Ty slouží k tomu, aby v nich mohly autobusy MHD jezdit rychleji a nemusely popojíždět v kolonách. Ve studii řeší výběr vhodných lokalit, prověřují využití stávajících kamerových systémů i jiných technologií. „Součástí bude i legislativní část, tedy přestupková agenda,“ potvrdila mluvčí TSK Barbora Lišková. Po dokončení studie by se měl na prvním úseku objevit pilotní projekt.
Jízda v pruhu pro autobusy zatím není příliš pokutována. Za tento přestupek je sazba pokuty 1500 až 2500 Kč, ale bez bodů. „Jízda v tomto pruhu není nebezpečná, je ale neohleduplná. Jde především o snížení plynulosti preferované dopravy,“ říká expert na bezpečnost v dopravě a někdejší šéf Besipu Martin Farář.
Podle posledních údajů Ropidu je v Praze délka vyhrazených jízdních pruhů celkem 31,76 kilometru, dalších 13,3 kilometru mohou jet autobusy po tramvajovém tělese. Ropid patří k těm, které na problém řidičů ve vyhrazených pruzích upozorňují často. „Tuto aktivitu velmi vítáme. Vzhledem k nedostatečným kapacitám policie je automatizace dohledu nad provozem nezbytná,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Podle něj je nejhorší situace na Evropské ulici, kde se pruhy téměř nedodržují. „Policie zde hlídkuje i několikrát týdně, nicméně řidiči si z toho vůbec nic nedělají. Každopádně si myslíme, že kamery se mohou téměř okamžitě zaplatit z výběru,“ řekl Drápal.
Ropid nedávno zveřejnil i video z Evropské, které ukazuje, že řidiči pruhy víceméně ignorují. „Za dobu pořizování záběru projelo přibližně 210 lidí v autobusech a 180 lidí v automobilech. Zdržování autobusů způsobuje zpoždění, což motivuje více lidí k využití osobního automobilu, což znamená větší zdržení pro všechny,“ řekl Drápal. Podle něj také toto chování řidičů brání i projetí vozidel integrovaného záchranného systému.