Přetížení místních komunikací tranzitní kamionovou a nákladní dopravou řeší řada měst a obcí v okolí Prahy.

Zavedení mýtného na dálnicích totiž způsobilo přesun velkého množství nákladní a kamionové dopravy na silnice nižších tříd. V některých obcích se v dopravních špičkách nedá ani přejít silnice.

Každý třetí kamion byl přetížený

Obce a města ve spolupráci s policií a dalšími složkami se nyní brání například častějšími bezpečnostními akcemi v dopravě. Před nedávnem například vážili kamiony v Jesenici. Denně jich obcí projede několik stovek. Při kontrole byl hned každý třetí kamion přetížený.

Právě váhy by mohly pomoci dostat těžká vozidla zpět na dálnice. Kraj chce na šestadvaceti místech zřídit pod vozovkami vážící zařízení. „To ale bude snadné obelstít,“ reagoval starosta Jesenice Zdeněk Pánek (Nezávislí starostové pro kraj). Přes obec si krátí kamiony cestu mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí.

Mnohem lepší jsou podle něho ale i samotných policistů mobilní váhy, které lze přemístit. „Problém vážení je v tom, že se řidiči za jízdy domluví a místu, kde je kontrola prováděna, se raději vyhnou. Výhodou mobilních vah je, že mohou být třeba za tři hodiny přemístěny a instalovány opět někde jinde. Přivítali bychom určitě, kdyby nás bylo víc, abychom mohli celou oblast dostatečně pokrýt,“ řekl Radek Syrovátka z dopravního inspektorátu Policie Praha-venkov.

Nejvíc by pomohlo dokončení okruhu

Právě získání mobilních vah by obcím pomohlo částečně omezit hustou kamionovou dopravu. „Bylo by to řešení. Obce či města by se mohly pokusit získat mobilní váhu prostřednictvím nějaké žádosti o dotaci na její nákup,“ upozornil vedoucí odboru dopravu města Černošice Pavel Juřica.

Odlehčit nákladní dopravu Praze a jejím okolí by měl především Pražský okruh. V některých jeho částech je však jeho dokončení ještě v nedohlednu.