VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Měl by se Libeňský most zbourat a postavit nový?

/ROZHOVOR/ Své názory na tuto zapeklitou otázku vyjádřili náměstek pražské primátorky pro dopravu a poslanec Petr Dolínek a zakladatel iniciativy Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat a člen sdružení Praha sobě Adam Scheinherr.

14.2.2018
SDÍLEJ:

Uzavření Libeňského mostu 19.ledna.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

SPÍŠE ANO - Petr Dolínek

Potřebujeme funkční most co nejrychleji

Kloknerův ústav připouští po provedení diagnostického měření obě možnosti opravu i novostavbu. Zastánci rekonstrukce se drží především závěru, že most je opravitelný. Vy jste ale jasným zastáncem novostavby?

Jsem a budu zastáncem takového řešení, které zajistí co nejrychlejší obnovu provozu na Libeňském mostě, který bude zároveň bezpečný a vydrží dlouho bez nutnosti dalších horentních investic. Zatím se zdá, že těmto podmínkám lépe vyhovuje stavba nového mostu. Musíme ale počkat na projekty včetně rozpočtů.

Stoupenci každé z variant uvádějí jako přednost té či oné předpokládanou dobu výstavby. Například podle odhadu ředitele Kloknerova ústavu Jiřího Kolíska by trvala samotná realizace u obou variant zhruba stejně, lišit se ale může délka „povolovací“ fáze. Je ale možné, že existující projekt přestavby nepůjde použít. Pak by tedy faktor úspory času při rozhodování o variantách odpadl…

Technická správa komunikací nyní prověřuje, zda bude možné využít platná stavební povolení, která jsou celkem čtyři. Zároveň stále čekáme na rozhodnutí ministerstva kultury. V tuhle chvíli tak délku administrativního řízení ještě nelze určit.

Podle ředitele Kolíska by bylo v případě výstavby nového mostu nemožné využít větší díly cenných kubistických prvků ze současného mostu, protože jsou konstrukčně propojené. Měla by se přesto Praha v případě novostavby snažit o jakousi repliku původního mostu?

Bylo by určitě hezké, aby nový most na svého předchůdce alespoň odkazoval některými prvky. Bude otázkou pro projektanty, nakolik je to možné, a zda se to promítne do ceny či délky výstavby. Pokud by to mělo projekt zásadně prodražit či zdržet, tak bych byl proti. Praha potřebuje funkční a bezpečný Libeňský most co nejrychleji a za rozumné peníze.

Jak novostavba, tak komplexní rekonstrukce si vyžádá delší uzavření mostu pro dopravu v obou směrech. Jak to město bude řešit?

Je jasné, že Libeňský most nejde zcela nahradit, zejména pokud mluvíme o tramvajových linkách. Intenzita automobilové dopravy zde není tak zásadní. Už nyní se pracuje na prověření všech va-riant, jak situaci zvládnout tak, aby omezení pro cestující bylo co nejmenší.

V jakém stavu je nynější provizorní oprava?

Podepření se kompletně projektuje a propočítává, přičemž tento projekt by měl být hotový možná už v řádu hodin či nejbližších dnů. Připravují se už také nezbytné přeložky některých inženýrských sítí, které by mohlo podepření ohrozit a na místě se už připravuje i bednění pro první betonáž.

Jaký bude postup v případě opravy dalších mostů?

Průběžně se již provádějí či chystají kompletní diagnostiky. Je nutné říci, že každý most je svým způsobem unikátní, ať už jde o konstrukci, význam pro dopravu či specifikaci. Některé jsou památkově chráněny, na jiných vedou tramvajové trati, někde jsou kolektory apod. Velkou výzvou bude oprava Barrandovského mostu, u něhož už soutěžíme projektanta. Součástí projektu přitom musí být i dopravní řešení, protože most je pro pražskou dopravu zcela zásadní a musí tak po dobu opravy zůstat vždy alespoň částečně průjezdný.

NE - Adam Scheinherr

Most je opravitelný, zbourání je nesmysl

Co říkáte na kritiku, že opravy mostu zdržují aktivisté?

Je to směšné. Naše iniciativa vznikla před třemi lety a od začátku jsme upozorňovali na špatný technický stav mostu. Zastupitelstvo města odsouhlasilo v dubnu 2016 zahájení okamžité opravy a zadalo též zpracování projektu citlivé rekonstrukce, při níž bude zachována současná šířka a architektonická hodnota mostu. Kloknerův ústav konečně letos 31. ledna potvrdil, že most je opravitelný. A co je důležité, vyhodnotil též původní projekt zbourání mostu prosazovaný jak Pavlem Bémem, tak dnešním náměstkem pro dopravu Petrem Dolínkem, jako nesmyslný.

Proč podle vás dospěla situace až do nynější havarijní uzavírky mostu pro motorovou dopravu?

Technická správa komunikací (TSK) dostala v roce 2016 za úkol vyhotovit projekt statického podepření mostu tak, aby se předešlo právě takové krizové situaci. V prosinci 2017 se ale stále nic nedělo. Dva roky nic nedělali, konala se pouze běžná menší údržba. A most nakonec musel být začátkem letošního roku uzavřen.

Pozdrží případné prohlášení mostu za národní kulturní památku jeho opravy?

Ve hře jsou teď dvě nové možnosti: buď vyhotovit projekt rekonstrukce, jak již odsouhlasilo zastupitelstvo v roce 2016, anebo zhotovit úplně nový projekt na nový most. Pokud bude most prohlášen za památku, tedy alespoň jeho cenná oblouková část, tak to nemůže práce zdržet. Ministerstvo kultury již v roce 2004 potvrdilo architektonickou hodnotu mostu, řeklo ale, že je veřejným zájmem ho rozšířit kvůli dopravě. Vycházeli z tehdejších dat, kdy přes most jezdilo 20 tisíc aut denně, a očekával se další nárůst. Intenzita dopravy tam však naopak klesá v roce 2015 to bylo necelých 16 tisíc aut denně. Čtyřproudý most tedy není nutný. Nesmyslnost rozšíření potvrdil nově i Kloknerův ústav.

Co by měl teď magistrát dělat?

Most je nyní uzavřen z důvodu dezolátního stavu rámových konstrukcí. To jsou ty části, co nejsou nad řekou a jsou architektonicky bezcenné. Na to jsme upozorňovali již v roce 2016, a navíc již průzkum z roku 2013 potvrdil, že musí být vyměněny. Doufejme tedy, že budou do měsíce podepřeny, jak bylo slíbeno a na most se bude moci vrátit veřejná doprava. Tím se získá čas na zhotovení projektu citlivé rekonstrukce, jak požaduje stále platné rozhodnutí zastupitelstva z roku 2016. Pokud pan Dolínek předloží jiný návrh, dojde opět ke zbytečnému zdržování.

Proč stojí za to most zachránit?

Nejhodnotnější jsou obloukové části od architekta Pavla Janáka a mostaře Františka Mencla. Urbanista tehdy vizionářsky určil, že všechny mosty v Praze budou klenuté. Díky tomu dnes máme neopakovatelný pohled na Vltavu, kde vidíme jeden obloukový most za druhým. Janák si skutečně vyhrál s detaily mostu, který je postaven v puristickém slohu s kubistickými prvky, což z něj činí světový unikát. Málokterý úhel konstrukce je pravý. Když si s nimi hraje polední slunce, různě se vyvíjejí stíny připomínající tváře. Vyhrál si i s plasticitou oblouků, z nichž každý má jiné rozpětí a vytváří tak mostní sousoší.

Autor: Jan Prokeš

Místo události:
14.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Floristka na HPP do obchodu P1 18 000 Kč

Floristka P1 Přijmeme floristku na HPP do kamenného obchodu na Prahu 1. Krátký/dlouhý týden. Nástupní plat 18.000Kč čistého.

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč

Montážní dělníci ostatních výrobků. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: truhlář,elektrikář, montážní pracovník na výstavách a veletrzích. Pracoviště: Gendai, s.r.o.001, Libčická, č.p. 1, 252 65 Tursko. Informace: Jan Rácz, .

Informační technologie - Informační technologie Programátor 35 000 Kč

Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt e-mailem., , Náplň práce: , Hledáme kolegu pro 3rd lvl support, který by měl primárně na starosti distribuci oprav, software a operačních systémů na koncové stanice, správu a rozvoj patchmanagement řešení a mobile device/application management., , NÁPLŇ PRÁCE :, - SCCM, - OSD pomocí SCCM a MDT, - Software Deployment, - MDM a MAM, - příprava a správa patchmanagement řešení, , - U všech výše zmíněných bodů je výhodou, ale ne podmínkou dvouletá zkušenost v prostředí obdobném nebo většího rozsahu, tj. správa minimálně 3000 koncových zařízení, - MS certifikaci v oblasti správy Workstation nebo Serever výhodou, nikoliv podmínkou, , Nabízíme:, Přátelský kolektiv a týmovou spolupráci, Možnost podílet se na implementaci nejmodernějších IT technologií, a to zpravidla platformy Microsoft, Různorodou činnost v zajímavém prostředí zdravotnického sektoru, , " Zázemí velké fakultní nemocnice v centru Prahy, " 5 týdnů dovolené a 1 týden volna na zajištění osobních záležitostí., " Příspěvek na stravování, " Další zaměstnanecké benefity. Pracoviště: Všeobecná fakultní nemocnice v praze, U nemocnice, č.p. 499, 128 00 Praha 28. Informace: Kateřina Toušková, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 25 000 Kč

Řidiči tahačů ŘIDIČ SK. C+E - TURNUSY TÝDEN PRÁCE / TÝDEN VOLNO. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: PRAVIDELNÁ PRACOVNÍ DOBA + TURNUSY TÝDEN PRÁCE A TÝDEN VOLNO, , PROČ PRACOVAT PRO NÁS ? NABÍZÍME.... , , - práci u úspěšného, prosperujícího a významného zaměstnavatele , - dlouhodobou a stabilní práci na hlavní pracovní poměr a pracovní smlouvu , - velmi zajímavé finanční ohodnocení , - PRAVIDELNOU PRACOVNÍ DOBU + KAŽDÝ DEN NÁVRAT DOMŮ , , NABÍZÍME PRÁCI, TOMU KDO..., , - má zkušenosti s řízením, vlastní ŘP sk. C a E, PROFESNÍ PRŮKAZ , - je trestně bezúhonný , - má příjemné vystupování a je časově flexibilní , , CO BUDETE DĚLAT ? , , - rozvážet rychlo-obrátkové zboží , - zodpovídat za zboží a vozidlo , - dodržovat pracovní rozvrh a určené trasy , , V případě zájmu volejte na 602 774 016 nebo pište na email: listopadp@cargo.hortim.cz , , PODÍVEJTE SE NA NÁS: , www.youtube.com – video „Vítej v týmu“ , www.cargohortim.cz , , CARGO-HORTIM, spol. s r.o. je součástí skupiny Hortim Group, největšího importéra ovoce a zeleniny, která působí na českém trhu od roku 1993 a řadí se mezi společnosti s velkým obchodním významem.. Pracoviště: Cargo-hortim, spol. s.r.o. modletice 67, provozovna billa, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Petr Listopad, +420 323 625 322.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalové utkání Fortuna ligy mezi celky AC Sparta Praha  a 1. FK Příbram 19. srpna v Praze. Červenou dostal Jaroslav Tregler.
15

Sparťané nevyužili dlouhou přesilovku. S Příbramí jen remizovali

Letiště Václava Havla.
14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT