení čekalo na cestující i přesně před týdnem, ve čtvrtek 2. května, kdy kolportéři a kamelotky rozdávali sto tisíc výtisků zvláštního vydání Večerní Prahy. V celkem dvaceti vybraných stanicích nabízeli noviny zdarma právě v rámci oslav. Výtisk zahrnoval informace jak ze zahájení provozu v květnu 1974, tak ze současnosti - stavby trasy metra D.

Den D

I samotný výroční den nabídne spoustu aktivit a zážitků, nejen pro milovníky metra a MHD. Chybět nebude ani představení milníků historie metra, kterou připravil Darvní podnik hl. m. Prahy (DPP) společně s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (CAMP).

Právě v CAMPu se budou promítat historické dokumenty ze sedmdesátých let minulého století: mimo jiné představení samotného cestování metrem i svezení na eskalátorech či přiblížení prvních vozů pro metro.

A jestliže se na oslavy nechystáte osobně, ale rádi si připomenete třeba jak se dříve jmenovaly jednotlivé stanice metra, můžete vyzkoušet náš kvíz.

Informace o pražském metru roku 2024

Provozovatel: Dopravní podnik hl. m. Prahy
Délka sítě: 65,4 km
Průměrná cestovní rychlost: 35,85 km/h
Počet linek: 3 - A, B, C (ve stavbě D)
Celkový počet stanic: 61
Počet hloubených stanic: 33
Počet bezbariérových stanic: 46
Počet cestujících: přes 338 milionů/rok 2022
Datum otevření: 9. května 1974 (linka C)
Poslední rozšíření: 6. dubna 2015 (linka A)
Nejhlouběji položená stanice: 53 m (Náměstí Míru)
Nejdelší eskalátor: 87,2 m (stanice Náměstí Míru)
Nejdelší vzdálenost mezi stanicemi: 2 748 m (Kobylisy – Nádraží Holešovice)
Nejkratší vzdálenost mezi stanicemi: 425 m (Muzeum – Hlavní nádraží)

Parametry
Typ metra: klasické metro sovětského typu
Rozchod koleje: 1 435 mm (normální)
Přívod proudu: napájecí kolejnice (spodní odběr)
Napětí: 750 V ss

Vozy a zázemí
Nasazené typy vozů: 81-71M (linky A a B), M1 (linka C)
Celkový počet vozů: 730