Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro bez strojvedoucích se může rozšířit i do centra Prahy

Praha /VIZUALIZACE/ - Metro D bude v Praze jezdit bez strojvedoucího z náměstí Míru, respektive z Pankráce do Písnice, a to prý už od roku 2022. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jak už Deník informoval, automatizovanou variantu nové trasy projednalo také vedení dopravního podniku (DPP) a firmy Metroprojekt.

22.7.2015 2
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Návrh podoby stanice metra trasy D - Pankrác.Foto: Metroprojekt

Hrubý harmonogram je následující: do září příštího roku musí dopravní podnik vykoupit zbývajících zhruba osm stovek pozemků. V listopadu či prosinci 2017 má být znám vítěz veřejného tendru na stavbu metra, na začátku roku 2018 se začne stavět a o čtyři roky později dojedou metrem na dosud „odříznutý" jih metropole první cestující.

Projekt za přibližně padesát miliard korun, na jehož realizaci čekají tisíce lidí v Krči, Libuši či Písnici, se však zdá příliš megalomanský zastupitelské opozici, za níž v úterý promluvil šéf pražské ODS Filip Humplík. „Původní rozpočet narostl z pětatřiceti na padesát miliard, což město nemůže ufinancovat," vzkázal.

Stavbu do jisté míry prodražuje právě volba varianty bez strojvedoucích. „Bude však bezpečnější a na provozních nákladech ušetří desítky milionů korun ročně," reagoval ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

Nová trasa metra DMá zahrnovat deset stanic. Náměstí Míru s přestupem na trasu A, Náměstí bratří Synků, Pankrác s přestupem na trasu C, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Jako první se začne stavět úsek Pankrác - Nové Dvory. Druhá etapa trasu protáhne z Nových dvorů do Depa Písnice. Ve třetí etapě se má metro D napojit z Pankráce přes stanici Náměstí bratří Synků do stanice Náměstí Míru. Projekt do budoucna počítá i s dalším rozšířením trasy metra D do centra Prahy. Zvažuje se možnost přestupu na trasu B ve stanici Náměstí Republiky, respektive do oblasti Žižkova.

Pražští radní schválili dražší, automatizovanou variantu výstavby trasy metra D do Písnice. Měla by stát zhruba padesát miliard korun. To se stalo terčem kritiky zastupitelské opozice. Stavbu prý Praha neufinancuje.

„Volba této varianty může stavební část pozdržet a o něco prodražit, ale do budoucna očekávejme levnější a bezpečnější provoz. Mimo jiné by ve stanicích měly vyrůst ochranné stěny, oddělující nástupiště od kolejiště. Tím ročně zabráníme stovkám úrazů a případných úmrtí. Moderní dopravní systém by pak městu šetřil peníze," vysvětlil ředitel DPP s tím, že k provozování standardní trasy metra D by bylo nutné přijmout přibližně šest desítek nových zaměstnanců DPP.

V dokumentaci, která už prošla dozorčí radou DPP a nyní i městskou radou je mimo jiné uvedeno, že roční provoz klasických souprav stojí 618 milionů korun, zatímco fungování bezobslužných souprav by stálo 558 milionů korun.

„Financování tak důležité stavby, která zajistí dopravní obslužnost pro obyvatele jihu metropole, bude jistě složité. I proto už nyní intenzivně komunikujeme s vládou České republiky. Domníváme se, že by se měl podílet stát. Samozřejmě se budeme snažit využít i prostředky z EU," reagoval náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD).

Libuš žije v očekávání

„Rada hlavního města včera podnikla nikoliv jediný ani poslední, ale velmi důležitý krok k metru D, které bude mít v městské části Praha Libuš tři stanice. Investiční náklady jsou vyšší, ale smysl dovedení metra do Písnice je nesporný," řekl včera k tématu Pražskému deníku starosta Libuše a šéf pražské TOP 09 Jiří Koubek. Doplnil, že v jím spravované městské části vznikne v souvislosti s metrem P+R parkoviště.

„Bude zachytávat osobní i autobusovou dopravu ze Středočeského kraje. Plánovaná kapacita je sice nedostatečná, ale i tak Praze uleví. Věřím, že v budoucnu bude kapacita P+R navýšena. Pochybnosti mám nad schopností Prahy tuto investici financovat při současném stavu rozpočtu Prahy, ale o to více je třeba do této investice zaangažovat i podíl státu," dodal Koubek.

Na důležitosti metra D pro celou metropoli se dlouhodobě shodují politici napříč spektrem, přestože vedou dohady o ceně projektu. Ten má podle DPP potenciál se dále rozvíjet. Podle koncepce výstavby pražského metra je stávající plán metra D řešen tak, aby mohlo v budoucnu pokrýt potřeby cestujících i v dalších částech Prahy.

„V rámci platného územního plánu je trasa D uvažována v rozsahu Písnice Vysočany. V konceptu nového je pak navržena v rozsahu Depo Písnice Náměstí Míru s územní rezervou pro další rozvoj trasy do centra, s možností přestupu na trasu B ve stanici Náměstí Republiky, respektive do oblasti Žižkova," stojí mimo jiné v koncepci. „Stanice Nové Dvory je polohově korigována tak, aby umožnila nově požadované založení větve do oblasti Modřan," píše se tam dále.

Další informace o metru DI. provozní úsek trasy D zahrnuje 10 stanic a jeho celková délka je 10,6 kilometru. Celá trasa až na malé úseky je podzemní, hloubka stanic (úroveň nástupiště) je výrazně ovlivněna poměrně složitým vertikálním členěním území neboť trasa příčně prochází dvě údolí Botiče (nuselské údolí) a Kunratického potoka (krčské údolí). Stavba zajistí dopravní obslužnost sídlištních celků Krč, Libuš a Lhotka, kde žijí desítky tisíc lidí a které jsou ve směru do centra dosud odkázány pouze na návoz autobusy na stanice trasy C metra.

Čtěte také: Na metru D budou vlaky bez řidiče, začne se stavět na Pankráci

Autor: Jakub Krupka

22.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení