VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro do Motola se může začít stavět

Praha /AKTUALIZOVÁNO/- Zastupitelé schválili na stavbu uvolnění 10,7 miliardy korun, celkový účet může přesáhnout dvacet jedna miliard. Na Vítězném náměstí bude o 1100 spojů autobusů méně. Někteří jsou ale proti, metro prý bude ztrátové a důležitější je trasa metra D.

28.5.2009
SDÍLEJ:

PŘÍŠTÍ ZASTÁVKA... MOTOL. Magistrát našel peníze na rozšíření trasy A. Budovat by se mělo začít na konci roku.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Čtyři nové stanice a délka bezmála šest kilometrů. To jsou proporce nového úseku trasy metra A. Včera pražští zastupitelé definitivně schválili, že do roku 2015 postupně uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy bude třeba na obnovu vozového parku metra. Samotné stavbě už skoro nic nebrání a začít by se mohlo už v prosinci letošního roku. Cestující by se mohly z Dejvické do Motola svést poprvé v roce 2014.

„Jsem rád, že se bude stavět. Doprava na Vítězném náměstí i v okolí Motola je už na hranici únosnosti. V tomto úseku bude metro určitě velmi užitečné,“ řekl jedna z obyvatelek Prahy 6 Dana Šebestová.

Problematický projekt

Podle magistrátu je projekt ekonomicky efektivní a životaschopný a je prokázána také jeho ekonomická návratnost.

S tím ale nesouhlasí například zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ). „Celý projekt prodloužení metra A je problematický, a to zejména vzhledem k ekonomické návratnosti. Větší prioritou by mělo být zahájení stavby metra D do Písnice,“ řekla s tím, že je nutné ulehčit metru C, které je na hranici kapacitních možností. A celkově je nutné odlehčit dopravě v jižní části města.

„Sama žiji v Praze 6, tak vím, že jsou zde problémy s dopravou, metro je ale nevyřeší. Praha 6 je zatížena auty, ty po dostavbě metra A nezmizí,“ dodala.

Metro do Motola je nutnost

Jiní si ale myslí, že prodloužení metra A je nezbytně nutné. Mezi nimi je i starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS). „Jsem určitě pro, Praha 6 a její obyvatelé si metro do Motola zaslouží. Určitě bude po zahájení provozu dostatečně využité,“ sdělil Chalupa, který je i zastupitelem hlavního města.

„Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol,“ vyjmenoval hlavní atributy mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED) navíc upozornila, že stavbu je nutné podpořit i z toho hlediska, že je na akci připraveno 8 miliard korun ve formě dotací z evropských fondů. „V případě, že bychom metro nezačali stavět, o tyto finance přijdeme,“ konstatovala.

Metro pro 90 tisíc lidí

6 kilometrů nové trasy znamená také čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Tři etapy prodloužení

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru má být rozděleno do tří etap. První je dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 1100 spojů denně. Takové jsou oficiální výpočty zprávy dopravního podniku.

Prodloužení trasy metra tak zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel.

V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě bude ještě hodně jednat.

Autor: Lukáš Marek

28.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení