„V roce 2018 jsem Pražanům slíbil, že do osmi let ve městě vysadíme milion nových stromů. Už teď jsme na dobré cestě a věřím, že nové oddělení manažera modrozelené infrastruktury splnění nejen tohoto ambiciózního cíle ještě urychlí. Jak ukazují vizualizovaná data na portále pragozor.cz, Praha v ochraně životního prostředí nezahálí,“ komentoval rozhodnutí primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Vznikající oddělení, které bude spadat pod magistrátní odbor ochrany prostředí, zaměstná kromě samotného manažera specialisty v oborech dendrologie, stavitelství i architektury.

Ekologie jako posvátná kráva

„Naším cílem je, aby všechny důležité investice města se zelení či vodním hospodařením počítaly v maximálně možné míře. Aby stromy ve městě neubývaly, ale naopak přibývaly při každé vhodné příležitosti, kterou je například oprava ulice či náměstí. V historickém městě, jako je Praha, toto není snadné, zároveň do procesu vstupuje vždy řada aktérů,“ zdůraznil náměstek primátora pro oblast životního prostředí a technické infrastruktury Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu, STAN). Důležité podle něj bude, aby se manažer modrozelené infrastruktury projektům věnoval „hned od počátku jejich přípravy“.

Opoziční zastupitel a poslanec za hnutí ANO Patrik Nacher považuje investice do nové kanceláře a zaměstnanců za v současnosti nevhodný „luxus“, kontrastující například se „symbolickými úsporami“, které pro městskou kasu znamená zrušení tradičních finančních příspěvků pro rodiče dětí narozených prvního ledna.

„Pro současnou koalici je ekologie posvátná kráva a k životnímu prostředí přistupuje ideologicky, nikoliv realisticky. Vedení Prahy pokračuje ve vymezených šablonách a ignoruje při tom negativní ekonomické dopady pandemie, které se budou ve městě závislém na službách ještě dramaticky prohlubovat. Investice do manažera modrozelené infrastruktury a jeho sekretariátu nepochybně patří mezi ty, které se dají odložit na lepší časy,“ poznamenal Nacher.

Chystají se nové projekty

Vládnoucí koalice Pirátů, Spojených sil a hnutí Praha sobě ale trvá na tom, že o lepší životní prostředí usiluje jak skrze propracované strategické koncepce či přihlášení se ke klimatickému závazku, tak „hmatatelnými“ aktivitami jako jsou revitalizace rybníků, potoků a parků, rozšíření sběru bioodpadu nebo prosazení ekologického hospodaření na městských polích.

Město také připravuje vybudování bioplynové stanice nebo „pilotních“ fotovoltaických elektráren na bytových domech, které by se tím měly stát nezávislými na přenosové soustavě. Současná sestava radních podpořila nyní už platný zákaz topení tuhými palivy ve starších kotlích a rovněž zavedení bezplatné veřejné dopravy během smogových situací. Zpřísnila se i pravidla pro vjezd nákladních automobilů do širšího centra.

V prosinci pak rada schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na „vývoj, výrobu a dodávku zařízení pro detekci emisí pevných částic výfukových plynů motorových vozidel v provozu“. Předpokládaná hodnota tendru je téměř 38,5 milionů korun plus DPH.

Cílem ambiciózního a poměrně unikátního projektu je aplikace technologie, která by dokázala měřit znečišťující emise z automobilů nejen při technických kontrolách, ale přímo v provozu. Vedení hlavního města se při tom odvolává na průzkum, podle kterého minimálně každý čtrnáctý vůz brázdící vozovky nesplňuje emisní normy. Důvodem je většinou chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic.

Krok dobrým směrem

„Faktem je, že automobilová doprava je jedním z největším znečišťovatelů ovzduší v Praze. Nejde zdaleka jenom o chodce. Jak ukázala studie z Kodaně, kterou jsme vloni provedli i v Praze, řidiči v autech dýchají ještě několikanásobně více škodlivých částic než lidé na chodníku vedle. Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), podle kterého je cílem, aby systém umožnil „hříšníky“ identifikovat a následně je přimět k nápravě nebo jejich auta „odstavit“ ze silničního provozu.

„Obecně je to krok dobrým směrem, ačkoliv je třeba mít na paměti, že problémy bývají skryté v detailu. Bude tedy záležet na tom, jakým způsobem se tato dobrá myšlenka uskuteční,“ komentoval snahu magistrátní koalice ekolog a bývalý ministr životního prostředí Bedřich Moldan, který se pro Pražský deník vyjádřil i k celkové „ekologické“ politice současného vedení Prahy.

„Je mi sympatické, že se dnešní vedení Prahy hlásí ke klimatickým závazkům. Naopak se mi vůbec nelíbí, že zastupitelstvo schválilo výstavbu další ranveje na letišti Václava Havla. Mám pochybnost, že se intenzita letecké dopravy kdy vrátí na úroveň před epidemií koronaviru,“ dodal Moldan.