Pozdní příchod do práce nebo třeba k lékaři jen těžko vysvětlí. Výpadek je kritický zejména u příměstských linek, které mají i v ranní špičce dlouhé intervaly a alternativní přeprava zde často neexistuje.

Nejhorší situace byla v červnu 

Vůbec nejhorší situace nastala letos v červnu, kdy ROPID, organizátor veřejné dopravy v hlavním městě, zaznamenal i třicet případů denně, kdy soukromý dopravce pravidelný spoj nevypravil vůbec.

Nyní se situace dočasně zlepšila, nejede zhruba pět spojů během dne. Platí totiž prázdninový jízdní řád a řidičů není potřeba tolik. Panují ale obavy, aby problémy nenastaly znovu s návratem do běžného režimu začátkem září.

Dopravcům chybí řidiči 

Hlavním důvodem problémů je nedostatek řidičů, se kterým se potýká řada dopravců po celé zemi. V metropoli jde především o společnost Arriva Praha, která provozuje celkem 64 pravidelných linek Pražské integrované dopravy.

„Aktuálně bychom v České republice potřebovali kolem 150 řidičů, v samotné Praze a okolí bychom jich dokázali přijmout padesátku," přiznává generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Arrivě odeberou některé linky 

Za každý neuskutečněný kilometr trasy autobusu uděluje ROPID dopravcům pokutu 50 korun. Pokud se však jedná o první nebo poslední spoj dne, může se postih vyšplhat až do výše 1500 korun. Přesto pokuty nepomáhají. Organizátorovi pražské dopravy proto došla trpělivost a chystá razantní kroky.

„Dáváme sankce, ale hlavním řešením bude, že dopravci odebereme některé linky, aby se situace stabilizovala i dlouhodobě," sdělil Pražskému deníku mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

Uvolněné spoje převezmě DPP

Podle něj nyní probíhají s Arrivou jednání, až poté bude jasno, o jaké linky společnost přijde. „Až skončí prázdninový provoz, mělo by být vše vyřešené. Abychom do budoucna předešli podobným problémům," slibuje Drápal.

Už teď je ale jasné, že uvolněné spoje nepřevezme pražský dopravní podnik, který má větší náklady na jeden kilometr, nýbrž jiný ze soukromých dopravců.

V případě Arrivy jde o dlouhodobý problém, nedostatek šoférů řešil už loni. Podle Daniela Adamky bude nutné se poohlédnout po řidičích za hranicemi Česka, a to směrem dál na východ.

„Není to populární říkat, vím to, ale jiné řešení už není. Stejný problém mají dnes i v Polsku a na Slovensku, takže nejde už ani spoléhat na to, že bychom si půjčili řidiče z těchto zemí," dodává Adamka.

DPP prý nedostatek řidičů nehrozí 

V rámci Pražské integrované dopravy vyjede denně kolem 20 tisíc spojů. Ty provozuje celkem 18 dopravců. Většinu z nich má na starosti Dopravní podnik Prahy.

Podle místopředsedy představenstva a dopravního ředitele Ladislava Urbánka však v jeho případě žádné výpadky nehrozí. „Můžeme ujistit Pražany, že na linkách, které zajišťuje dopravní podnik, žádný kolaps nehrozí," tvrdí Urbánek.

Důvodem jsou malé platy

Malý zájem o povolání řidiče je dán příliš nízkými mzdami, tvrdí dopravní odbory. Minulý měsíc se proto rozhodly dát vládě a krajům ultimátum: jestliže urychleně nezačnou řešit výši platů řidičů, mohou se dočkat stávky.

„Dáváme jim prostor dva měsíce. Stávka by mohla být zahájena v srpnu, nejpozději v září, ale byli bychom mnohem raději, kdyby šlo o dialog," prohlásil tehdy předseda odborářů Luboš Pomajblík.

Čtěte také: DPP vypíše tři zakázky na nákup v součtu 500 autobusů