DPP zahájil letos v druhé polovině dubna stavbu úseku z Pankráce na Olbrachtovu ulici. Jako poslední bude vybudován úsek Nové Dvory Depo Písnice. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun.

"Navazujeme na veřejnou zakázku na monitoring a pasportizaci stavby druhého úseku metra D, kterou jsme vyhlásili v první polovině letošního května. První nabídky zájemců na tendr na samotnou stavbu očekáváme na začátku letošního září a pevně věříme, že do konce letošního roku budeme znát i vítěze, pokud nenastanou nepředvídatelné komplikace," uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Nyní soutěžený 3,3 kilometru dlouhý úsek zahrnuje tři stanice, a sice Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Vybraná firma postaví tři mezistaniční úseky se dvěma jednokolejnými tunely. Vítěz vybuduje také tunel a obratové koleje ve stanici Nové Dvory, technologické tunely, například pro vzduchotechniku, odbočku pro případnou stavbu metra do Modřan a další zařízení nezbytná pro provoz metra. Kromě toho bude mít firma za úkol vybudovat a nainstalovat kompletní napájení, to znamená třeba rozvodny či měnírny.

Jedinou povrchovou stanicí bude Nádraží Krč, kde budou moci cestující přestoupit na vlak. U stanice pak bude záchytné parkoviště P+R. Stanice bude částečně pod Jižní spojkou a z části na mostní konstrukci nad údolím Kunratického potoka.

Příprava stavby metra D se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mimo jiné obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo dopravy následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.

Praha získala úvěr až 23 miliard korun

Praha získala od Evropské investiční banky (EIB) úvěr na stavbu metra D z Pankráce do Písnice. V následujících letech bude moci čerpat v přepočtu až 23 miliard korun. Město bude moci rovněž odložit splátky o osm let a jistinu splácet po dobu 40 let. Úvěr bude moci čerpat v korunách či eurech, a pokud zvolí eura, úrok bude nastaven na méně než dvě procenta. Banka poskytne úvěr bez nutnosti zajištění. ČTK to v pátek řekl náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě). Úvěr pokryje zhruba polovinu celkových nákladů výstavby metra.

"Hlavní město získalo po dlouhých letech opět výhodný úvěr od banky, která má za úkol podporovat v Evropské unii významné rozvojové projekty. Nastavení úvěru umožní rozložit náklady v čase a neomezit ostatní investiční aktivity a údržbu města, tak jako se to historicky stalo například u výstavby tunelu Blanka," řekl Vyhnánek.

Město a DPP jednaly s EIB řadu měsíců. Podle náměstka zaujal projekt metra odborníky EIB mimo jiné proto, že je v souladu s městem schváleným klimatickým plánem, který má postupně snižovat množství vyprodukovaného oxidu uhličitého až na nulu a pozitivně hodnotili dopad výstavby na rozvoj města. "Banka také přihlédla k výbornému stavu městských financí a nejnižšímu zadlužení za posledních 20 let, kterého město dosáhlo v letošním roce," řekl Vyhnánek.

Přestože se městu podařilo získat úvěr u EIB, bude vedení magistrátu nadále jednat o financování stavby také se státem. "Nadále ale apeluji na stát, aby se na klíčových stavbách s celostátním významem, začal podílet. Není možné, aby Praha ze svého rozpočtu financovala například souběžně výstavbu městského okruhu, další linky metra a také budovy filharmonie," dodal Vyhnánek.