Restaurace Masaryčka je součástí přestavby a proměny Masarykova nádraží. „Na tomto místě už od roku 1869 fungovala císařská restaurace první třídy. Restaurace tu sice zůstala až do devadesátých let minulého století, ale její kvalita postupně klesala. Následně tu pak bylo vybudováno casino,“ přiblížil Jan Vodvářka ze společnosti Penta, který má projekt rekonstrukce Masarykova nádraží na starosti od roku 2016.

Na obnovu restaurace dohlíželi památkáři a byly při ní zachovány litinové sloupy a kazetové stropy. „Celá rekonstrukce restaurace stála 70 milionů korun. Poměrně dlouho nám trvalo, než jsme našli vhodného nájemce, který by do té investice šel s námi,“ dodává Vodvářka. Nájemcem, který se s Pentou podělil o náklady, je skupina Lagardere.

Second hand Přestupní stanice.
Second hand zaměstnává lidi bez domova, dál může fungovat díky veřejné sbírce

O tom, co se z někdejší císařské jídelny postupně stalo, svědčí i to, že při odstraňování opláštění stěn v casinu našli dělníci dokonce několik injekčních stříkaček a starých občanských průkazů.

Na žemlovku ke kolejím

Vařit bude v nové restauraci Marek Hosnedl. „Chci propojit zdravou kuchyni s tradicí,“ vyznal se šéfkuchař, který vařil v Café Sahara na Námětí Míru a pro holandskou dopravní společnost pak šéfoval kuchařům na jedenácti říčních lodích od Švýcarska po Maďarsko. Moderní s tradičním se propojí nejen na talíři, i v samotné restauraci se podle nájemce potká moderní technologie s historickou architekturou slavného nádraží.

Kompletní jídelní lístek ještě prozradit nechce, ale místo by na něm měla najít i žemlovka, a to dokonce jako jeden z trháků menu. Přitom Hosnedl nepatří mezi ukázkové milovníky sladkého, spíše naopak.

Oprava narušené zdi v Růžové ulici.
Všechno jde, když se chce. Jilm v Růžové ulici přečkal opravu zdi bez nehod

Samotná rekonstrukce nádraží začala v roce 2012 totální rekonstrukcí přestřešení příjezdové haly a Penta při ní investuje ke čtvrt miliardě korun. Po otevření restaurace bude v historické budově zbývat k rekonstrukci, která je společným dílem Českých drah a společnosti Penta, chodba podle Hybernské ulice, kde bývaly pokladny. Vznikne tu pravděpodobně do konce příštího roku obchodní pasáž. „Rekonstrukce je rozdělena na etapy a trvá to dlouho jenom proto, že chceme minimálně omezovat provoz nádraží a snižovat komfort pro cestující,“ řekl mluvčí skupiny Penta Ivo Mravinac.

Součástí proměny Masarykova nádraží a okolí je vznik nové čtvrti nazvané stejně jako nová restaurace Masaryčka. Kromě nádraží se promění i prostor před ním a v těsném sousedství vyroste moderní dominanta prostoru – budovy navržené slavnou architektkou Zahou Hadid a jejím studiem. Nová část projektu Masaryčka vyjde na více než dvě miliardy korun a hotovo by mělo být do konce roku 2023. Pak přijde čas na další etapy nazvané Florenc 21, na které je už nyní vybráno do finále mezinárodní architektonické soutěže pět studií.

Penta Investments je majitelem společnosti Vltava Labe Media vydávající Pražský deník.