Zavedení veřejné půjčovny kol by oslovené městské části, kterých se projekt týká, uvítaly. Výhrady má pouze Praha 1, podle které není historické centrum plné turistů uzpůsobené na množství cyklistů.

Magistrát za svým projektem ale pevně stojí. „Byl bych rád, kdyby se tato služba, která je v západní Evropě už obvyklá a populární, chytla i u nás. Je to další alternativa přesunu po městě zejména na kratší vzdálenost, která je ekologická a tichá," řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Dosud byl vytvořen návrh systému veřejného půjčování kol, které by mělo fungovat na území Prahy 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 a Troji. Pražský dopravní podnik, který má projekt na starost, nyní musí vybrat firmu, která bude bikesharing pro hlavní město zajišťovat.

Vybraný dodavatel bude zodpovědný za komplexní vytvoření navazující na provoz a údržbu systému. Zároveň také zajistí výrobu kol, vybudování stojanů, vytvoří aplikaci umožňující platby za užívání kol a obstará potřebný hardware a software pro monitoring kapacit či komunikaci s uživateli.

Soutěžní dialog bude mít tři kola

Tendr se uskuteční formou takzvaného soutěžního dialogu, který bude mít tři kola: nejprve budou vybráni zájemci, kteří už mají zkušenosti s realizací bikesharingu. S nimi bude následně zahájen dialog, kde budou upřesněny zadávací podmínky veřejné zakázky. V poslední fázi uchazeči předloží své finální nabídky, které budou odbornou komisí vyhodnoceny.

Tíhu financování ale ponese dopravní podnik, který bude muset dát do projektu vstupní investici ve výši 50 milionů korun a financovat i provozní náklady. Předpokládá však, že se mu vložené peníze v budoucnu vrátí prostřednictvím uživatelských poplatků za užití kol a z reklamy od sponzorů.

Systém sdílených jízdních kol chce hlavní město zřídit do roku 2017. Vzniknout by mělo celkem 120 stanovišť se zhruba tisícovkou bicyklů. Roční provoz by měl vyjít na deset milionů a uživatelé by měli platit poplatek zhruba 500 korun ročně.

Kola budou umístěna ve speciálních stanovištích, která by od sebe měla být vzdálena v průměru 300 metrů, v turisticky vytížených lokalitách pak jen 150 metrů. Oblast bikesharingu bude zahrnovat území o rozloze deseti kilometrů čtverečních. Vedení města předpokládá celoroční provoz.

Místo ve sklepě budou kola v ulicích

Blížící se realizace veřejného sdílení kol si radnice vesměs pochvalují. „Samozřejmě nápad velmi podporujeme, protože kola do města patří. Proto také instalujeme nové pruhy pro cyklisty, aby měli bezpečnější a pohodlnější cestování. Obrovským limitem pro využívání kol v Praze 7 je ten, že spousta lidí je má zamčená ve sklepech a je pro ně složité je denně vyndávat. Bikesharing má kouzlo v tom, že kola jsou už na ulici a když se člověk do systému zapojí, nemusí řešit parkování," říká místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Koalice pro 7).

Podobně to vidí i v Praze 6 nebo v Praze 5. „Naše městská část se staví k cyklistické dopravě otevřeně, máme dokonce i funkci cyklokoordinátora a jsme i součástí asociace cykloměst, a tak bikesharing určitě podporujeme," tvrdí radní Prahy 5 pro dopravu Petr Hnyk (SZ).

V Troji už dokonce mají představy o tom, kde by stojany s koly mohly být umístěny. „Měl jsem setkání se zástupci z ČVUT, kteří se problémem zabývali, a společně jsme konzultovali, kde by jednotlivá stanoviště s koly mohla být. Počítáme například s lokalitou kolem zoologické zahrady, u základní školy nebo u příchodu ze Stromovky," jmenoval starosta Troji Tomáš Bryknar (Trojský kůň 2014).

Nechtějí kola na chodnících v centru

Naopak zásadní výhrady má první městská část. „Pro úzké uličky Prahy 1 je to samozřejmě velmi problematické, protože už dnes jsou zaplněny chodci. Nechceme cyklistům bránit dostat se do centra, nicméně historické centrum není uzpůsobeno k dopravě jiné, než k pěší," tvrdil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).

Bikesharing by podle něj měl fungovat pouze podél již existujících cyklostezek. „Nehodláme tolerovat, aby projekt bikesharingu byl beranidlem, že se bude na kolech jezdit i po chodnících všude v centru města. Proti tomu jsme zásadně," řekl důrazně starosta.

Postoje Prahy 1 si je vědom i náměstek primátorky Petr Dolínek. „Je jasné, že v úzkých uličkách centra bude nutné například stojany instalovat velmi citlivě. Jsem připraven vše konzultovat s vedením Prahy 1 a věřím, že se dočkám vstřícnosti i z jeho strany. Zároveň je důležité si uvědomit, že projekt bikesharingu není ani zdaleka koncipován jen do centra a pro turisty. Záměr je mnohem širší," dodal Dolínek.

V Praze zatím funguje projekt s názvem Rekola, v jehož rámci si registrovaní zájemci mohou půjčovat výrazně růžové starší bicykly. Systém byl zaveden v dubnu roku 2014. Vloni ho v Praze využívalo přes 1600 lidí, letos mají růžová kola uspokojit až 5000 obyvatel hlavního města. Systém funguje také v Brně nebo Hradci Králové. Bikesharing využívá zhruba 650 měst po celém světě.

Čtěte také: Město je blíže ke sdílení kol