Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) získá hlavní stavba do 15 dnů pravomocné stavební povolení. „Budeme moci zahájit stavbu dekády, je to neuvěřitelný úspěch. K dnešnímu dni vedla trnitá cesta. Museli jsme se postupně zbavit všech obstrukcí odpůrců stavby. A že jich nebylo málo,“ napsal Scheinherr.

Obvinění ze systémové podjatosti všech pražských úředníků podal spolek Pankrácká společnost, napadal také stavební povolení. Nepravomocné stavební povolení získal projekt v úseku metra D Pankrác Nové Dvory loni 29. června, odvolání proti němu spolek podal 11. července.

Jádrem sporu se stala plánovaná stanice Olbrachtova. Spolku, jenž zastupuje část obyvatel z bytovky SVJ Kovařovicova, vadí, že bude muset být vykácena více než stovka stromů rostoucích před bytovkou u křižovatky ulic Jeremenkova a Na Strži. Dopravní podnik se však snažil spolku vyjít vstříc a nabídl přepracování projektu výměnou za stažení námitek. Spolek ale vstřícnému kroku nevěřil a postupoval soudní cestou.

„Jak jsme očekávali a konstatovali vícekrát, úředníci se vzájemnou koordinací při vydávání zamítavých rozhodnutí snaží dle pokynů svého zaměstnavatele znemožnit odvolatelům přístup k soudní ochraně,“ komentovala rozhodnutí předsedkyně spolku Marie Jelínková s tím, že podle ní jsou úředníci stále podjatí tím, že konají v zájmu svého zaměstnavatele.

Podle ní také bylo porušeno právo na shromažďování. Pankrácká společnost totiž minulý pátek uspořádala shromáždění v místě plánované stanice. „Nejprve shromáždění navštívila hlídka policie za účelem legitimování, poté vyvěšené textilní transparenty na stromech byly neznámým vandalem vzápětí po skončení happeningu strhány,“ popsala Jelínková.

Jak bude dále spolek postupovat, není známo. Legální postupy už vyčerpal. „Spolek ani ostatní odvolatelé proto nepovažují za moudré ani racionální informovat skrze média radní a jejich oddané úředníky o svých dalších právních krocích,“ uvedla Jelínková. Nebýt jejích aktivit, stavba už mohla běžet od loňského srpna.

Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory, vyžádat by si měla náklady ve výši zhruba 52,09 miliardy korun. Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Polovinu by měl pokrýt úvěr od Evropské investiční banky a druhou polovinu dá město z vlastních prostředků.

„Děláme vše proto, aby banka schválila úvěr v prvním pololetí tohoto roku, pak jej ještě bude schvalovat město. Stavbu to ale neohrožuje, dlouhou dobu ji můžeme pokrýt z vlastních zdrojů," ujistil náměstek pro rozpočet Pavel Vyhnánek (Praha sobě).