Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městské části se hádají o magistrálu

Praha - Radnici Prahy 4 popudilo zúžení o jeden pruh v Legerově ulici. Sama nyní připravuje podobné opatření v ulici 5. května. Praha 6 si od stavbařů neoddechne: tunel Blanka vystřídá radiála a prodloužení metra

15.11.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

V podstatě na všech radnicích od Prahy 1 až po Prahu 11, i přesto, že někde se ještě nekonalo ustavující zastupitelstvo, je jasno, kdo bude vládnout. A jaký to bude mít vliv na vývoj v jednotlivých městských částech na oblast dopravy? Určitě bude tlak na větší zklidnění severojižní magistrály, i přes velké zpoždění bude dokončena Vysočanská radiála a měla by být zahájena stavba radiály břevnovské. Ale popořadě.

Problém magistrála

Právě zmíněná magistrála je velkým tématem pro celou Prahu, ale v tomto ohledu budou o její zklidnění s jistotou nejvíce usilovat v Praze 2 a pravděpodobně i v Praze 4. Radnice těchto dvou městských částí ale velmi znesvářilo omezení provozu na magistrále v Legerově ulici.

Naposledy přišla s projektem humanizace této kapacitní komunikace čtvrtá městská část, která chce omezovat provoz v ulici 5. května. Otázkou je, zda nezůstane jen u předvolebních slibů, na druhou stranu si Praha 4 nechala za čtvrt milionu vypracovat odbornou studii nové podoby magistrály. Jde o úsek dlouhý asi dva kilometry, od Nuselského mostu až k Hvězdově ulici na úrovni obchodního centra na Pankráci.

Pro auta, ne pro lidi

„Je to jedna z nejzásadnějších dopravních tepen hlavního města, která s sebou přinášíkolony, hluk, otřesy, šeď a beton. Ulice je určená výhradně pro auta, ne pro lidi, kterých přitom jen v této ulici žijí asi dva tisíce,“ popsal současnou situaci starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS).

Radnice má k dispozici tři varianty řešení na proměnu magistrály. Tou první je, že by mezi jízdními pruhy (v každém směru jsou tři) vznikl zelený pás se stromy, přičemž počet jízdních pruhů i parkování po stranách by bylo zachováno. „Už jen toto opatření by bylo přínosem,“ řekl Pavel Horálek.

Jako mnohem vhodnější se ale jeví druhá varianta, na níž by pak v budoucnu mohla navázat třetí.

Magistrálu by tvořily dva jízdní pruhy, které by doplňoval jeden střídavý. Ten by byl situován ve středu ulice a z obou stran by byl lemován zelenými pásy, které vytvářejí alej stromů.

Změn by se lidé mohli dočkat nejdříve asi v roce 2012, bude ale záležet na politické vůli a také financích. Obdobně uvažuje i Praha 2. Ta o humanizaci magistrály usiluje mnoho let a snažit se o ni bude i nový starosta Jiří Paluska (ODS). „Bude to samozřejmě jedna z největších priorit. Zúžení Legerovy ulice byl jen první krok a my ve zklidnění určitě musíme pokračovat,“ potvrdil.

Na řadě jsou další komunikace

U magistrály plánuje změny i hlavní město, které chtělo silnici u Národního muzea dostat pod zem. Je to od začátku kontroverzní projekt, který hodně lidí kritizuje, protože se domnívají, že taková stavba naopak do centra přitáhne ještě více aut. Otázkou nyní je, zda na tento projekt budou finance, jde totiž o několikamiliardovou akci.

Další změny v dopravě jsou Pražanům dobře známy. Netrpělivě očekávají dokončení tunelového komplexu Blanka, jenž je součástí Městského okruhu a výrazně by měl ulehčit dopravě v metropoli.

Na tuto stavbu by pak plynule měla navázat další. „Logickým pokračováním je Břevnovská radiála a my budeme intenzivně pracovat na tom, aby byla její stavba zahájena co nejdříve,“ sdělil staronový starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa. Mělo by jít o bezmála sedm kilometrů dlouhou komunikaci, která propojí Pražský a Městský okruh na západě Prahy mezi Břevnovem a Řepy.

Dokončena by pak měla být také Vysočanská radiála na severu města. Ta měla být v provozu už před třemi a půl lety, ale její dokončení se opět zpozdí pro problémy s výkupem pozemků. V podstatě hotová stavba tak stojí kvůli stovce nedokončených metrů.

Až bude hotova Blanka, měla by brzy být zahájena stavba další části Městského okruhu, tentokrát od Pelc-Tyrolky přes Balabenku do Štěrbohol. I tato stavba ale může uvíznout na nedostatku finančních prostředků. Kromě zmíněných radiál by pak měly být zahájeny i práce na dokončení Radlické radiály.

Přibudou nové tratě pro tramvaje

Pokud jde o městskou hromadnou dopravu, je reálné, že by mohla být do čtyř let zahájena stavba metra D, po níž už se mnoho let volá a pro obyvatele by znamenala výrazné zlepšení dopravní obslužnosti. Do čtyř let se ale na déčku určitě nikdo nesveze, naopak bychom v roce 2014 měli mít možnost poprvé metrem vyrazit z Dejvické až do Motola.

Posun by pak měl nastat také v tramvajové dopravě, kde bude brzy zahájena výstavba prodloužení tratě v Podbabě, odkud by mohla pokračovat až do Suchdola, cožby bylo velkým přínosem. Ze Suchdola jezdí velké množství studentů, kteří bydlí namístních kolejích. Tramvaj by tak velmi ulehčila autobusové dopravě.

Autor: Lukáš Marek

15.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení