VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Měl by se Libeňský most zbourat a postavit nový?

/ROZHOVOR/ Své názory na tuto zapeklitou otázku vyjádřili náměstek pražské primátorky pro dopravu a poslanec Petr Dolínek a zakladatel iniciativy Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat a člen sdružení Praha sobě Adam Scheinherr.

14.2.2018
SDÍLEJ:

Uzavření Libeňského mostu 19.ledna.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

SPÍŠE ANO - Petr Dolínek

Potřebujeme funkční most co nejrychleji

Kloknerův ústav připouští po provedení diagnostického měření obě možnosti opravu i novostavbu. Zastánci rekonstrukce se drží především závěru, že most je opravitelný. Vy jste ale jasným zastáncem novostavby?

Jsem a budu zastáncem takového řešení, které zajistí co nejrychlejší obnovu provozu na Libeňském mostě, který bude zároveň bezpečný a vydrží dlouho bez nutnosti dalších horentních investic. Zatím se zdá, že těmto podmínkám lépe vyhovuje stavba nového mostu. Musíme ale počkat na projekty včetně rozpočtů.

Stoupenci každé z variant uvádějí jako přednost té či oné předpokládanou dobu výstavby. Například podle odhadu ředitele Kloknerova ústavu Jiřího Kolíska by trvala samotná realizace u obou variant zhruba stejně, lišit se ale může délka „povolovací“ fáze. Je ale možné, že existující projekt přestavby nepůjde použít. Pak by tedy faktor úspory času při rozhodování o variantách odpadl…

Technická správa komunikací nyní prověřuje, zda bude možné využít platná stavební povolení, která jsou celkem čtyři. Zároveň stále čekáme na rozhodnutí ministerstva kultury. V tuhle chvíli tak délku administrativního řízení ještě nelze určit.

Podle ředitele Kolíska by bylo v případě výstavby nového mostu nemožné využít větší díly cenných kubistických prvků ze současného mostu, protože jsou konstrukčně propojené. Měla by se přesto Praha v případě novostavby snažit o jakousi repliku původního mostu?

Bylo by určitě hezké, aby nový most na svého předchůdce alespoň odkazoval některými prvky. Bude otázkou pro projektanty, nakolik je to možné, a zda se to promítne do ceny či délky výstavby. Pokud by to mělo projekt zásadně prodražit či zdržet, tak bych byl proti. Praha potřebuje funkční a bezpečný Libeňský most co nejrychleji a za rozumné peníze.

Jak novostavba, tak komplexní rekonstrukce si vyžádá delší uzavření mostu pro dopravu v obou směrech. Jak to město bude řešit?

Je jasné, že Libeňský most nejde zcela nahradit, zejména pokud mluvíme o tramvajových linkách. Intenzita automobilové dopravy zde není tak zásadní. Už nyní se pracuje na prověření všech va-riant, jak situaci zvládnout tak, aby omezení pro cestující bylo co nejmenší.

V jakém stavu je nynější provizorní oprava?

Podepření se kompletně projektuje a propočítává, přičemž tento projekt by měl být hotový možná už v řádu hodin či nejbližších dnů. Připravují se už také nezbytné přeložky některých inženýrských sítí, které by mohlo podepření ohrozit a na místě se už připravuje i bednění pro první betonáž.

Jaký bude postup v případě opravy dalších mostů?

Průběžně se již provádějí či chystají kompletní diagnostiky. Je nutné říci, že každý most je svým způsobem unikátní, ať už jde o konstrukci, význam pro dopravu či specifikaci. Některé jsou památkově chráněny, na jiných vedou tramvajové trati, někde jsou kolektory apod. Velkou výzvou bude oprava Barrandovského mostu, u něhož už soutěžíme projektanta. Součástí projektu přitom musí být i dopravní řešení, protože most je pro pražskou dopravu zcela zásadní a musí tak po dobu opravy zůstat vždy alespoň částečně průjezdný.

NE - Adam Scheinherr

Most je opravitelný, zbourání je nesmysl

Co říkáte na kritiku, že opravy mostu zdržují aktivisté?

Je to směšné. Naše iniciativa vznikla před třemi lety a od začátku jsme upozorňovali na špatný technický stav mostu. Zastupitelstvo města odsouhlasilo v dubnu 2016 zahájení okamžité opravy a zadalo též zpracování projektu citlivé rekonstrukce, při níž bude zachována současná šířka a architektonická hodnota mostu. Kloknerův ústav konečně letos 31. ledna potvrdil, že most je opravitelný. A co je důležité, vyhodnotil též původní projekt zbourání mostu prosazovaný jak Pavlem Bémem, tak dnešním náměstkem pro dopravu Petrem Dolínkem, jako nesmyslný.

Proč podle vás dospěla situace až do nynější havarijní uzavírky mostu pro motorovou dopravu?

Technická správa komunikací (TSK) dostala v roce 2016 za úkol vyhotovit projekt statického podepření mostu tak, aby se předešlo právě takové krizové situaci. V prosinci 2017 se ale stále nic nedělo. Dva roky nic nedělali, konala se pouze běžná menší údržba. A most nakonec musel být začátkem letošního roku uzavřen.

Pozdrží případné prohlášení mostu za národní kulturní památku jeho opravy?

Ve hře jsou teď dvě nové možnosti: buď vyhotovit projekt rekonstrukce, jak již odsouhlasilo zastupitelstvo v roce 2016, anebo zhotovit úplně nový projekt na nový most. Pokud bude most prohlášen za památku, tedy alespoň jeho cenná oblouková část, tak to nemůže práce zdržet. Ministerstvo kultury již v roce 2004 potvrdilo architektonickou hodnotu mostu, řeklo ale, že je veřejným zájmem ho rozšířit kvůli dopravě. Vycházeli z tehdejších dat, kdy přes most jezdilo 20 tisíc aut denně, a očekával se další nárůst. Intenzita dopravy tam však naopak klesá v roce 2015 to bylo necelých 16 tisíc aut denně. Čtyřproudý most tedy není nutný. Nesmyslnost rozšíření potvrdil nově i Kloknerův ústav.

Co by měl teď magistrát dělat?

Most je nyní uzavřen z důvodu dezolátního stavu rámových konstrukcí. To jsou ty části, co nejsou nad řekou a jsou architektonicky bezcenné. Na to jsme upozorňovali již v roce 2016, a navíc již průzkum z roku 2013 potvrdil, že musí být vyměněny. Doufejme tedy, že budou do měsíce podepřeny, jak bylo slíbeno a na most se bude moci vrátit veřejná doprava. Tím se získá čas na zhotovení projektu citlivé rekonstrukce, jak požaduje stále platné rozhodnutí zastupitelstva z roku 2016. Pokud pan Dolínek předloží jiný návrh, dojde opět ke zbytečnému zdržování.

Proč stojí za to most zachránit?

Nejhodnotnější jsou obloukové části od architekta Pavla Janáka a mostaře Františka Mencla. Urbanista tehdy vizionářsky určil, že všechny mosty v Praze budou klenuté. Díky tomu dnes máme neopakovatelný pohled na Vltavu, kde vidíme jeden obloukový most za druhým. Janák si skutečně vyhrál s detaily mostu, který je postaven v puristickém slohu s kubistickými prvky, což z něj činí světový unikát. Málokterý úhel konstrukce je pravý. Když si s nimi hraje polední slunce, různě se vyvíjejí stíny připomínající tváře. Vyhrál si i s plasticitou oblouků, z nichž každý má jiné rozpětí a vytváří tak mostní sousoší.

Autor: Jan Prokeš

Místo události:
14.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 22 820 Kč

Referenti a vrchní referenti Vězeňské služby ČR strážný justiční stráže. Požadované vzdělání: úsv. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22820 kč, mzda max. 34640 kč. Volných pracovních míst: 25. Poznámka: Adresa: Soudní 988/1, 14000 Praha 4, Kontakt: Hlaváčová, tel.: 261 032 114,608379461,vvpankrac.pers@vez.pan.justice.cz Po-Pá 7-15,00hod. , Požadavky: Služební poměr příslušníka Vězeňské služby, místo výkonu služby obvodní soudy a státní zastupitelství na území hlavního města Prahy. Požadujeme: občan ČR starší 18 let, zdravotní, osobnostní a fyzická způsobilost, bezúhonnost (uchazeč absolvuje psychologické vyšetření, vstupní lékařskou prohlídku, a prověrku fyzické zdatnosti).Dovolená 30 dnů, ubytování ve vlastní ubytovně, příspěvek na stravování, dovolenou čerpané z fondu FKSP., Zaměstnanecké výhody: možnost přiznání náborového příspěvku 150.000 Kč. Pracoviště: Vazební věznice praha-pankrác, Soudní, č.p. 988, 140 00 Praha 4. Informace: -Hlaváčová, +420 261 032 114,608 379 461.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Logistik 23 500 Kč

Specialisté v oblasti logistiky DISPONENT/-KA SPEDIČNÍ PŘEPRAVY. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23500 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: DISPONENT/-KA SPEDIČNÍ PŘEPRAVY, - PP na dobu neurčitou, - Požadujeme: chuť pracovat, energičnost, loajálnost, komunikační dovednosti, 1 rok praxe v oboru výhodou, jazykové znalosti v podobě AJ, NJ výhodou. Začátečníka zaučíme., , Umíme nabídnout zajímavé-nadprůměrné podmínky i pro člověka s praxí včetně kariérního růstu., - Nabízíme: nadstandartní platové ohodnocení, práce ve velmi pěkném prostředí, možnost manažerského růstu. , - Benefity: příspěvek na stravování, 13. plat, 14. plat, firemní akce a večírky, věrnostní prémie, jazykové kurzy, dovolená navíc, permanentka na volnočasové aktivity., Každý rok navyšujeme základní mzdu. Prémie za docházku. Stravenky. Penzijní a životní spoření. Slevové karty. Finanční odměna za jubileum. Slevové karty., - V případě zájmu své životopisy zasílejte na e-mail: personalistika@logex.cz.. Pracoviště: Logex logistics s.r.o. 001, K Hrušovu, č.p. 293, 102 00 Praha 102. Informace: -, .

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 23 690 Kč

Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) Vychovatel. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23690 kč, mzda max. 33200 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Práce s odsouzenými muži a s odsouzenými ženami. Pracoviště: Vězeňská služba české republiky - 006 - vazební věznice praha ruzyně, Staré náměstí, č.p. 3, 161 00 Praha 614. Informace: Jiří Skalník, +420 220 184 135.

Gastronomie - Číšník se hledá do Kozlovny 33 000 Kč

Číšník se hledá do originál Kozlovny na metru I.P.Pavlova na plný úvazek, dlouhý a krátký týden. Pohodový mladý kolektiv, výdělek 32.000 Kč, v létě až 34.000 Kč. Dále hledáme výpomoc od po-pá, 17:30h-22:30h. za 700 Kč/den.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kosení trávy se letos koná popáté
3

S kosou do Stromovky. Přijďte v pátek posekat trávu jako za starých časů

Napadení novinářů v Top hotelu v Praze.

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Veverčata, zajíčci i myšice. Záchrannou stanici čeká s příchodem jara plno práce

Pražané jsou nadšení. Přišlo jaro. Pro Záchrannou stanici hl. m. Prahy pro volně žijících živočichů to ale znamená pěkný „záhul“. S teplem začíná i sezóna mláďat. V tomto týdnu se v záchranné stanici zotavuje dokonce 53 mláďat nejrůznějších zvířat. Prozatímní domov tu tak mají veverčátka, malé hrdličky a přes 20 zajíčků.

Netradiční kavárna s únikovými hrami na Žižkově. Kvíz musíte řešit i na záchodě

Tramvajovým zácpám na Žižkově téměř odzvonilo. Doufejme. V dopravní špičce ale přesto MHD na pražském Žižkově občas stojí. Pokud popojíždíte krokem, v úseku mezi Olšanským náměstím a Lipanskou si na fasádě jednoho z domů můžete všimnout zvláštního nápisu. „Šifra proti zácpě… tramvajové,“ říká plakát. Vyvěsil ho sem student VŠE Jan Maryško, který ve stejném domě provozuje netradiční kavárnu. Dokonce první svého druhu. Podle něj jde o ideální místo na originální rande.

Filozofická fakulta UK nesouhlasí s kritikou studijních pobytů v EU

Filozofická fakulta Univerzity Karlovy se dnes ohradila vůči výrokům poslance Lubomíra Volného (SPD), který podle médií kritizoval studijní výjezdy mladých lidí do západní Evropy. Studenty vyjíždějící do ciziny s programem Erasmus na zasedání poslaneckého výboru pro evropské záležitosti označil za "kampusové povaleče". Podle vedení filozofické fakulty jeho výroky znevažují úsilí studentů i institucí, které organizují Erasmus na českých školách.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT