Projet s malými dětmi v místě, kde je nutné překonávat čedičové kameny, je pro rodiče o strach. „Bojím se, protože jediná trochu pohodlnější cesta je vyjetá kolej v trávě úplně na břehu řeky. Já mám problémy se na ní udržet, natož má pětiletá dcera. Pokud zavrávorá a spadne, je v tu ránu v řece,“ stěžuje si Kamila Nováčková, která bydlí v Bohnicích a pravý břeh Vltavy má nejblíže k tomu, aby se projela jak na kole, tak na kolečkových bruslích.

Primátor metropole Pavel Bém sliboval Pražanům nápravu už před třemi roky. „Letos na podzim bude hotova trojská cykostezka, která povede až do Řeže a Roztok,“ zmínil v tisku v srpnu roku 2005. Město sice na jaře letošního roku zbudovalo nový pás směrem od trojské zoologické zahrady k hranicím Prahy, tím ale prozatím skončilo.

„Vůči severu máme dluhy,“ připouští radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ). Problematický úsek navíc podle něj nepatří hlavnímu městu. „Domluvili jsme se s Povodím Vltavy. Vedle čedičových kamenů zbuduje asfaltový pruh pro cyklisty,“ dodal Štěpánek.

Cyklisté ale budou muset výmoly a kameny překonávat ještě do příštího roku. Snad potom se konečně dočkají nového rovného povrchu. Zatím mohou jen doufat, že jejich relaxaci bude přát počasí. Prší-li, projedou místem jen ti nejotrlejší.

Lávka pomůže překonat Vyšehradskou skálu

Centrum Prahy není příliš přátelské pro cyklisty. Příkladem je dopravě velmi vytížený vyšehradský tunel. Leží na jedné z páteřních tras, kterou využívají cyklisté při průjezdu ve směru z centra do Zbraslavi a zpět. Po chodníčku v tunelu úzkém metr a třicet centimetrů projede ve „špičce“ až čtyři sta cyklistů za hodinu. V obou směrech jim ale dopravní značka přikazuje, aby kvůli bezpečnosti raději sesedli z kola.

„To se ovšem nevyhnou už vůbec. Cyklista vedoucí kolo potřebuje místo široké metr, zatímco cyklista jedoucí na kole zabere půl metru. Místo je velmi nebezpečné a kolizní, a to jak pro pěší, lidi s kočárky i cyklisty,“ zdůvodnil primátorův poradce Pavel Polák, který má na starosti rozvoj cyklostezek v metropoli.

Náprava by měla spočívat ve vybudování zavěšené lávky, která bude mít ocelovou konstrukci. „Na třech místech ji budou přidržovat čepy na vyšehradské skále a bude ji možné kdykoli bez zásahů do památkově chráněného útvaru sundat,“ slibuje Polák. Lávka bude barevně shodná se skálou, aby pohled na ni nerušila.

Na nákladný projekt, který bude stát 30 milionů korun, ale nejsou v rozpočtu města peníze. Město se proto zapojilo do evropského programu Konkurenceschopnost, ze kterého chce alespoň z části čerpat peníze.

„Máme zpracovanou projektovou dokumentaci a peníze jsou přislíbené,“ přiblížil současný stav Petr Štěpánek (SZ), radní pro životní prostředí.
Mezi dalšími projekty, které se v evropském programu ucházejí o podporu, je také průjezd pod Mánesovým mostem. Jedná se o spojnici z Kampy směrem ke Strakově akademii.

„Cyklisté musejí překonávat frekventovanou křižovatku s tramvajemi. Pomoci od nehod by jim měla rampa pod mostem,“ přiblížil Polák řešení, se kterým podle něj počítaly pražské plány už v roce 1923. „Tenkrát ale byly jen pro pěší,“ dodal Polák.

Pokud projekt na zbudování rampy pod Mánesovým mostem, jehož náklady se pohybují ve výši 15 milionů korun, uspěje v podzimní uzávěrce programu Konkurenceschopnost, stavět se začne už v příštím roce. Podobně uspět může i záměr postavit klenutou lávku propojující Císařskou louku s levým břehem Vltavy. Stavba vyjde na 32 milionů korun a pomůže cyklistům bezpečně se dostat na západ metropole směrem ke Strakonické ulici.