Kdo vyhraje souboj o dopravu na letiště? Rychlodráha nebo metro? Radní vúterýodsouhlasili změnu územního plánu ve prospěch stavby pražské podzemky. Podle kritiků ze strany opozice to ale neznamená, že se projekt začne stavět v nejbližších letech.

Zatím jen do Motola

„Změna územního je jen soubor rezerv. Kdyby za deset patnáct let chtěl někdo začít stavět metro na letiště, může. Podobně je v územním plánu zakotveno, že metro povede někdy do Hostivaře. Jestli to bude za deset nebo dvacet let, se zatím neví,“ sdělil zastupitel Petr Zajíček (KSČM), který je členem dopravního výboru.

Projektová dokumentace je zatím zpracována pouze do plánované zastávky v Motole.

Také podle radního pro územní rozvoj Martina Langmajera (ODS) bude na ruzyňském letišti dříve buštěhradská rychlodráha. „Prodloužení trasy A metra je v současnosti vyprojektované do Motola. Je to ale významná stanice, už kvůli nemocnici. Projektové práce ale budou pokračovat. Podle mých odhadů by mohly za pět až šest měsíců být hotové až na Ruzyň,“ sdělil Deníku Langmajer.

Rychlodráha počítá s Masaryčkou

Podle odborníků na dopravní problematiku je schválení změny územního plánu krokem vpřed. „Je dobře, že koridor bude zaznamenán v územním plánu. Rychlodráha a metro na letiště si nebudou konkurovat. Rychlodráha nebude mít tolik zastávek. Primárně má sloužit pro cestující z Ruzyně. Metro bude zase sloužit pro dopravní obslužnost Prahy 6, zejména částí, jako jsou Vokovice, Červený vrch a Dlouhá míle, kde má být parkoviště P+R,“ vysvětlil rozdíl Petr Moos, děkan dopravní fakulty Českého vysokého učení technického.

Rychlodráha podle připravovaného projektu provede přes Negrelliho viadukt, historicky první pražský železniční most přes Vltavu, který spojuje Masarykovo nádraží se Štvanicí a Bubny. Rychlodráha bude využívat stávající kapacity Masarykova nádraží.

„Stavba by se měla začít v roce 2010,“ sdělil Deníku Zajíček. Pokud se v budoucnu zruší Masarykovo nádraží, musí být Hlavní nádraží dvoupatrové. To je podle Zajíčka spojeno s finanční investicí minimálně ve výši 50 až 70 miliard korun.

Metro na letiště v číslech

Dejvice – Ruzyně

Délka 13 kilometrů
Náklady19,4 miliardy korun
Zahájení stavbykonec roku 2009
První etapa do Motola dokončení v roce 2014, stanice červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol
Druhá etapa dokončení 2017, stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle.
Rok 2018 zprovozněna stanice metra Letiště Ruzyně