Byly to jednoduché počty. Když měla třiatřicetiletá Hana po rodičovské dovolené nastoupit zpět do práce, zjistila, že by děti odevzdala ve školce v půl osmé ráno a znovu by je viděla až zhruba v pět odpoledne. Osm a půl hodiny v kanceláři, hodina na cestování tam a zpátky.

„V podstatě bych je jen ráno oblíkla, nacpala do nich snídaně a vyzvedla si je večer k nakrmení, vykoupání a uložení. Tak si rodinný život opravdu nepředstavuji,“ vysvětlila, proč se rozhodla pracovat kratší dobu.

I když zákoník práce hovořil v její prospěch, se zaměstnavatelem se na zkrácení úvazku nedohodla. Nakonec úplně odešla z oboru a začala se živit jako vizážistka. Její příběh jen potvrzuje současný trend: „Poptávka ze strany rodičů malých dětí, ale nejen těch, po částečných úvazcích je. A je velmi vysoká. U pozic s možností částečného úvazku na Jobs.cz evidujeme až o 50 procent více reakcí zájemců,“ potvrdil analytik společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Práce.cz, Tomáš Ervín Dombrovský.

Doplnil, že možnost částečného úvazku nabízí v současnosti na portálu Jobs.cz zhruba sedm procent firem, což je v evropském srovnání tristní podíl. „Ovšem navíc s tím, že jen u zhruba jednoho procenta jde o firmou preferovaný částečný úvazek. U 99 procent ze všech obsazovaných pozic zaměstnavatelé preferují plný úvazek,“ zdůraznil Dombrovský.

Matky podnikatelky

Tento rozdíl podle něho vede k tomu, že jen velmi málo žen, a v malém procentu i mužů, se po rodičovské dovolené vrátí k původnímu zaměstnavateli. Zároveň to vysvětluje i jeden z nejvyšších podílů žen ve středním věku v rámci Evropské unie, které i kvůli nedostatku částečných úvazků rozjíždějí vlastní podnikání.

Nárůst žen podnikatelek už několik let sleduje Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků. Zatímco podle jejich analýzy založilo v roce 2016 vlastní podnik či živnost přibližně 4,5 tisíce mužů, žen bylo téměř 9 tisíc, z toho zhruba tři tisíce v Praze.

„Hlavní motivací proč, založit živnost, je pro tři čtvrtiny žen uspořádání pracovní doby, dvě třetiny to považují za cestu k nezávislosti, naopak jen každá sedmá žena chce začít podnikat, protože má podnikatelský nápad,“ zjistila asociace ve svém průzkumu.

Podle Dombrovského je jednou z překážek k většímu množství krátkých úvazků přístup vedení. „Typicky středního managementu, který částečné úvazky nemá moc v oblibě,“ vysvětlil.

To v zásadě potvrdila i anketa mezi velkými zaměstnavateli. Jako překážku k většímu počtu krátkých úvazků zmiňovali složitější práci pro manažera. Pokud se dva lidé střídají na jedné pozici, musí plánovat a řídit jejich práci tak, aby na sebe vzájemně navazovala a předávali si informace.

Kontakt s matkou, volná pracovní doba, home office

Většina velkých firem má přímo vytvořený jakýsi „balíček“ pro rodiče. Nejčastěji jim nabízí, že si mohou pracovní dobu upravit podle své potřeby, a pokud je to technicky možné, mohou pracovat doma.

Často zmiňují snahu zůstat s matkou v kontaktu i v době, kdy je na mateřské, aby měla přehled o dění ve firmě a o novinkách v oboru. Firemní školka je spíše výjimkou, automatická nabídka zkráceného úvazku vzácností.

Kratší pracovní dobu nabízí rodičům například T-mobile. „Ke konci roku 2016 jsme zaměstnávali na zkrácený úvazek cca 7 procent našich zaměstnanců, přičemž jsme zaznamenali dvouprocentní meziroční nárůst,“ prozradila mluvčí T-mobilu Martina Kemrová.

Vodafone má zase nabídku pro matky, které nenastoupí na rodičovskou dovolenou. „Po uplynutí šestiměsíční mateřské dovolené mohou využít pracovní doby zkrácené na 30 hodin týdně, dostanou ale takový benefit, který jim vyrovná rozdíl ve mzdě,“ uvedla Veronika Exnerová ze společnosti Vodafone.

Pravidelný finanční bonus pro matky, které nastoupí zpět do půl roku nebo do roka od narození potomka, má i společnost Seznam. Zkrácený úvazek nabízí také Raiffeisenbank, ovšem primárně se snaží se zaměstnanci dohodnout na úpravě pracovní doby nebo homeoffice „Maminky chtějí přirozeně pracovat dopoledne a odpoledne pak být doma s dítětem, což je v provozu banky složitější,“ popsala mluvčí banky Petra Kopecká.