"Cílem cesty je ukončit tříletou přestávku v otázce zamrzlého jednání o smlouvě o sociálním zabezpečení. Čína totiž zavedla v roce 2011 reformu sociálního pojištění, která do systému začleňuje výslovně i zahraniční pracovníky," informoval mluvčí ministerstva Petr Habáň. Zavedení pojistného znamená výrazné zvýšení nákladů českých podniků na vyslané zaměstnance do Číny.

Marksová odjela do Číny v úterý, dnes bude předsedat jednomu z bloků konference o reformě sociální ochrany, která je součástí projektu mezi EU a Čínou. Zemi ministryně navštívila už letos v červnu, kdy s dalšími vládními kolegy doprovázela premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) na cestě, která měla prohloubit česko-čínskou ekonomickou spolupráci.

Česko-čínské vztahy patří mezi priority české zahraniční politiky. Letos na jaře navštívil Prahu čínský prezident Si Ťin-pching. S prezidentem Milošem Zemanem podepsali smlouvu o strategické spolupráci, ministři například memoranda o porozumění v průmyslu, dopravě, zdravotnictví nebo školství.

Český vývoz do Číny dosáhl předloni 45,5 miliardy korun, dovezlo se zboží za 464,2 miliardy korun.

Výrazně se z českých firem v Číně prosazuje automobilka Škoda Auto. Mezi další patří například Škoda Electric, která v březnu 2014 podepsala kontrakt za více než 1,1 miliardy korun na dodávku elektrických pohonů a motorů pro 40 souprav metra. Mateřská Škoda Transportation poskytla společnosti CSR Sifang z třímilionovém města Čching-tao na východě Číny desetiletou licenci k technologiím na výrobu až 400 tramvají Škoda ForCity. Loni představila novou tramvaj 27T, údajně nejmodernější na čínském trhu.

V Číně působí i skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. V zemi nabízí spotřebitelské úvěry pod značkou Home Credit a investuje v oblasti biotechnologií. Její společnost Sotio v Pekingu otevřela laboratoře vyvíjející prostředky proti nádorovým onemocněním. Na čínském trhu se uplatnily také KOH-I-NOOR Hardtmuth nebo Ravak.